+ Meer informatie

Beperking vliegverkeer remt winstgroei Schiphol

Ook Azië-crisis speelt luchthaven parten

2 minuten leestijd

SCHIPHOL (ANP) - Schiphol heeft in het tweede kwartaal financieel geleden onder de beperking van het vliegverkeer. Ook de vermindering van het vrachtvervoer door de Azië-crisis speelde de luchthaven parten.

Vooral dankzij een goed eerste kwartaal kwam het nettoresultaat van de luchthaven over de eerste zes maanden uit op 131,1 miljoen. Dat was 12,4 procent meer dan over het eerste deel van vorig jaar.

Ondanks de nadelen die Schiphol ondervindt van de vliegbeperking en de economische malaise in Azië, verwacht de luchthaven over 1998 een belangrijke stijging van de winst ten opzichte van vorig jaar.

De groei van het aantal vliegbewegingen op Schiphol bedroeg in het eerste kwartaal nog 13 procent. Die van het tweede kwartaal bleef beperkt tot 7,4 procent. Sinds eind maart heeft de luchthaven te maken met de slotcoördinator, die erop toeziet dat er niet te veel vliegtuigen Schiphol aandoen. Het totale aantal vliegbewegingen zal daarom in 1998 niet meer dan 380.000 zijn, zo verwacht de luchthaven.

De slotcoördinatie had ook tot gevolg dat het aantal passagiers in het tweede kwartaal minder steeg dan in het eerste, respectievelijk 9 en 13,6 procent. In totaal telde Schiphol in het eerste halfjaar zestien miljoen passagiers. Dat was 10,5 procent meer dan in die periode vorig jaar.

Het vrachtvervoer nam in het eerste halfjaar toe met 3,7 procent tot 587.500 ton. In het eerste kwart was de groei nog 6,1 procent. In de daarop volgende drie maanden was de stijging met 1,3 procent zeer matig. Niettemin was de toename over de eerste helft van dit jaar per saldo sterker dan die van de belangrijkste Europese concurrenten. De groei van het vliegverkeer op Schiphol kwam vooral door meer vluchten op Londen en Parijs.

Luchthavengelden

Het exploitatieresultaat van Schiphol steeg in het eerste halfjaar van 1998 met 10,7 procent tot 157,4 miljoen gulden. De stijging van de bedrijfsopbrengsten kwam vooral door hogere inkomsten uit het heffen van luchthavengelden. De concessieopbrengsten stegen omdat de passagiers meer besteedden. De bedrijfslasten namen toe door vooral hogere personeelskosten. Het aantal medewerkers met een volledige werkweek groeide met 7 procent toe tot 1724.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.