Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De ware kennis van de enige Zaligmaker

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De ware kennis van de enige Zaligmaker

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

MEDITATIE

"Niemand kan zeggen Jezus de Heere te zijn, dan door de Heilige Geest".

1 Corinthe 12 : 3b.

Niemand kan zeggen Jezus de Heere te zijn, dan door de Heilige Geest. De Heilige Geest is Degene Die plaats maakt voor de bediening van Christus, niet alleen bij de aanvang, maar ook bij de voortgang. Hij leert ons, dat Christus ons van de Vader gegeven is tot wijsheid, tot rechtvaardigheid, tot heiligmaking en tot volkomen verlossing. De Heilige Geest is zulk een dierbare Persoon, dat het met een mensenmond nooit te zeggen is wat in Hem gevonden wordt. Hij maakt Christus bekend en brengt Gods kinderen tot erkenning van Hem als enige Zaligmaker. Maar weet wel, de Heilige Geest is niet minder dan de Vader

en de Zoon. De Vader is de bewegende Oorzaak, de Zoon is de verdienende Oorzaak, de Heilige Geest is de werkende Oorzaak van de zaligheid van Gods volk. Van nature is er geen erkenning van Christus als de Zaligmaker, want dan hebben wij Hem niet nodig. Wij hebben veel liever de wereld, de zonde en de ongerechtigheid, ook al komen wij onder de bediening van Gods Woord. Wij zijn in ons verbondshoofd Adam zo ongelukkig geworden, dat wij alles liever hebben dan Jezus. In de grond van de zaak zijn wij vijanden van Hem. Hebt ge 't niet gevonden, volk van

God, dat gij vijanden waart van Christus? Waar werd u Christus dierbaar? Immers daar, waar u moest ondergaan. Daar, waar voor u geen weg meer was, daar werd Hij voor u de Weg, de Waarheid en het Leven. Toen u ontdekt werd aan uzelf, toen u mocht zien dat u niet anders was dan leugen, zonde en ongerechtigheid, toen u voor God niet kon bestaan, toen was het, dat Christus u dierbaar werd.

Niemand kan zeggen Jezus de Heere te zijn, dan door de Heilige Geest. De Heilige Geest maakt ons Christus bekend. Laten we goed onderzoeken hoe het met ons staat. Duizenden worden door hun schuld achtervolgd en daarom grijpen zij naar Jezus, gelijk Joab eens greep naar de hoornen van het altaar, maar het mocht niet baten. Wij moeten onszelf altijd onderzoeken. Dan mag ik toch wel een vraag stellen. Ik wil niet vragen: "Kent u de dierbare Heilige Geest in Zijn Persoon? Kent u Hem in Zijn verzegelende kracht? " Maar ik mag toch zéker vragen: "Kent u de dierbare Heilige Geest in Zijn werkingen? En heeft Hij zó gewerkt, dat u steeds minder werd; dat u gezien hebt dat in u de dood is, maar dat in Christus het leven is? "

Dat volk ontvangt dus een geopenbaarde Jezus. Geen Jezus van vijf letters. Die maar gegrepen wordt, zonder dat wij ons ooit bekommeren over onze eeuwige staat. Nee, Hij wordt bekend gemaakt door de Heilige Geest. Niemand kan zeggen Jezus de Heere te zijn, dan door de Heilige Geest. Werd dat ook in onze harten gewerkt? Dan werden onze harten ontbloot en ontgrond. Dan leerden wij steeds meer zien, dat het bij ons niet is. Dan werd het evangelie ons dier­ baar. O, dan hebben wij Hem wel in het evangelie mogen beluisteren. Dat zijn zulke zalige gangen voor degenen, die niet buiten Hem kunnen leven. Dan is het hun niet te doen om hemel of hel. Het is hun om Gods gemeenschap te doen.

Volk des Heeren, dat kan alleen door de dierbare Christus, Die de middelmuur des afscheidsels gebroken heeft. Hij is de Ladder Jakobs, Die reikt van de aarde tot de hemel.

Hebt u ooit enige beminnelijkheid in Hem gezien? Of is er geen gedaante of heerlijkheid in Hem, dat gij Hem zoudt begeerd hebben? Laten wij eerlijk zijn tegenover onszelf Zijn er enige toegenegenheden tot Zijn Persoon? Hebt u Hem gezien als een dienende Jezus? O, een ogenblik Hem te aanschouwen als een dienende Jezus, doet het hart van dat volk geheel verbreken; dat doet de hoop herleven. Dan zingt de Kerk: Niemand kan zeggen Jezus de Heere te zijn, dan door de Heilige Geest. Die dierbare Persoon openbaart ons Christus.

Het is reeds een voorrecht wanneer wij als een missende ziel Jezus lief mogen hebben. Er zijn onderscheiden standen in het leven van Gods volk. Hebben wij nu Jezus lief, die wij missen, dan zijn er zeker uitgangen tot die dierbare Persoon.

Zeker, er zijn anderen die weten in Wie zij geloofd hebben; die mogen weten dat Hij hun Zaligmaker is. Er is een missend volk en er is een "bezittend" volk. Maar u moet goed begrijpen, dat wij van nature allen missers zijn. Wij zijn allen missers, zonder gerechtigheid in Hem. En van hen, die in Christus ingeplant zijn, getuigt de Heere: "Zonder Mij kunt gij niets doen". Ook het "bezittend" volk is ellendig in zichzelf en moet leven uit de hand des Heeren. Maar zie, zij zijn meer in hun staat bevestigd, omdat de Heilige Geest Christus steeds meer aan hen geopenbaard heeft als hun Borg en Goël, als hun Zaligmaker. Maar ook het "bezittend" volk moet uit de hand des Heeren leven. O, dat wij Hem toch meer en meer mochten leren kennen!

Jezus Christus is de grote Overwinnaar over hel, dood en graf! Ik wens u toe, dat ge allen tezamen Hem moogt leren kennen. Al was het maar in de begeerte, door de werking van de Heilige Geest. Want daar ben ik zeker van dat Hij, Die het goede werk begonnen is, dat ook zal volvoeren.

O bedrukte Sionieten, door onweder voortgedrevenen en zo vaak ongetroosten, de Heere zal op Zijn tijd uw stenen gans sierlijk leggen. Hij zal Zijn werk volvoeren. Geef Hem uw hart. Niet half, maar geheel en al. O, vraagt toch die dierbare Geest: "Lieve Heilige Geest, wilt U mij doen gaan in die vaste paden en wegen, en leert U mij Christus kennen en erkennen als de enige Zaligmaker".

Wat zijn wij ongelukkig wanneer wij Hem niet erkennen als de enige Zaligmaker en wat zijn we gelukkig, als we niet buiten Hem kunnen leven! Want dan zijn we toch van dood levend gemaakt. Dan zijn onze schatkameren ontledigd, meer en meer, opdat Christus in ons een gestalte zou verkrijgen; opdat wij zouden leven door het waarachtig geloof in Hem en Hem als onze Zaligmaker erkennen. Dan hebben wij hier reeds een gelukkig leven. Dan mag de weg die wij bewandelen diep zijn, maar dan zullen wij ook de ondersteuning des Heeren ondervinden. De Zaligmaker heeft de diepste weg voor Gods Kerk betreden, opdat zij in de diepte niet zou omkomen.

O volk des Heeren, al zoudt ge arm zijn aan het goede der wereld, al zoudt ge niets hebben voor dit tijdelijke leven, de Schoonste van alle mensenkinderen, die dierbare Bruidegom is toch het leven van Zijn Kerk en uit Hem is toch ook ons leven. Want de Heilige Geest maakt plaats voor de bediening van Christus, opdat Hij bij de voortduur in ons wone en Zijn bediening heerlijk make. Opdat Hij als Profeet ons zou leren, als Priester voor ons zou bidden en als Koning over ons de scepter zou zwaaien en ons regeren.

Ik zie Gods Kerk: Het is een biddend en zuchtend volk. Maar de Heere zegt tot hen: "Ik weet waar gij woont, namelijk daar de troon des satans is. Maar de poorten der hel zullen Mijn gemeente niet overweldigen". Christus is hun blijdschap en vrolijkheid. Hij maakt Zijn bediening groot en wil hen horen. Paulus zei: "Het leven is mij Christus en het sterven is mij gewin".

De Heere zegene ons met Zijn zegeningen. Hij bediene ons uit Zijn heiligdom. Hij schenke ons bij de aanvang en voortgang de bearbeiding van de Heilige Geest. Hij moge ons leiden, opdat we mogen komen tot de Fontein der hoven, de Put der levende wateren, om uit Hem bediend, door Hem gewassen, gereinigd en geheiligd te worden. Ja, om eenmaal de Vader te worden voorgesteld als een reine maagd zonder vlek of rimpel.

O volk, als wij hier door de Heilige Geest zijn geleid en bekend gemaakt werden dat Jezus de Heere is, dan zullen wij daar Boven geen vreemde Jezus ontmoeten. O, dat zal wat zijn als we mogen ingaan in de vreugde onzes Heeren! Dan mogen wij hier duizendmaal getwijfeld hebben, maar: De zaligheid ligt vast. Het is een onverwelkelijke en onverderfelijke erfenis, die in de hemel wordt bewaard. Daar mogen wij aan deze zijde van het graf soms een voorproef van hebben. "O, alle gij dorstigen, komt tot de wateren, en gij, die geen geld hebt, koopt en eet zonder geld en zonder prijs".

Wijlen

ds. A. van Stuijvenberg.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 juni 1996

De Saambinder | 12 Pagina's

De ware kennis van de enige Zaligmaker

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 juni 1996

De Saambinder | 12 Pagina's