+ Meer informatie

- >.^»fe^»^Jl«ivïiüiSïfr KLM ontkent gevaarlijke situatie KLM-vliegtuig en Brits toestel botsten biina

1 minuut leestijd

FRANKFORT — Door een koelbloedige uitwijkmanoeuvre van een Britse verkeersvlieger is het woensdag ten noorden van München net niet tot een botsing gekomen van een Brits passagierstoestel en een KLM-vliegtuig. De twee vliegtuigen naderden elkaar op een hoogte van 1.200 meter en met een snelheid van 1.000 kilometer per uur. Wanneer de Britse vlieger niet op het laatste moment een duikvlucht had uitgevoerd, was het zeker tot een botsing gekomen.

Volgens de centrale Westduitse verkeersleiding in Frankfort werd het bijna ongeluk veroorzaakt door een technisch mankement aan de communicatie-apparatuur van de verkeersleiding van het vliegveld van München. Pas toen de toestellen nog slechts acht kilometer van elkaar verwijderd waren, kon men de Britse vlieger via een nood-frequentie bereiken.

Deze voerde daarop onmiddellijk de duik uit. Volgens een andere zegswijze heeft de Britse piloot zelf het KLMvliegtuig opgemerkt en de uitwijkmanoeuvre uitgevoerd. gen. Toen de toren deze te kleine afstand wilde corrigeren werd eerst de British Airways-machine opgeroepen. Door een storing in het radioverkeer tussen toren en vliegtuig ontving de Engelse gezagvoerder, de opdracht van de grond niet. Toen werd eveneens tevergeefs, de KLM-machine opgeroepen. Via een noodfrequentie werd daarna de Engelse machine bereikt. De captain kreeg van de toren opdracht 600 meter te dalen. Deze opdracht werd zonder problemen uitgevoerd", aldus de KLMverklaring. Vervolg van voorpagina)

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.