Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Grote Verzoendag, dag vol heilige symboliek

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Grote Verzoendag, dag vol heilige symboliek

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

We mogen ons wel afvragen waarom de Joden na eeuwen Gods Woord bestudeerd en onderhouden te hebben, niets verstonden van het heilgeheim van Jezus’ dood. Daar past maar één antwoord op: de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen die des Geestes Gods zijn.

Dat gold toen, dat zal altijd gelden.
Wat Christus borgtochtelijk voor Zijn uitverkorenen leed en voldeed en hoe Hij als de tweede Adam God de eer toebracht in de volmaakte liefdesgehoorzaamheid aan de wet, zal ook alleen door hen bevindelijk worden geleerd en eeuwig worden bewonderd zonder ooit begrepen te worden. In het lijdensonderwijs leert Jezus Zelf Zijn jongeren dat alleen de Heilige Geest Hem zal verheerlijken en hen in alle waarheid zal leiden.
Zowel het Oude als Nieuwe Testament leert ons dat de Hogepriester eerst inging om het bij God door voldoening in orde te maken, om daarna uit te komen en de vrede door deze verzoening aan het volk mee te delen. Zo vormen Goede Vrijdag en Pasen een niet los te maken eenheid in het geloofsleven van Gods Kerk.
De hele godsdienst van Israël in het Oude Testament vond zijn hoogtepunt op de Grote Verzoendag. Deze dag was vol heilige symboliek en wees heen hoe alles vervuld en opgelost zou worden met Jezus’ lijden en sterven aan het vloekhout van Golgotha. Hoewel Israël dagelijks offerde, leerde de Grote Verzoendag dat al die offers de schuld niet hadden weggenomen en de gemeenschap met God niet hadden hersteld. Want het vuur op het brandofferaltaar als beeld van Gods toorn over de zonde was daardoor niet uitgeblust.
En het voorhangsel dat scheiding beduidde tussen God en Zijn volk was niet geopend.
Deze les wordt in het leven van Gods kinderen ingeleefd wanneer de Heilige Geest in de weg van nadere ontdekking plaats maakt voor het enige en volkomen werk van de Middelaar, Die met een offerande volmaakt heeft allen die geheiligd worden. Wat dit inhoudt?
Wanneer Christus’ borgwerk door de Heilige Geest verheerlijkt wordt, dan wordt de mens er met alles geheel buiten gezet. Dat op de Grote Verzoendag alleen de persoon van de hogepriester arbeidde, wijst aan dat de zaligheid in geen Ander is.

Hoe troostvol is het wanneer de geloofsogen geopend mogen worden voor de liefde in de lijdensgang en de onvoorwaardelijke gehoorzaamheid van Christus en hoe Gods eer en de zaligheid van Zijn Kerk alleen door en in Zijn arbeid gelegen is. Tegelijk hoe smartelijk en ontdekkend is het om met mijn werkheilig bestaan volkomen aan een eind gebracht te moeten worden. Dan is de breuk ongeheeld gebleven, terwijl de ziel dat zo hartelijk begeerde. Dan gaat de ziel ook verstaan waarom Israël op de Grote Verzoendag moest vasten. Dit was geen verdienstelijk werk, maar heilig onderwijs. Het volkomen vasten wees aan dat het levensonderhoud er niet meer was en het levensrecht totaal verspeeld was. Een vastend mens houdt de dood over. Het is daarom niet vertroostend wanneer Gods Geest mij leert dat ik met een onvoldane schuld niet meer weet hoe ooit aan Gods gerechtigheid voldaan kan worden. Maar het is wel profijtelijk, want de Heilige Geest doet niet het leven verliezen om eeuwig om te laten komen. Zeker, dat wordt zo een waard en aanvaardt hij onvoorwaardelijk. Juist daar blijft echter alleen de arbeid van die lijdende en stervende Middelaar over.
Onuitsprekelijk is de liefde die er dan uitgaat van Hem, Die als het zwijgende Lam de schuld op Zich nam, Die Zich in het gericht Gods plaatste om mij van het rechtvaardig oordeel Gods te kunnen bevrijden, Die in de helse Godverlatenheid Zich stelde om een helwaardige de hemel op rechtsgronden te openen, Die de dood vrijwillig inging om het leven aan te brengen voor een die het leven eeuwig verspeeld had.
Dan opent deze enige Hogepriester het voorhangsel dat een scheiding betekende tussen God en mijn ziel. Wat ligt er dan een ruimte van zalig worden zonder dat een van Gods deugden wordt geschonden. Dan is er buiten deze Borg niets, maar in Hem is alles.
Dan is mijn antwoord op: Het is volbracht, zulk Eén is mijn Liefste.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 april 2012

De Saambinder | 20 Pagina's

Grote Verzoendag, dag vol heilige symboliek

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 april 2012

De Saambinder | 20 Pagina's