Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gods zegen in voor- en tegenspoed

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gods zegen in voor- en tegenspoed

De beste wensen

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Nieuwjaarsdag... Bijzonder, die aparte sfeer die er als een waas overheen hangt. Een deur ging achter je dicht. Een jaarboek werd afgesloten, hoewel niet voor goed. Een nieuwe deur gaat open. Een ander jaarboek wordt ontsloten. De posten pro memorie zijn gebleven, maar toch... een nieuw jaar ligt voor je. 't Is net of je weer wat perspectief mag zien.

De beste wensen zijn niet van de lucht: "gelukkig nieuwjaar!" "Een gezond 1999!" "Veel heil en zegen!" De een met wat meer diepgang dan de ander, maar niet minder gemeend. Toch hebben we allemaal min of meer een bepaalde voorstelling van wat nu beste wensen zijn. Wat betekenen die voor jou? Slagen..? Carrière maken...? Houdt het voor jou op wanneer je gezondheid is aangetast? Of, wanneer je als gevolg daarvan, gehandicapt door het leven moet? Betekenen die beste wensen voor jou: alles krijgen wat je begeert en laat je het afweten als God Zich niet voegt naar jouw schema's? De beste wensen... in voor-en tegenspoed, wie zal zeggen wat die inhouden?

Nieuwjaarsmorgen...

We gaan naar de kerk. We mogen nog... we kunnen nog! Heb jij je daar wel eens over verwonderd? "Heere, dat ik hier mag zitten...!" O, als je je dan een weg baant naar de kerk tussen de nog nasmeulende brandhaarden en de zwavelgeur van voorbijgegaan schijngenot je tegemoet waait, is er niet dat hooghartige afgeven op anderen, maar dan kan er wel eens zomaar een verzuchten zijn: "Heere, laat er toch een terugkeer zijn tot U, de levende God!" Hoe dat komt? Omdat je dan door genade hebt leren zien wie jezelf bent; dat de Heere je heeft stilgezet en dat Hij je telkens weer vasthoudt. Je weet het dan immers uit ervaring, dat de wereld ook jouw hart trekt.

Misschien ben je onverschillig en ga je vermoeid naar Gods huis, omdat je op oudejaarsavond met zevenklappers en voetzoekers letterlijk elke ernstige gedachte hebt weggeknald. Dan nog... De Heere zendt Zijn knecht ook voor jou!

't Kan ook zijn dat je moedeloos bent, omdat je een streep zag gaan door al jouw plannen, je loopt met grote raadsels over de wereld. Waarom nam de Heere weg, hetgeen jou zo lief was? Waarom kwam er zo'n abrupt einde aan een vriendschap of verkering, waar je zoveel van verwachte?

Misschien ben je wel met bange vrees of angst voor de toekomst bezet als je ziet wat er allemaal om je heen gebeurt. Mogelijk ga jij bedrukt naar de kerk en denk je dat de Heere niets te maken wil hebben met iemand, die het er zo slecht heeft afgebracht, als jij. O, juist dan gaan!

Hij trekt je onder Zijn Woord. Daar mag je zitten onder de verkondiging van het Evangelie. Daar mag je horen wat de beste wensen zijn.

De beste wensen

De nieuwjaarsdienst wordt beëindigd met de beste wensen. De HEERE zegene u, en behoede u! De HEERE doe Zijn aangezicht over u lichten, en zijn u genadig! De HEERE verheffe Zijn aangezicht over u, en geve u vrede! Dringt het tot je door? Het is niet zo maar een vrome wens van Gods dienstknecht! Nee, het is de zegen van de drie-enige Verbondsgod, die in Zijn Naam ook op jou en mij gelegd! Gods dienstknechten... het zijn ambassadeurs van de hemel. Dat geeft daarom een bijzondere diepte aan deze woorden. Laten we eens kijken wat die zegen, volgens M. Henry zoal aan beste wensen in zich draagt?

De HEERE zegene u: Hij doe u goed, tijdelijk en geestelijk (eeuwig!). ...en behoede u: Hij beware u voor de zonde en bescherme tegen alle kwaad. De HEERE doe Zijn aangezicht over u lichten: de HEERE hebbe u lief en Hij doe u weten, dat Hij u liefheeft; Hij doe u Zijn gunst ervaren. ...en zij u genadig: Hij vergeve u alle zonden.

De HEERE verheffe Zijn aangezicht over u: Hij lache u vriendelijk toe, gelijk een vader zijn kind. ...en geve u vrede: Hij geve u vrede met God en met alle mensen!

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 januari 1999

Daniel | 32 Pagina's

Gods zegen in voor- en tegenspoed

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 januari 1999

Daniel | 32 Pagina's