Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Allen genodigd -  niemand komt - de Heere werkt

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Allen genodigd - niemand komt - de Heere werkt

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

"We hadden laatst een preek over: Zo iemand dorst die kome tot Mij en drinke' Het lijkt net of de mens zelf het water des levens kan grijpen. Ons kerkverband spreekt dit tegen. Maar als je de tekst leest, lijkt het net of we dat zelf kunnen. Het is toch eigenlijk raar dat er in de Bijbel oproepen worden gedaan, die wij niet kunnen uitvoeren? Daarmee bedoel ik de oproep tot bekering, tot komen, tot het openen van je hart. Maar God moet ons hart toch openen? Er zijn genoeg jongeren die tegen mij zeggen: 'Je moet geloven' of: 'geef je over'. Zij zeggen zelfs dat ze hun eigen moment van zalig worden kunnen kiezen. Ik probeer wel mijn opvatting uit te leggen, maar daar zijn ze het vaak niet mee eens. Deze opvatting kom ik steeds vaker tegen." Zomaar een stukje uit een lange brief van een jongere.

Er zijn twee kanten die bij ons mensen spanning opleveren. De verantwoordelijkheid van de mens en de nodiging tot het heil aan de ene kant. De totale verlorenheid van ons mensen en het wonder van de eenzijdige genade van God anderzijds, ledereen wordt immers geroepen: endt u naar Mij toe en wordt behouden, ledereen wordt ertoe opgeroepen de slechtigheden te verlaten. De eis om zich te bekerenkomt tot allen. Deze roeping komt met ernst en klem tot ons want het wee klinkt tot degene die geen gehoor geeft, die zich niet bekeert. Tevens leert de Heere Jezus (Johannes 6:44) dat niemand tot Hem kan komen, tenzij de Vader hem trekt. Het is een wonder dat de Heere zo Zelf mensen bekeert, want: r is niemand die God zoekt (Romeinen 3:11). In Johannes 1:11 lezen we: ij is gekomen tot het Zijne, en de Zijnen hebben Hem niet aangenomen.

Lijdelijkheid

Hier ligt geestelijke spanning. Sommigen lossen deze op door in dorre lijdelijkheid te verstarren. Ze zijn dogmatisch zuiver in de leer en leven naar bijbelse normen, maar van binnen leven ze gewoon door. Ze redeneren: God moet het doen. En verder wachten ze in feite maar af. Misschien wachten ze wel nergens op; want ze leven gewoon voort. Dat is geen bijbelse weg. De Heere blijft de mens verantwoordelijk stellen. Telkens houdt Hij ons onze verantwoordelijkheid voor. Daarbij komt Hij met Zijn waarschuwingen en eisen, en met Zijn nodigingen. Hij wijst ons op het grote gevaar, en ook op de rijkdom van het Evangelie. Laat dat ons toch in de klem brengen, zodat we met onze nood bij de Heere terechtkomen. Laten we de noodzaak van de bekering als wonder van God toch diep mogen voelen.

Activisme

Anderen gaan met deze spanning om door sterk het appèl te benadrukken. Zij brengen vooral naar voren dat er genade is voor iedereen en dat deze om niet te krijgen is. Ze zeggen: We worden allen geroepen; dat gebeurt niet zomaar. Als we geroepen worden, moeten we ook komen. Het is ongeloof de nodiging af te wijzen, ledereen mag en moet geloven. Deze dingen kunnen zo eenzijdig aangedrongen worden dat het besef van de doodstaat van de mens in de praktijk verdwijnt. Dat er een wonder van de Heilige Geest moet gebeuren, wordt niet ontkend, maar het functioneert niet. Het geloof wordt afgedwongen, zelfs opgedrongen. Je moet geloven en je mag het niet afwijzen. Maar dat de mens tot alle goed onbekwaam is en dat er een wonder van wedergeboorte nodig is, verdwijnt naar

Heb je vragen? Over geloot, over de maatschappij, over vriendschap: mail dan naar steljevragen@jbgg.nl Schrijven kan ook: Postbus 79, 3440 AB Woerden. Ds. P. Mulder en de heer J.H. Mauritz beantwoorden deze vragen om de beurt. Je naam hoef je niet te vermelden. Met je vraag wordt vertrouwelijk omgegaan.

de achtergrond. Dat het geloof een gave Gods is, functioneert niet. Het wordt niet uitgelegd hoe dat ervaren wordt, dat het geloof door de Heilige Geest wordt gewerkt in het hart vol schuld en onmogelijkheid.

Bijbels evenwicht

Deze opdringerige benaderingswijze is toch wel een heel andere dan we in de Schrift lezen. De bloedvloeiende vrouw was zeer beschroomd en kwam van achter om slechts de zoom van Zijn kleed aan te raken. De Kananese vrouw kwam met haar nood tot de Heere Jezus. Toen zei ze niet: Nu ben ik op de goede plaats en komt het wel voor elkaar. Nee, toen moest de Heere er aan te pas komen. En het leek wel dat de Heere dat niet zou doen. Dat bracht haar in een nieuwe nood: zou Hij haar wel willen helpen? Uiteindelijk heeft Hij haar geholpen. Maar toen was het wel heel duidelijk dat het Zijn werk was en dat het vrije genade was. Aan het eind van de preek van Petrus op Pinksteren lezen we niet dat hij tot geloof aandrong. Eerst lezen we dat velen verslagen van hart werden, hun zonde beleden, het niet meer wisten. Zo kwam er plaats voor de Heere Jezus en kon er worden gesproken over het geloof in Hem.

Als we over deze dingen willen nadenken, is het heel goed bij de Dordtse Leerregels te rade te gaan. In dit belijdenisgeschrift wordt de Bijbel samengevat en nagesproken. Zij geven aan dat het niet zo moet zijn dat "onvoorzichtigen en onervarenen dit gevoelen ingeplant zou worden dat God alle mensen de genade wil meedelen, maar dat sommigen de vergeving der zonden en het eeuwige leven deelachtig worden en anderen niet, dat zulk onderscheid hangt aan hun vrije wil die zich voegt bij de genade die zonder onderscheidt aangeboden wordt' (Verwerping der dwalingen bij hoofdstuk II, paragraaf 6).

Evangelienodiging

Tegelijk leren onze Dordtse vaderen duidelijk de ernst van de roeping door het evangelie. De belofte van het evangelie is dat ieder die in de gekruiste Christus gelooft, niet zal verderven maar het eeuwige leven zal hebben. Deze belofte moet iedereen verkondigd en voorgesteld worden. Niet vrijblijvend, maar met bevel van bekering en geloof (Dordtse Leerregels II, 5). En de Heere belooft ook met ernst allen die tot Hem komen en geloven de rust der zielen en het eeuwige leven (Dordtse Leerregels lll/IV, 8).

Deze hartelijke en klemmende evangelieboodschap mogen we nooit verzwijgen of afzwakken. Wel moeten we goed opletten. De nodiging komt tot iedereen. Met de oproep tot bekering en geloof. Maar niet iedereen die de nodiging hoort, heeft daarmee het heil. Het heil wordt verkregen in de weg van komen en geloven. Dat is heel persoonlijk. Hoe gaat dat? In de weg van de wedergeboorte. Daarover schrijven ook onze Dordtse Leerregels heel mooi. Het is een nieuwe geboorte die God zonder ons in ons werkt door Zijn Woord en Geest (Dordtse Leerregels lll/IV, 12). Zou het hier niet vaak fout gaan? Men denkt makkelijk over geloven, en slaat de daarbij horende wedergeboorte over. Men gaat voorbij aan de noodzaak van de geestelijke trekkingen (Johannes 6:44). En die zijn absoluut nodig, want wij zijn immers in een geestelijke doodstaat. Ellendekennis leren wedergeboren door geestelijke onderwijzing (Johannes 6:45). Zo komt men niet 'gewoon', maar echt als een verslagene van hart, door schuldbesef getroffen tot de Heere. Dan wordt men een dorstige, een vermoeide en beladene. Zulken komen door de Geest geleid echt tot Jezus.

Al deze elementen moeten we in evenwicht laten. Dat luistert nauw. Daarom moeten we ons maar met een oprechte en afhankelijke luisterhouding onder het Woord en de prediking zetten. Biddend om de Heilige Geest. Want door de vermaningen, waarschuwingen, nodigingen, onderwijzingen wil de Heere de genade meedelen en het heil werken.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 november 2005

Daniel | 32 Pagina's

Allen genodigd -  niemand komt - de Heere werkt

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 november 2005

Daniel | 32 Pagina's