Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Rede van Ds. K. de Gier

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Rede van Ds. K. de Gier

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het woord wordt nu gegeven aan Ds. K. de Gier, die voor ons spreekt over „Het Genadeverbond."

Het is heel moeilijk om in juiste bewoordingen de indruk van deze rede weer te geven. Dit kunnen we ervan zeggen: het was een diep doordachte rede, de volgorde der delen was met zorg samengesteld. Nog moeilijker is het het er in dit verslag iets van weer te geven, zonder aan de inhoud tekort te doen.

Het doet denken aan het antwoord, dat een vader gaf op een vraag van zijn zoon. De jongen vroeg: „Vader, hoe smaakt honig? " Het antwoord was: „Dat moet je proeven, jongen!"

M.a.w.: deze rede moet men zelf beluisterd hebben om er zich een juiste indruk van te vormen.

Ds. de Gier is er van uitgegaan, dat vanaf de reformatie de leer der verbonden, dus ook van het genadeverbond een grote plaats is gaan innemen in de Kerk. In ons land volgt men daarin het voetspoor der Zwitserse theologen bij wie de leer der verbonden vrijwel het eerst werd onderkend.

De historie der heilswaarheden is van groot belang voor Gods Kerk.

Waren de Godgeleerden over verschillende leerstukken eenparig van gedachte, zoals over het werkverbond b.v.; over het genadeverbond is er altijd veel verschil geweest en tot op heden zelfs veel strijd.

Dat de leer van het genadeverbond zo'n grote plaats inneemt op het Gereformeerde erf, valt hieruit te verklaren, dat God Zich openbaart als Verbondsgod. Ds. de Gier spreekt achteenvolgens over:

Gods Woord over het Verbond. Hoe onze Geref. vaderen het gezien hebben. Hedendaagse opvattingen op Geref. terrein.

Aan de hand van deze drie punten vertelt Ds. de Gier een en ander over de verschillende namen van het verbond, zowel in het oude-als in het nieuwe testament.

Spreker toont ook aan, dat het genadeverbond en de raad des vredes door veel theologen is gezien als één geheel. Anderen hadden bezwaar tegen deze vereenzelviging en wilden een onderscheiding handhaven, doch wel spreken van een nauwe samenhang. Maar ook zij beleden slechts twee verbonden ter zaligheid. Het onderscheid kwam daarin uit, dat de raad des vredes werd gesteld in de eeuwigheid en het genadeverbond werd gezien als een uitvoering in de tijd. Hoewel het hier en daar wel alle inspanning van de aanwezigen vroeg, het goed te kunnen volgen, heeft Ds. de Gier alles zo duidelijk mogelijk in het licht geplaatst.

Ook de misvattingen van vele Gereforo meerde gezindten in onze dagen toont spreker duidelijk aan.

O.a. de opvatting van Ds. Woelderink, dat hel: genadeverbond is opgericht met Abraham en zijn natuurlijk zaad tegenover die van Ds. Kieviet en Ds. Visser, welke laatste twee zuiver in de lijn van

Gods Woord hebben gedacht. Nadat Ds. de Gier nog een korte samenvatting van het geheel heeft gegeven, besluit hij zijn met grote aandacht gevolgde rede.

Een groot aantal vragen wordt duidelijk beantwoord.

De voorzitter dankt de spreker namens de gehele vergadering voor wat hij ons heelt doen horen en verzoekt hem de morgenvergadering met dankgebed te sluiten. Hieraan voldoet Ds. de Gier, nadat eerst is gezongen Ps. 105 : 3 en 5.

Middagvergadering

De middagvergadering wordt begonnen met samenzang uit Ps. 147, de verzen 6 en 10, waarna dhr. T. Molenaar in gebed voorgaat.

liet tweede onderwerp van deze dag, waarover dhr. J. Koppejan te Gouda refereert, draagt als titel-. „Het Réveil in Nederland."

Waar het de bedoeling is deze lezing in haar geheel af te drukken in „Daniël" (voor het eerst in het volgend nr. en nrs. daarna) geven wij er nu niets van weer. Slechts deze opmerking, dat dit referaat zowel literair als uit overweging van de inhoud, op zeer hoog peil stond.

Mogen wij onze lezerskring er tevens even op attent maken, dat deze lezing zeer binnenkort ook uitkomt in de brochure-reeks „Koop de Waarheid en verkoop ze niet."

Die van deze reeks geen abonné is, (de abonnementsprijs is ƒ 6.— per jaar, 10 brochures!), kan zich als zodanig opgeven aan de weledele heer P. Kuyt, directeur van de Chr. kweekschool), Frederik Hendriklaan 53, Gouda, eventueel aan de administratie van dit blad.

De brochure „Het Réveil in Nederland", waarover het dus nu gaat is ook afzonderlijk verkrijgbaar a 60 ct. en kan besteld worden aan het zo juist genoemde adres: Adm. „Daniël" enz. Giro 149473. Het beantwoorden van de vele vragen had een zeer vlot verloop; de spreker beheerste de stof volkomen.

Intussen is het weer tijd geworden de vergadering te gaan beëindigen.

Slotwoord

De voorzitter geeft daartoe het woord aan Ds. H. Rijksen, die in zijn slotwoord teruggrijpt naar het onderwerp van Ds, K. de Gier over het genadeverbond.

Hoe groot is het voorrecht, dat wij onder de bediening van dat verbond mogen leven. De doop heeft zo'n diepe betekenis, maar wordt zo dikwijls schromelijk overschat maar ook onderschat.

De Rode Zee is een afbeelding van de doop. Zoals Israël en Egypte door deze zee werden gescheiden, maakt de doop een scheiding tussen ons en de wereld. Daarom kunnen wij niet leven zoals de wereld leeft. Doen we dat wel, dan zondigen wij zwaarder dan de wereld. Laten wij toch oppassen voor het uitwissen der grenzen, dus voor de verwereldlijking.

Wat is verwereldlijking? Het gelijk worden aan de wereld, het losmaken van het verband tussen weldaden en weldoener.

Gods gaven kunnen tot zonde gemaakt worden, als wij in de gaven opgaan met loslating van de weldoener.

Daartoe waarschuwt de Heilige Schrift. Paulus bijv. waarschuwt ons als hij het heeft over gebruiken, maar niet misbruiken. Want dan wordt de wereld ons één en ons al.

Eén der oorzaken clat men geen tijd meer heeft voor cle J.V. is cle jacht naar cursussen en diploma's. Noodzakelijke dingen op zichzelf, maar laat het niet ons één en ons al worden.

Wat baat het een mens zo hij cle gehele wereld gewint en lijdt schade zijner ziel. Laten wij voor die vorm van verwereldlijking oppassen.

De doop is een teken en zegel der behoudenis, maar kan ook, zoals cle Rode Zee voor de Egyptenaren een graf werd, tot een eeuwig verderf zijn, indien de rijke genade Gods niet aan ons hart wordt geschonken.

De Heere geve Zijn zegen over de arbeid der verenigingen, waar gij straks allen weer op eigen vereniging zult vergaderen, om het éne nodige steeds van Hem te begeren.

Na het zingen van Ps. 103 : 9 heeft Ds. H. Rijksen cleze jaarvergadering van het L.V. met dankgebed gesloten.

De voorzitter van het L.V. Ds. A. Verhagen heeft voor het slotwoord hartelijk dank gebracht aan de kerkeraad der gemeente te Utrecht, aan de kostersfamilie en niet in het minst voor ieders verschillende, maar zo gewaardeerde medewerking.

Op verzoek van een der aanwezigen werd gecollecteerd, om Ds. A. Verhagen bij gelegenheid van zijn 70e verjaardag een cadeau aan te bieden namens de vergadering.

Gaarne vermelden wij clat voor cle opbrengst een fraaie klok met koperen gewichten, dito slinger en slagwerk is gekocht en Ds. Verhagen is aangeboden. Ds. heeft verzocht voor dit cadeau, waardoor hij ten zeerste was verrast, zijn hartelijke dank aan cle bezoekers der jaarvergadering over te brengen.

De Chinezen konden moeilijk snappen, clat de zendeling en zijn vrouw bij de geboorte van hun meisjes zo blij waren; clat die kinderen zelfs namen kregen! Ze konden niet begrijpen, clat die mensen die meisjes hielden. Studd en Priscilla wilden een paar maanden vóór cle geboorte van het verwachte kind toch niet naar een stad aan zee vertrekken, om dan later, na enkele maanden weer naar het binnenland terug te keren. Ze zouden proberen alles zelf maar klaar te spelen. Op hulp van anderen was niet te rekenen. Gelukkig ging alles goed, maar enkele dagen na cle geboorte werd Priscilla zeer erg ziek. Daar had je het al. Wat moesten ze doen? De zendeling nam zijn toevlucht tot het middel, clat hem vroeger op zo'n wondere wijze had geholpen bij cle verwonde voeten. Hij dacht weer aan het bekende gedeelte uit cle Brief van Jakobus. Priscilla werd met olie gezalfd en de Naam des Heeren werd ernstig over haar aangeroepen. In cle toestand van cle zieke kwam bijna onmiddellijk verandering ten goede. Toen enige dagen later een vriendin

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 maart 1957

Daniel | 8 Pagina's

Rede van Ds. K. de Gier

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 maart 1957

Daniel | 8 Pagina's