Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Jongeren vragen naar de weg

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jongeren vragen naar de weg

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

In het eerste deel van dit artikel, in het novembernummer van In de Rechte Straat, werden de vragen afgedrukt die ik van verschillende jongeren kreeg over het verschijnsel 'dromen'. In dat artikel hebben wij samen gekeken naar de betekenis en de functie van dromen. Ook de betekenis van dromen voor het geloofsleven is daarin ter sprake gekomen. Die eerste aflevering werd afgesloten met een enkele opmerking over de schuldgevoelens die dromen kunnen oproepen en hoe daarmee om te gaan. Wat ons nu nog rest is samen te zien wat de Bijbel ons over dromen zegt, om ten slotte met enkele voorbeelden van dromen en hun betekenis het artikel te besluiten.

God openbaart Zich in dromen

De hele heilsgeschiedenis van Israël zou zonder de droom onbegrijpelijk zijn. Denk aan Jakob in Bethel, Jozef, de 'meesterdromer', aan Salomo en Daniël. Deze laatste wordt net als Jozef in de Bijbel getekend als iemand die dromen kon uitleggen. Wat is de Heere genadig dat Hij ook de droom gebruikt om Zichzelf te openbaren aan de mens. Ook aan heidenen openbaart God Zich in dromen. Denk aan Nebukadnezar, de Egyptische Farao en Abimelech. Ook in het Nieuwe Testament bedient God Zich in Zijn heilsopenbaring van de droom. Wat het aantal gevallen betreft heel wat minder vaak dan onder het Oude Testament. De helft van de Bijbel is er dan al. Denk aan de bekendmaking van Jezus' geboorte aan Jozef (Matthéús 1:20). Door een droom beveelt God Jozef en Maria om te vluchten naar Egypte, zodat Jezus wordt gered uit de moordenaarshand van Herodes (Matthéús 2:13). Denk aan de vrouw van Pilatus, die door God in een droom wordt gewaarschuwd met betrekking tot de onschuld van Jezus (Matthéús 27:19). Verder lezen we ook over ' droomgezichten', waardoor Paulus de weg gewezen wordt naar Europa (Handelingen 16:9-10), en Petrus naar de heidenen (Handelingen 10).

Onderzoekt de Schriften

Nu hebben wij de volle openbaring in Jezus Christus ontvangen in onze complete Bijbel. Er behoeven nu geen nieuwe openbaringselementen te worden toegevoegd. Voor ons geldt in de allereerste plaats: tot de wet en tot de getuigenis! Onderzoekt de Schriften, want die zijn het, die van God getuigen (Johannes 5:39). Het geloof is uit het gehoor van het gepredikte Woord (Romeinen 10:17)! Niemand mag zijn zaligheid gronden op de wankele grondslag van een droom.

Geen bedrog

Zijn dromen bedrog? Nee, ze helpen ons bij levensproblemen en relatiestoornissen. Dromen zijn berichten waar we iets uit kunnen leren. God kan door een droom op indirecte wijze tot ons spreken. Dat betekent natuurlijk niet dat je in iedere droom de stem van God meent te moeten horen. Juist als je psychisch wat labiel bent, is de kans op misverstanden op dit punt heel groot. Mijn bedoeling is niet om dromen een zwaar accent te geven in verband met het spreken van God. Houd je aan het Woord. Toch kan God ons ook iets te zeggen hebben via onze dromen. Hij waarschuwt en vermaant, legt zonden en verkeerde houdingen bloot en Hij laat ons ook Zijn vertroostende voetstap horen. Van dat laatste geef ik eerst een voorbeeld uit de tijd van de Reformatie.

De droom van Luthers vrouw Käthe

Een van de vrienden van de grote reformator Luther was Philippus Mel ancht hon. Een verl egen man, die zich intensief bezighield met droomuitleg. Op een dag hoorde hij van Luthers vrouw, Käthe, een droom die haar zorgen baarde. Haar dochter Magdal ene was ziek. In de droom van Käthe waren twee knappe jonge mannen verschenen. Ze waren feestelijk gekl eed omdat ze Magdalene kwamen ophal en voor haar bruiloft.

Melanchthon schrok hevig toen ze dit vertel de, maar hield zich in en maakte Käthe geen deel genoot van zijn angst. Wel vertrouwde hij zijn uitleg van deze droom aan anderen toe: "Die jonge mannen zijn de lieve engel en die het meisje zullen komen hal en om haar naar het hemel rijk te brengen, naar de eeuwige bruiloft". Magdal ene stierf nog diezelfde dag.

De droom van Luthers vrouw kan natuurlijk verklaard worden. Haar dochter Magdal ene was al een tijdje ernstig ziek. De vrees van de ouders dat hun dochter iets ergs zou overkomen, lag wel voor de hand. Zo zijn veel dromen waarin geliefden door de dood worden weggenomen vaak gebaseerd op een terechte angst. Dat neemt echter niet weg dat God zo'n droom kan gebrui ken om ons op de dood van een geliefde voor te bereiden.

Een droom over de wederkomst

Nog een voorbeeld van het feit dat dromen een bemoedigende en vertroostende boodschap kunnen bevatten. Ik denk aan een droom tij dens mijn werk op het zendingsveld, toen het moei zaam ging en verschillende ont moedigingen mij deden overwegen of we wel moesten doorgaan met het werk. Op een nacht droomde ik over de wederkomst van de Heere Jezus. Ik zag de bergen van Pass Valley en van over de berg in de richting van Iloekwa werd de lucht opeens hel emaal als van goud. Overal straal de de heerlijkheid van de hemel door en in het mi dden van die stral enbundel zag ik de gestalte van de Heere Jezus, Die met Zijn handen zegenend uitgebreid op een wol kenwagen wederkwam. Onuit sprekelijk heerlijke hemel se muziek weerkl onk tussen de bergen. Een intens gevoel van vreugde st roomde door me heen. Ik zong en ik jui chte en ik was hel emaal in extase van vreugde. Toen Jezus' voeten het vliegveldje raakten, werk ik wakker. Ik bel eefde werkelijk dat het nu zover was. God had Zijn belofte heerlijk vervuld. Alles in me tintelde van liefde en geluk. Ik beleefde hel emaal dat de eeuwi gebruiloft nu zou begi nnen. Direct wilde ik mijn bed uitstappen om naar het vliegveldje te gaan. Onder weg realiseerde ik me pas dat het een droom was geweest en dat Jezus nog niet was wedergekomen. Eerst overmande mij een gevoel van tel eurstelling. We moesten weer verdergaan met ons werk. Maar niet l ang daarna bedacht ik hoe geweldig de troost voor mij was uit deze droom. Ik werd bemoedi gd om get rouw verder te gaan met mijn werk. Ik had nu iets gezien van de heerlijkheid waar alle werk in Gods Koninkrijk op uit zou lopen.

Telkens als ik aan de wederkomst denk of als ik erover preek of erover lees in de Bijbel krijgik weer dat beel d voor me dat ik heb gezien in die droom. Er zijn geen woorden voor om het onuitsprekelijk heerlijke te vertellen van wat ik in die droom heb gezien. Ik twij fel de er niet aan of God had me deze droom gegeven om mij te bemoedi gen. Natuurlijk had dat ook kunnen gebeuren via het lezen van de Bijbel. Ik leg de grond van mijn hoop op de heerlijkheid niet in die droom. Die hoop is gegrond op het geloof vanuit de Schrift, op de kennis van Christus en de verlossing die Hij heeft teweeggebracht. En toch heeft die droom voor mij een positieve betekenis gehad met betrekking tot de verwachting van Christus' komst opde wolken.

Nu kan ik binnengaan

De bekende opwekkingsprediker Charles Haddon Spurgeon ( 1834- 1892) vertel de eens over een droom van een man die erg bezig was met allerlei problemen in het geestelijk leven. Hij zag zichzelf in de droom in het voorportaal van de hemel. In de verte kwam een groep bedevaartgangers aan. Ze trokken hem voorbij in derichting van de toegangspoorten, terwijl ze prachtige lofliederen zongen en overstaken naar de hemel se deuren. "Wie zijn die mensen?" vroeg hij aan de engelen. "Dat zijn Gods profeten", was het ant woord. De man zuchtte diep en zei: "Hel aas, daar hoor ik niet bij - ik zal nooit met hen door die deuren binnengaan". Even later kwam er een andere groep, gekl eed in witte kleren. Ook zij mocht en de hemel se deuren bi nnengaan en hij kon horen hoe blij ze verwel komd werden. "Wie zijn déze mensen?" vroeg hij weer. "Dat waren de apostelen", was het antwoord. De man zei zi chtbaar teleurgesteld: "Hel aas, ik hoor niet bij dat gezel schap - ik kan niet met hen binnengaan". Weer wachtte hij, in de hoop ook een kans te krij gen om binnengel aten te worden. Toen hij de vol gende groep zag, was hij erg ontmoedi gd, want dat waren de martel aren. Ook met hen kon hij niet binnengaan. Hij had geen pal mtakken zoals zij. Daarna zag hij de zendel ingen, Gods dienaren, de hemel poort ingaan. Ook met hen kon hij niet bi nnengaan. Hij voelde zich zo onwaardig! Ei ndelijk, jui st toen hij erover dacht om weg te gaan, zag hij een enorme meni gte mensen aankomen, veel en véél groter dan de vorige groepen. En voorop -hij herkende ze- liep de overspelige vrouw naast Zachéús en daarnaast de moordenaar aan het kruis. Wat zongen ze prachti g! Zij zullen wel niet zo uit bundig verwel komd worden, dacht hij. Maar tot zijn grote verbazi ng gi ng er bi nnen de hemel se deuren een gejuich op. De hele hemel weergal mde van de blijde uitroepen waarmee ze allen verwel komd werden. En de engel en haastte zich aan de man te vertellen wie dat waren: "Dat zijn de grote zondaars, die door Jezus zijn gered". Toen sprak de man:

"Geloofd zij de Heere, nu kan ik ook naar bi nnen gaan". Daarop werd de man wakker. Het was maar een droom, maar een droom die hij nooit meer vergeten heeft.

Dit artikel werd u aangeboden door: In de Rechte Straat

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 december 2001

In de Rechte Straat | 16 Pagina's

Jongeren vragen naar de weg

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 december 2001

In de Rechte Straat | 16 Pagina's