+ Meer informatie

Boven de middelmaat

VOLKSWAGEN PASSAT S

4 minuten leestijd

:'

i)e Passat is leverbaar met drie motoren van 60 pk, 76 pk en 85 pk. Onze testwagen was uitgerust met de 76 pk motor. Deze motor heeft veel temperament. Van O tot 100 km/u laat hij de Passat accelereren in 13,6 seconden. Het is een bijzonder fijne motor; bij lage toerentallen beschikt hij al over voldoende trekkracht en hij klimt gretig in de toeren. De bestuurder krijgt de indruk dat de motor graag wil werken. De motor reageert spontaan op het gaspedaal en beschikt in alle situaties over voldoende trekkracht.

Bovendien is de Passat behoorlijk stil. Windgeruis is niet te horen en het motorlawaai neemt maar langzaam toe. Pas bij de topsnelheid (170 km/u) wordt het geluid hinderlijk. Door de vernieuwde vormgeving is de luchtweerstand afgenomen en het benzineverbruik lager geworden dan bij het oude model. Wij verbruikten gemiddeld één liter normale benzine op 10,4 kilometer en dat is redelijk zuinig.

Of men een auto in de dagelijkse omgang prettig vindt, ligt voor een zeer groot deel daaraan of de wagen zich gewillig laat besturen. Een lichte besturing is belangrijk om zonder inspanning door een bocht te rijden of om te parkeren. Nog belarigrijker is het of de besturing precies werkt. Hiervan hangt o.a. af hoe zeker een auto zich in kritische situaties laat besturen, zoals bij het snel uitwijken voor een hindernis.

Dat de auto tegelijkertijd een lichte én exacte besturing kan hebben, bewijst de Volkswagen Passat. Onder normale omstandigheden is nauwelijks te merken dat de auto voorwielaandrijving heeft. Terwijl andere voorwielaandrijvers zich in bochten nogal zwaar laten besturen en de neiging hebben rechtuit te gaan (onderstuur), is de Passat zeer licht bestuurbaar en laat zich met de pink een bocht insturen. Het bochtgedrag van de Passat is vrijwel neutraal en dat is erg prettig; de wagen gehoorzaamt geheel aan de wil van de bestuurder.

De vering is ten opzichte van het vorige model verbeterd. Toch is de wagen nog een beetje stug geveerd, maar niet zo erg dat het afbreuk doet aan het comfort. Op slechte weggetjes zijn de banden wel duidelijk te horen.

De remmen doen hun werk prima, al treedt er na een aantal keren flink hard remmen telkens wel fading op. Bij onze testwagen begon bij hard remmen telkens het

Dank zij de grote achterklep (tegen meerprijs' verkrijgbaar) kunnen grote dingen meegevperdwivworden. rechtervoorwiel te blokkeren. Maar dank zij een speciale zelfcorrigerende stuurlnrichting die op elke Volkswagen zit, bleef de auto keurig in het rechte spoor.

Bediening

De Passat laat zich gemakkelijk schakelen. De korte pook ligt goed in de hand en schakelt licht en niet hakerig. Het dashboard is functioneel én overzichtelijk. Alle belangrijke bedieningsorganen bevinden zich aan de stuurkolom. De ventilatie en verwarming werken goed met een rustige aanjager, alleen de voetenruimte is moeilijk warm te krijgen.

Op de voorstoelen kan men ruim zitten. De stoelen zijn heel gemakkelijk verstelbaar en kunnen verrassend ver achteruit geschoven

Op de achterbank is ruimte voor twee volwassenen. Drie volwassenen zitten hier erg benauwd. De beenruimte valt wat tegen. Het uitzicht naar alle kanten is uitstekend, alleen is de achterkant van de auto niet te zien, zodat men bij parkeren in nauwe plaatsen te werk moet gaan volgens het principe „boem is ho". De vernieuwde bumpers zijn van kunststof en kunnen lichte botsingen best verdragen.

Dure luxe

De goedkoopste Volkswagen Passat met 1279 cc motor van 60 pk kost ƒ 16.142,-. Als je Hjkt naar wat de wagen aan rij-eigenschappen te bieden heeft Is dat een redelijke prijs. Maar men koopt dan wel een Passat in de allerkaalste uitvoering. Wie het een beetje luxe wil hebben met o.a.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.