+ Meer informatie

„Je moet proberen de spanning te breken"

G. Vink, chauffeur van trouwauto:

3 minuten leestijd

„Het rijden op een trouwdag mag geen kille aangelegenheid zijn van eventjes heen en weer rijden en daarmee af. Je moet proberen een steentje bij te dragen om er voor de betrokkenen een leuke dag van te maken. Het is per slot van rekening een hoogtijdag", dit zegt de heer G. Vink, die sinds 1977 in dienst is als chauffeur bij het Veenendaalse bedrijf Leppers Reizen BV.

Voor elke rit moet de auto gewassen worden. Ook dient grote zorg besteed te^ worden aan het uniform, bestaande uit een pak, witte handschoenen, een das en een speciale pet met het bedrijfsembleem. Terwijl Vink met de bruidsauto op weg is naar het huis van de bruidegom, staan achter de gordijnen de mensen te turen en vragen zich af waar die auto toch blijft. De afgesproken tijd is bekend, maar toch... Meestal treft de chauffeur een zenuwachtige bruidegom aan. Er is nog een grote bedrijvigheid: er moeten nog bloemen opgespeld worden, haren worden gewassen, enzovoort. Dan gaat de rit van het huis van de bruidegom naar het huis van de bruid, eventueel langs de bloemisterij. In de winter gaat men eerst naar de fotograaf, omdat het later op de dag al gauw te donker is voor het nemen van de foto's. Vink verhaalt lachend van een voorval: ,,Toen ik met een bruidegom op weg was naar het huis van de bruid — we waren zo'n 25 meter er vandaan — zei hij tegen mij dat hij zijn hoed vergeten was. Ik zette de auto gelijk in z'n achteruit en ging terug om die hoed te halen, Thuis, bij de wachtende familieleden, ging de deur met een ruk open en een verschrikte vader vroeg: ,,Gaat het niet door?"

Band

Zowel tijdens het rijden in de bruidsauto als in een van de volgwagens probeert de heer Vink een baiid te kweken tussen hem en de passagiers. ,,Je moet proberen de spanning te breken. Meestal begin je over het weer te praten, maar later maak je wat grapjes. Het ligt eraan wat voor slag mensen je in de auto hebt. Bij de een krijg je een-goede band, terwijl je bij de ander totaal geen contact kunt krijgen. Als je de spanning hebt weten te breken haalt men opgelucht adem. Je voelt wel aan of je je kunt mengen in een gesprek tussen de bruid en de bruidegom en de familieleden".

Directeur Leppers zegt: ,, In een auto hoor je soms erg veel dat je voor je moet houden. Een soort geheimhoudingsplicht zou je kunnen zeggen". De taak van de chauffeur is om de passagiers te begeleiden tijdens het in- en uitstappen. Daarbij neemt de palfrenier, meestal de chauffeur van de eerste volgauto een «centrale plaats in. Soms is de bruidegom op zijn trouwdag te actief. Hij kan er maar niet aan wennen dat de deur voor hem geopend wordt en dat niet hij het portier moet openen. Over dé regels zegt de heer Vink: „Er zijn mensen die alles precies volgens het boekje willen doen. Ik heb de indruk dat het tegenwoordig veel soepeler gaat; het wordt minder formeel. Bijvoorbeeld in plaats van de na de ander naar binnen, met z'n allen te gelijk. Er zijn ook mensen die niet goed raad weten met de regels. Waar eri hoe moeten we lopen en waar moet ik de bloemen houden? Deze situaties moet je dan proberen goed op te vangen".

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.