Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

IN DE BEGINNE

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

IN DE BEGINNE

Genesis Eén tot Drie en het Gezag van de Heilige Schrift

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

20

De Taal van de Slang is Misleidend

De taal van de slang is misleidend. Het Hebreeuws kan als volgt worden weergegeven: ”Heeft God gezegd gij zult niet eten van de vrucht van de bomen van de hof?” Men kan als het ware de toon van de stem er in beluisteren. De slang wilde de indruk geven dat God zeer karig was, dat Hij van Adam en Eva iets onthield dat goed voor hen geweest zou zijn. ”Heeft God dit werkelijk gezegd, dat u niet moet eten van de vruchten van de bomen van de hof? Wat is dat gemeen!”

Zo lezen en horen we de manier waarop Satan nadert. Dan antwoordt Eva hem: ”Van de vrucht van de bomen van de hof mogen we eten, maar van de vrucht van de boom die in het midden van de hof is, heeft God gezegd, ge zult daarvan niet eten, noch die aanraken, of gij zult sterven.”

Het kan zijn dat Eva’s bedoelingen goed waren, doch haar antwoord was niet nauwkeurig. In de eerste plaats generaliseert zij. Zij gebruikt het meervoud in plaats van het enkelvoud. God had tot Adam gezegd: ”Ten dage als gij daarvan eet, stervende zult gij sterven.” Eva gebruikt u-meervoud en niet u-enkelvoud en maakt het zo algemeen en meervoudig.

Voorts gebruikt ze een ander woord zeggende: ”Gij zult daarvan niet eten, noch dezelve aanraken.” Het woord ”aanraken” betekent hier wellicht meer dan alleen het hanteren van de vrucht. Het is waarschijnlijk een synoniem voor het eten van de vrucht.

In elk geval het is een toevoeging aan het bevel van God. Of Eva nu slechts net bevel uitlegde of dat zij schuldig was aan onnauwkeurigheid is een vraag waarover men kan disputeren. Ik ben van mening dat het laatste het geval is, omdat zij de Boze de gelegenheid gegeven heeft, die hij wenste.

In dit verband ligt er hier een les voor ons. Ga nooit met Satan (de duivel) redeneren. Ik bedoel niet dat de duivel zich aan u zal openbaren en bij u zal gaan zitten om de dingen eens te bepraten. In het geheel niet! Toen Maarten Luther de inktpot naar de duivel wierp heeft hij de duivel niet geraakt. Hij raakte hem veel meer met de dingen die hij schreef en predikte. De duivel besteedde bijzonder veel tijd aan Maarten Luther. Dat betekent dat Luther getrouw was aan Christus.

De reden waarom de duivel de meesten van ons met rust laat en ons niet lastig valt is dat we hem niet genoeg moeite veroorzaken. Maar indien wij getrouw aan Christus zijn dan wordt de duivel zeer bezorgd.

Wanneer ik zeg dat we niet moeten redeneren met de duivel, is het mijn bedoeling u te wijzen op onze Heere Jezus Christus. Wanneer het kwade of boze u wordt voorgesteld, probeer niet het kwade goed te redeneren, maar doe slechts een beroep op de Heilige Schrift. Wanneer u dat doet zullen de verleiding en de verleider van u vlieden.

Het schijnt me toe dat Eva hier is uitgegleden. Zij zou onmiddellijk gemerkt moeten hebben dat er iets verkeerd was. Zoals ik reeds opgemerkt heb zou ze beseft moeten hebben dat slangen niet kunnen spreken. Maar zij begon mee te redeneren en gaf zo Satan zijn gelegenheid. Deze kwam zonder omhaal en zei: ”Gij zult zekerlijk niet sterven.”

Er ligt iets zeer boosaardigs in de kracht van deze taal. In het Hebreeuws staat er: ”Neen”. ”Neen” is het eerste woord dat hij er uit buldert. ”Neen”. Het idee is dat deze gedachte dat ze zouden sterven nu juist niet waar is. Het Engelse: ”Gij zult niet zeker sterven”, is tamelijk zwak. Het Hebreeuws luidt: ”Neen, gij zult niet sterven”. Dit betekent: Wat God zegt is niet waar. Gij zult niet sterven. Zo wordt Eva in een positie geplaatst om te kiezen tussen God en Satan.

Denkt u dat Eva neutraal was in het afwegen van de eisen van God enerzijds en de eisen van de Boze anderzijds? Ik denk dat geen ogenblik. Zij was reeds aan de zijde van de duivel. Anders zou ze nooit naar de slang hebben geluisterd. Er bestaat niet zo iets als neutraliteit. We zijn of voor of tegen Christus. Er ligt hier echter een probleem, een zeer ernstig probleem. Eén dat we niet kunnen oplossen. Maar als we het bestaan hiervan herkennen zijn we reeds een eind op weg om het te verstaan.

De Vrijheid van Keuze

Adam en Eva hadden een vrije wil. Ze werden niet gedwongen het kwade te doen. Dat kunnen we met zekerheid zeggen. De duivel had geen kracht hen tot zonde te dwingen. Hun keus was een keus van vrije wil. Zij kozen het kwade te doen.

Laat ons deze zaak iets dieper onderzoeken. Een wezen verkiest in overeenstemming met zijn aard. Ik ga dit illustreren in betrekking tot God. De Bijbel zegt dat God niet liegen kan. Liegen is in tegenstelling met Gods natuur. God kan Zichzelf niet verloochenen. Hij kan niet in strijd met Zijn natuur handelen. Hij kan niet liegen. Hij kan het kwade niet doen. Indien men dit een beperking noemt, heel goed, doch het is een gezegende beperking. De Heere Jezus kon niet hebben toegegeven aan de Boze. Hier is een probleem. Men kan zeggen: ”Hoe kon Hij dan verzocht zijn geworden?” Deze vraag kunnen wij niet beantwoorden. We weten alleen dat de Bijbel een zeer realistische verzoeking beschrijft. Voorts dat onze Heere zondeloos bleef. De mogelijkheid dat Hij zou zondigen kunnen we niet in overweging nemen.

Adam en Eva werden goed geschapen. ”God zag alles dat Hij gemaakt had en ziet het was zeer goed”. De vraag is dan deze: Hoe kon de zonde een plaats krijgen in een ziel die goed was? Hoe kon zulk een verandering in de menselijke natuur hebben plaats gevonden? Laat me dit duidelijk maken door naar de wedergeboorte te verwijzen. De mens is van nature dood in zonden en misdaden, en heeft het vermogen niet om uit zichzelf tot Christus te komen. Hij is geestelijk dood en kan dus niet handelen zoals iemand die geestelijk leven bezit.

Ik heb op conferenties voor de jeugd wel eens gehoord dat men zei: ”God heeft alles gedaan wat Hij kon om jullie te redden. Nu zijn Zijn handen als het ware gebonden en is de beslissing aan jullie.” Mijn antwoord is, als het van ons afhangt, dan zijn wij verloren. Want wij hebben de kracht niet om ons zelf te veranderen. Wij kunnen in eigenkracht niet tot God komen. Wij zijn verloren, gevallen schepselen. De kracht van de souvereine genade van de Geest des Heeren is nodig om ons tot een nieuw leven te brengen.

’U moet wederom geboren worden”, zegt de Heere. Wij kunnen evenmin onze eigen wedergeboorte veroorzaken als dat we onze lichamelijke geboorte konden veroorzaken, Zoals we lijdelijk waren in onze eerste geboorte, zo zijn we lijdelijk in de wedergeboorte. We kunnen de wedergeboorte zelf niet veroorzaken.

De manier waarop Gods Geest werkt is zeer wonderlijk. De Heere geeft ons opdracht het Evangelie te verkondigen. In de prediking van het Evangelie komt het bevel tot de mens: ”Gelooft in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden”. Die woorden kunnen op zich zelf geen wonder verrichten. Maar de Geest des Heeren veroorzaakt op een mysterieuze wijze de wedergeboorte van de ziel die deze woorden hoort. De eerste bewuste handeling van de wedergeboren ziel is in Jezus Christus te geloven.

Indien iemand mij vraagt: ”Ben ik wederom geboren?” antwoord ik: ”Gelooft u in de Heere Jezus Christus? Vertrouwt u Hem als uw Zaligmaker?” Indien u in Christus vertrouwt voor de zaligheid van uw ziel, dan bent u wederom geboren. Want iemand die nog in zijn zonden is, kan in Christus vertrouwen voor de zaligheid van zijn ziel.

We kunnen niet in tegenstelling met onze natuur handelen. In mijn gevallen natuur ben ik een vijand van God, haat ik God en Zijn Woord. Dan haat ik alles wat met Hem te doen heeft. Alleen wanneer God Zelf de ogen van mijn verstand door de wedergeboorte geopend heeft zijn ”de oude dingen voorbijgegaan en ziet alle dingen zijn nieuw geworden”. Dan heb ik God lief en Zijn Woord, Zijn volk en Zijn werk. Maar zolang als ik nog in mijn natuurstaat ben, zal ik nooit tot Christus komen. Ik weet dat dit een geheim is. En ik weet dit, dat geen mens ooit een ander mens heeft kunnen zalig maken. Gods Geest alleen brengt een gevallen ziel tot een nieuw leven. Hij kan het hart vernieuwen. Hij kan de zondige natuur veranderen. Spurgeon ontmoette eens een man die dronken in de goot lag. De man zei: ”Ik ben één van uw bekeerlingen”. Spurgeon antwoordde: ”Ja, dat kan ik wel zien. Indien u door de Heilige Geest bekeerd was, zou u niet zijn waar u nu bent”. Dit illustreert wat ik zeggen wil.

Menselijk vermogen kan de mens niet zaligen. We kunnen ons zelf niet redden. We kunnen onze aard of natuur net zo min veranderen als de luipaard zijn vlekken. We kunnen het niet doen. Alleen door souvereine genade wordt een mens wedergeboren. God alleen schenkt een nieuwe natuur. Wanneer we dat eenmaal hebben, dan zijn de genegenheden van ons hart geheel verschillend van wat ze eerder waren.

N.B. Het copyright van deze vertaling van ”In the Beginning” door Prof. Dr. E.J. Young berust bij ”The Banner of Truth Trust”.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 december 1983

Bewaar het pand | 8 Pagina's

IN DE BEGINNE

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 december 1983

Bewaar het pand | 8 Pagina's