Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

“Kunstprinses” Beatrix en Rembrandt van Rijn

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

“Kunstprinses” Beatrix en Rembrandt van Rijn

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het is dit jaar precies 350 jaar geleden dat Rembrandt van Rijn is overleden. In heel 2019 zijn er daarom tal van activiteiten georganiseerd om de kunstenaar te herdenken. Zo opende prinses Beatrix op 30 januari een bijzondere tentoonstelling in het Haagse Mauritshuis.

Prinses Beatrix is een groot kunstliefhebber en steekt haar voorliefde voor mooie schilderijen en sculpturen zeker niet onder stoelen of banken. Met grote regelmaat opent ze een tentoonstelling of museum, en ook privé geniet ze graag van een middagje ”cultuur snuiven”. Zo werd ze onlangs gesignaleerd in het Dordrechts Museum en het Rijksmuseum.

Het Mauritshuis in Den Haag is eveneens bekend terrein voor de prinses en dat zou zomaar te maken kunnen hebben met haar zwak voor het werk van Rembrandt van Rijn. Het Haagse museum heeft immers een unieke collectie schilderijen van de kunstenaar verzameld, waaronder ”De anatomische les van dr. Nicolas Tulp” en een zelfportret uit 1669. Bij officiële verplichtingen heeft prinses Beatrix de kostbare werken inmiddels meerdere keren bewonderd. Het écht bewonderen van een schilderij vraagt echter ook om rust en concentratie, en daarom kreeg de prinses tijdens de verbouwing van het Mauritshuis een privérondleiding door het museum. Met bouwhelm en extra beveiliging, want het museum stond destijds grotendeels in de steigers.

FEESTELIJK

Op 30 januari 2019 is er van die steigers gelukkig niets meer te zien. Bouwvakkers, cementmolens en dikke lagen stof hebben plaatsgemaakt voor een verzorgde binnenplaats, dranghekken en een indrukwekkende projectie op de gevel van het pand. Voorbijgangers omschrijven het museum als „verzorgd en feestelijk” en dat komt heel goed uit. Op de agenda staat namelijk een belangrijk evenement: de opening van het themajaar ”Rembrandt en de Gouden Eeuw 2019”.

Op de vooravond van haar verjaardag mag Beatrix als dé kunstprinses van Nederland de opening voor haar rekening nemen. Bij aankomst wordt ze ontvangen door de burgermeester, de commissaris van de Koning in de provincie Zuid-Holland en de directeur van het Mauritshuis. Eenmaal binnen ontmoet ze ook nog de directeuren van het Fries Museum, Museum Het Rembrandthuis, het Rijksmuseum en Museum De Lakenhal, want deze musea doen eveneens mee aan het feestelijke themajaar. Na afloop van de opening mag de prinses als eerste officiële bezoeker de bijbehorende thema-expositie bewonderen. Samen met conservator Charlotte Rulkens en de directeur van het Mauritshuis bekijkt ze uitvoerig het laatste zelfportret van Rembrandt van Rijn, en ook de overige schilderijen ontgaan haar zeker niet. Op de expositie zijn namelijk enkele ”nepperds” te zien, die ooit onterecht zijn toegewezen aan Rembrandt. Natuurlijk wil de prinses graag weten hoe dat precies is achterhaald en wat er komt kijken bij het beoordelen van de echtheid van een schilderij. En wat blijkt? Zelfs na het grondig analyseren van de verschillende verlagen blijft het ook voor de echte kenners af en toe een raadsel of een schilderij aan Rembrandt van Rijn kan worden toegeschreven of niet. De twee twijfelgevallen op de expositie worden door de directeur dan ook omschreven als „vraagtekens” die hopelijk ooit nog uitgroeien tot uitroeptekens. Enthousiast als ze is, heeft prinses Beatrix haar voorliefde voor Rembrandt van Rijn ook doorgegeven aan haar kinderen en kleinkinderen. Op Paleis Huis ten Bosch hing er zelfs enige tijd een schilderij van Rembrandt aan de wand. Koning Willem-Alexander herkende het werk gelijk tijdens de opening van een Rembrandt-expositie in 2015. Daarnaast komt de naam van Rembrandt van Rijn ook regelmatig ter sprake bij staatsbezoeken, zowel inkomende als uitgaande. Zo opende het koningspaar in 2017 een Portugese expositie over de schilder, en in datzelfde jaar nam Máxima de vrouw van de Argentijnse president op sleeptouw voor een rondleiding door het Mauritshuis. En wat te denken van het diner op de vooravond van de inhuldiging? Pal voor de ”Nachtwacht” nam koningin Beatrix in het Rijksmuseum afscheid van haar werk en een deel van haar collega’s. Chiquer kan bijna niet.


“Je ziet meer dan je ziet”

Wie ook absoluut een zwak heeft voor het werk van de Hollandse meester, is prinses Marilène. Tot 2017 werkte zij in het rijksmuseum op de afdeling development, vlak bij de “Nachtwacht” en het “Joodse bruidje”. Een inspirerende omgeving, zo blijkt ook wel uit Marilènes enthousiasme: “Je ziet bij het werk van Rembrandt van Rijn meer dan je ziet. Het raakt je echt. Het heeft emotie en doet wat met je.”

Nu prinses Marilène een nieuwe baan heeft bij de BankGiro Loterij, heeft het onderwerp kunst een minder prominente rol in haar leven gekregen. Gelukkig kan de prinses de komende maanden haar hart nog ophalen in het Mauritshuis, het Fries Museum, Museum Het Rembrandthuis, het Rijksmuseum en Museum De Lakenhal, want heel 2019 zal het werk van Rembrandt van Rijn centraal blijven staan in deze musea.

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 20 februari 2019

Terdege | 108 Pagina's

“Kunstprinses” Beatrix en Rembrandt van Rijn

Bekijk de hele uitgave van woensdag 20 februari 2019

Terdege | 108 Pagina's