Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Christus' juk en last

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Christus' juk en last

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Want Mijn juk is zacht en Mijn last is licht.

Wat is het juk der zonde en der wereld toch hard. En zwaar is haar last, zoals de dienst van de zonde, van de wereld en van de satan, zwaar, ó zo zwaar is. Ook coJ-jn'nt Kof-nnrr schoon 70 ZO J O zacht en zo licht; het is buiten God en daarom bedriegelijk. De dienst van cle helse Farao is dan ook een harde dienst, het is een gedreven worden. Altijd maar voort en zonder rust steeds maar verder.

Er is eenmaal geen stilstand. Denk tot uw waarschuwing maar aan hetgeen men Israël gedaan heeft in Egypte. Er staat van Israël in clat diensthuis geschreven: „En het geschiedde, clat de kinderen Israëls zuchtten en

schreeuwden over hun dienst." Hoe gans anders is het gesteld met en in cle dienst des Heeren. Van dat leven in Zijn dienst mag de eeuwige koning, Jezus Christus, zeggen: „Mijn juk is zacht en Mijn last is licht."

zacht en Mijn last is licht." In cle praktijk en de ervaring van cle wereld schijnt deze schone spreuk van Jezus geheel anders te zijn. En met wereld bedoelen wij nu eens ons zelf. Want ons vijandige, onvernieuwde wereldse hart ziet in cle dienst van God geen schoonheid. Dit is cle vrucht van onze

diepe val in Adam. Een mens zoekt van nature zijn genot niet in God, maar wel cle dingen dezer wereld en der ijdelheid. En dan denkt die mens, clat de wereld te dienen zijn vrijheid is en roept van de dienst van God uit: „O, wat een vermoeidheid geeft dat!"

Maar cle Koning zelf verzekert het zo geheel anders en het is een zalige weg, waarlangs Gods volk daaraan kennis krijgt.

Daarvan zong cle psalmist; Uw liefdedienst heeft mij nog nooit verdroten. Neen, Gods geboden zijn niet zwaar voor hen, in wier harten cle liefde Gods is uitgestort.

Neen, voor cle natuurlijke mens vormt God en Zijn dienst geen vermaak. Maar als diezelfde mens getrokken en gelokt wordt tot die dienst, ontdekt en verootmoedigd wordt, dan heeft hij een vermaak in cle wet Gods naar de inwendige mens.

Het leven onder cle scepter van vrije genade is een aangenaam leven, dat het gehele hart in bezit neemt.

E11 waar clat leven nog maar in zijn begin, in cle eerste tijcl is, wat zijn ze clan heilig jaloers op Gods kinderen. Wat zijn ze clan gesteld op Gods dag, Zijn Woord, Zijn dienst en Zijn knechten.

Het gaat hen om cle gemeenschap met God in Christus. Met al de strijd, daaraan verbonden, is het een zacht juk en een lichte last. Want Christus heeft borgtochtelijk het juk en de last der zonde gedragen om cle Zijnen daarvan te verlossen.

Hij verdiende voor Zijn bruidskerk de beminnelijke gemeenschap Gods. En al die verdienste wordt door Woord en Geest aan hun harten toegepast.

Ja, die koning Israëls is een goedertieren koning, een Held en Overwinnaar. In Hem is het juk en cle last zóet en zacht. Dit beoefenen door het geloof in Christus is steeds een zalige ervaring. En bij cle dood leggen ze alle last en juk der zonden af, want deze blijven hen bij, zolang ze leven.

En als zij in de jongste dag naar ziel en lichaam met cle Bruidegom ten hemel gaan en zich daar in God Drieënie mogen verblijden, zal het ten volle blijken, clat Zijn juk zacht en Zijn last licht was, omdat er clan geheel geen juk en last meer wezen zal.

Maar clan zullen zij, die onvernieuwd en onbekeerd sterven voor eeuwig verloren gaan. De zondeslaaf en werelddienaar zal voor eeuwig dat harde juk en die zware last moeten dragen.

Mocht daarom cle zalige dienst van God U lokken en de liefde Gods in Christus overwinnaar Uwer zielen zijn.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 oktober 1957

Daniel | 8 Pagina's

Christus' juk en last

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 oktober 1957

Daniel | 8 Pagina's