Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Heere is Vrede

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Heere is Vrede

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

MEDITATIE

door K. ten Klooster, Ridderkerk

Toen bouwde Gideon aldaar de Heere een altaar en noemde het: de Heere is Vrede! Richteren 6 : 24

Gideon wordt geroepen Israël te verlossen. Het volk lag al zeven jaar onder vuur. De Heere had het volk, vanwege het feit dat het deed wat kwaad was in de ogen des Heeren, overgegeven in de hand van de Midianieten. In die nood riepen ze tot de Heere.Wat deed de Heere toen? Gaf Hij direct verlossing? Nee, Hij zond een profeet. De man legde de kwaal bloot: uw afgoderij o Israël! De Heere was niet ontrouw maar het volk. Hoorde het volk naar deze profeet? Er blijkt nergens uit dat dat het geval was en dat de boodschap was aangekomen. Maar dan het wonder: de Heere komt Zelf. God eindeloos in erbarmen. God om Christus'wil en uit genade. Als Gideon bezig is tarwe te dorsen in het geheim, gaat de Heere hem roepen én bekwamen. Maar er moet heel wat opgeruimd worden voordat het zover is. Gideon heeft heel wat bezwaren. Hij weet zich allerminst een strijdbare held. Hij is de jongste uit het gezin van Joas. Zijn geslacht is het armste van heel Manasse, dus niet in tel. Dat moet wel op een fiasco uitlopen. Maar God rekent anders.

Het zwakke en onedele

De Heere gebruikt instrumenten die totaal onbruikbaar zijn. Lees de geschiedenis maar. Hij haalt David, de man naar Zijn hart, achter de schapen vandaan. Zijn broers smalen: wat wou dat ventje. Maar hij versloeg Goliath en maakte Israël groot. Als Jezus Christus geboren wordt is dat in een stal, de Zoon van een timmerman en ze zeggen allemaal: kan er uit Nazareth iets goeds komen. Maar Hij is de Messias, verhoogd aan de rechterhand van de Vader. Hij maakt Zijn volk zalig van hun zonden. Als Hij het Evangelie laat uitgaan in de wereld, in de kracht van de Heilige Geest dan is daar dat uitverkoren vat: Paulus. De man die eigenlijk niet spreken kon. Paulus van wie de mensen zeiden: deze rede is verachtelijk. Wie ook vandaag vleselijk redeneert zegt: het wordt niets. Hoeveel deuren gaan er niet dicht? Wat het worden moet weet ik ook niet en hoe het komen moet zie ik niet. Maar ik zeg wel: Gideon zag het ook niet. Maar zo begon God Zijn verlossingswerk. Hij verkiest altijd het zwakke, omdat Zijn kracht alleen in zwakheid wordt volbracht. Zó wil God Gideon gebruiken.

Welnu, de Heere gaat door. Hij doet de roeping krachtdadig zijn, want de Heere doet nooit half werk. Hij doet het licht opgaan in het hart van Gideon. Hij zegt tegen hem: omdat Ik met u zal zijn, zo zult gij de Midianieten slaan als een enig man. Dan dringt het gaandeweg door bij Gideon dat hij met God te doen heeft. Indien ik nu genade gevonden heb in Uw ogen, zo doe mij een teken dat Gij het zijt. Die met mij spreekt. Dat had Gideon toch nooit kunnen denken of verwachten dat de Heere op hem zou neerzien. Dat Hij hem wilde gebruiken als een instrument om zijn volk te verlossen. Dat was voor hem veel te groot en te hoog. Dat hij de nietsnut, het bevende riet gunst had gevonden in het oog van God. Heere, als dat zo is doe mij een teken. Hij begeert dat niet uit ongeloof, maar tot versterking van het geloof.

De Heere is bezig hem te overtuigen en Gideon laat zich roepen. Hij zegt: wijk toch niet van hier totdat ik tot U kom en mijn geschenk uitbreng en U voorzet. Het wordt hem toegestaan, die Man, die VreemdeUng zal blijven. Gideon maakt het één en ander klaar, een paar koeken, wat vlees en het vleesnat apart. Hij moet het op aanwijzing van de Engel op een rots leggen. Dan raakt de Engel dat even aan met de punt van zijn staf en meteen spat er vuur uit de rots, dat alles verteerde. De Engel Zelf verdween in de vlam.

God roept

Toen werd Gideon zich bewust dat het een Engel des Heeren was. Hij had van aangezicht tot aangezicht gestaan tegenover de levende God. Maar toen besefte hij: dit betekent mijn dood.Want niemand kan God zien en in leven blijven. Het is datzelfde wat we later van Jesaja lezen.Wee mij, ik verga, dewijl ik een man van onreine lippen ben en woon temidden van een volk dat onrein van lippen is. Want mijn ogen hebben de Koning, de Heere der heerscharen gezien.

Maar dan klinkt de stem van de Heere: vrede zij u, vrees niet gij zult niet sterven. Deze verschijning betekende voor Gideon geen vloek maar zegen, geen ondergang maar heil en verlossing. Hier ziet u hoe de Heere Gideon roept, hem klein krijgt. Hoe zou ik zondig mens God kunnen zien van aangezicht tot aangezicht? Dan is daar de Heere oneindig in erbarmen. Hij buigt Zich neer en spreekt Zijn Woord van vrede. Zo werkt de Heere! Hij roept u, nabij u is het Woord. De geschiedenis heeft niet stilgestaan. Het Evangelie van de Heere Jezus Christus is ook tot ons gekomen. Daardoor is het dat wij geroepen worden. Ernstig en welgemeend. De Heere wil door de werking van de Heilige Geest de roeping verwerkelijken, krachtdadig doen zijn. Want die God verkoren heeft, die heeft Hij ook geroepen. Dan krijgt u met God te doen. God in Zijn heiligheid en majesteit. Daardoor aangegrepen te worden en er de vrees is vanwege onze zonden.Wij ontdekt worden aan onze machteloosheid, onwil en verzet.Wij dat als schuld gaan zien.

Ook wij kunnen ik weet niet hoeveel bezwaren hebben net als Gideon, dat het voor ons nooit kan. Het is voor de Heere geen verhindering. Hij ruimt de bezwaren allemaal op. Hij opent de ogen, verbreekt het hart en spreekt Zijn machtswoord van vrede. Moeten wij ook om een teken vragen? Nee, we moeten het onderscheid tussen oude en nieuwe bedeling in het oog houden. Het volle Woord van God is ons geschonken. Het is het profetische Woord dat zeer vast is. U doet wel daarop acht te geven. Het is de Heilige Geest die door middel van het (gepredikte) Woord het geloof in ons werkt. Hij versterkt dat door het gelovig gebruik van het Woord en van de sacramenten. Dat zijn de tekenen en zegels die de Heere bij het Woord gevoegd heeft: doop en avondmaal. Daarbij gaat het altijd weer om die meerdere Gideon.

Een altaar

Wonderlijk Evangelie van de goedertierenheid van God onze Zaligmaker en Zijn liefde tot de mensen. Hier was de Engel des Heeren, eeuwen voordat Christus in Bethlehem werd geboren. Gideon dacht dat Hij moest sterven omdat Hij God gezien had. Toch neemt Hij tot diezelfde God de toevlucht om te mogen leven. Mij zal geen mens zien en leven zegt God. Maar in God is ook de Middelaar, in Wie Hij Zich schuldvergevend openbaart. Het is om Christus' wil en uit genade dat de Heere zegt: vrede zij u. Gideon bouwt een altaar met een schitterende naam: de Heere is vrede. Er is voor Gideon vrede bij God. Daarom mag het ook vrede zijn in zijn hart. Diepe vrede, stille vrede die alle verstand te boven gaat. Hoe het verder ook zal gaan, wat hij nog allemaal mee moet maken. En dan (dit weet hij nu en drukt het uit in de naamgeving) is er ook nog vrede voor het Israël Gods. Nu zal God Zijn verbond gedenken. Zijn volk genadig zijn en Israël verlossen uit de hand van de Midianieten. Daarom dat altaar om de Heere te danken. Een altaar tot gedachtenis om niet te vergeten. Een altaar om op te offeren een offerande van lof dat is de vrucht van de lippen die Zijn Naam belijden. Gedenken dat de Heere vrede is in het aangezicht van Jezus Christus. We leven in een kolkende en kokende wereld. De machten van deze tijd zijn bizar. We kunnen er meewarig het hoofd over schudden. We kunnen er soms bang van worden, zodat we ons afvragen wat ons te wachten staat. Maar het is de vraag of we God hebben gezien en beven voor Zijn Woord. Of we Christus hebben gezien. Christus de Middelaar en Hem hebben geloofd.Want al is ons volk voor een heel groot deel vervallen tot de dienst aan de afgoden en in het heidendom teruggezonken, de God van Gideon leeft! En Jezus Christus is gisteren en heden Dezelfde.

Zij die van Christus zijn, zij die in Christus, zij zullen ook altaren oprichten. Altaren in geestelijke zin. Het wordt opgericht in hun hart, het wordt ook op hun weg gevonden, ja ze offeren zichzelf priesterlijk Gode op tot een levend dankoffer. Immers zij kennen in Christus de Heere als vrede, als de God des vredes, die hen niet tot de dood overgeeft, maar hun de poorten van de gerechtigheid open doet. En Deze zal vrede zijn. Hij geeft de vrede die alle verstand te boven gaat. Het is de vrede in het bloed van Zijn kruis. Hij geeft ook vrede met de naaste, ook vrede met de weg die we moeten gaan.

Laat de boodschap van vrede doordringen in uw ziel, richt uw altaren op, opdat u niet zult vergeten. Opdat u het weten mag tot uw verkwikking, tot uw vertroosting in leven en in sterven: de Heere is vrede.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 augustus 2004

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's

De Heere is Vrede

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 augustus 2004

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's