Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Afscheid van Ds. G. Hamstra van Alphen aan den Rijn

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Afscheid van Ds. G. Hamstra van Alphen aan den Rijn

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het was een indrukwekkende dienst op 7 juli j.l., waarin Ds. G. Hamstra afscheid nam van de gemeente Alphen aan den Rijn wegens vertrek naar Elburg. In oktober 1977 kwam Ds. Hamstra uit Dundas, Ontario, Canada, over. Toen was er blijdschap. In de loop van de jaren, die Ds. Hamstra in het midden van Alphen gearbeid heeft, zijn er hechte banden gelegd. Daarom is er nu droefheid vanwege het heengaan.

Er was grote belangstelling bij het afscheid. Vele mensen waren al met vacantie. Toch was het kerkgebouw geheel bezet, mede door de aanwezigheid van belangstelling uit naburige gemeenten en uit Elburg. Verder waren er vrienden gekomen uit verschillende plaatsen. Onder hen behoorde o.a. ook Ds. R. Boogaard, predikant van de Gereformeerde Gemeente te Leiden, en verschillende medewerkers aan Bewaar het Pand, zoals de predikanten Van der Ent, Van Leeuwen en Slagboom.

Bij de aanvang van de dienst liet Ds. Hamstra zingen Ps. 145 : 5. Hij las Hebreeën 13 : 1-17. daarna bediende Ds. Hamstra het woord des Heeren uit vs. 8: Jezus Christus is gisteren en heden Dezelfde in der eeuwigheid. Hij wees er op, dat hij in Alphen begonnen was met een preek over: ziet het Lam Gods dat de zonde der wereld wegneemt. Wij kunnen niet verlossen. Het Lam Gods wel. Door Hem kan de grootste der zondaren zalig worden. Het gaat in de kerk allereerst om Gods werk. De Heere gebruikt Zijn knechten. Het voornaamste is dat Jezus Christus Dezelfde blijft. Hij is altijd nabij, Hij gedenkt, Hij heeft het oog op Zijn kudde. We kunnen nooit genoeg de grootheid van deze Koning benadrukken. Er is geen groter openbaring dan in Christus Jezus. Het Woord blijft ook hetzelfde, daarom is het zo erg als het Woord veracht wordt. Het is een oordeel als de fundamenten worden ondergraven. Hoe moet dan een zondaar zalig worden? Er moet voor de waarheid van het Woord gestreden worden. We hebben de bijzondere bediening van de Heilige Geest nodig om het Woord te verstaan. Christus zal ook in de toekomst zondaren verlossen uit hun grote nood.

Het was een zeer ernstige prediking. We hebben hierboven slechts iets vermeld van de vele gedachten die Ds. Hamstra uit Gods Woord naar voren bracht. Het was een prediking, vol bemoediging voor Gods kinderen en waarin ook dringend opgeroepen werd tot bekering.

Na het zingen van Ps. 32 : 4 sprak Ds. Slagboom namens de classis ’s Gravenhage woorden van afscheid, waarbij hij aansloot bij de prediking die we zo juist gehoord hadden. Ouderling J. van der Lee sprak vervolgens namens kerkeraad en gemeente gevoelvolle woorden, waarin naar voren kwam de smart die er is wegens het heengaan van deze dienaar des Woords. Hij liet staande Ps. 121 : 4 aan Ds. Hamstra en zijn gezin toezingen. Ds. Hamstra dankte voor alles.

Na het beëindigen van de dienst was er voor de gemeente gelegenheid om persoonlijk afscheid van de dominee en zijn gezin te nemen. De genodigden werden in het jeugdgebouw verwacht voor het drinken van een kop koffie. Daar kwamen nog velen samen.

Weer is Alphen vacant. De gemeente heeft het voorrecht gehad, dat zij telkens weer bediend mocht worden door getrouwe dienaren. Het jaarboekje vermeldt de namen van die dienaren van wie de meeste al zijn heengegaan. Steeds weer gaf de Heere op Zijn tijd een dienaar. Dat was altijd een wonder. Ook de laatste keer bij de overeenkomst van Ds. Hamstra werd dit als een wonder gevoeld. Maar nu komt de vraag in de gemeente op, hoe het in de toekomst zal gaan. Er zijn nog slechts weinig predikanten, die nog staan op de plaats waar ons voorgeslacht stond, op de grondslag van de waarheid, en een prediking die daarbij aansluit, zonder verschuiving, en die ook verklaard wordt in het hart van hen die de Heere vrezen. Dat is de prediking van vrije genade, waarin de Heere verhoogd en de zondaar vernederd wordt.

Begrijpelijk, dat er in Alphen - en niet alleen in die gemeente, want er zijn meer plaatsen die vacant zijn en zich afvragen: hoe nu verder? - zorgen zijn, dat men het haast niet meer ziet zitten. Maar juist ook met het oog daarop was de afscheidspreek bemoedigend: Jezus Christus is en blijft Dezelfde. De oogst is groot en de arbeiders zijn weinigen. Daarom, zo sprak de Heere Jezus, bidt de Heere des oogstes, dat Hij arbeiders in Zijn oogst uitstote.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 juli 1981

Bewaar het pand | 6 Pagina's

Afscheid van Ds. G. Hamstra van Alphen aan den Rijn

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 juli 1981

Bewaar het pand | 6 Pagina's