+ Meer informatie

Een ruim, sociaal hart

4 minuten leestijd

Deze week zat ik bij een bespreking van onze stagebegeleider met de oudste leerlingen van onze school voor zeer moeilijk lerende kinderen. Het gaat hier om jongeren met een (lichte) verstandelijke handicap, die vanuit de school voorbereid worden op een zo zelfstandig mogelijke plaats in de maatschappij.

Al luisterend gingen mijn gedachten terug naar mijn eigen eerste stage-ervaring. Na het havo-diploma maakte ik de stap naar de wat toen nog pedagogische academie heette, om me te bekwamen voor het beroep van "volledig bevoegd onderwijzer". En daar hoorde ook praktijkervaring bij. Als achttienjarige stapte je na zo veel jaar opnieuw de basisschool binnen. Vanuit de personeelskamer ging een heel andere wereld voor je open.

Ook onze leerlingen hebben voordat ze voor het eerst op stage gaan, al heel wat scholing achter de rug. En dat kunnen ze vol trots laten zien: een diploma voor dierverzorging, voor stofzuigen of koffie zetten. In de loop der jaren hebben ze zich al heel wat praktische vaardigheden eigen gemaakt om de veilige schoolwereld te verlaten en door middel van een eenvoudige, voor hen overzichtelijke stageplaats het leven in de samenleving verder te verkennen.

Wat kunnen ze hiervan genieten! Dat kun je wel merken als de (soms zelfgeschreven) verslagen worden besproken. De op school aangereikte kennis kan volop in de praktijk worden gebracht: de één heeft de afwasmachine leeg moeten halen en het schoon vaatwerk op de juiste plaats op moeten ruimen, de ander heeft af moeten wassen en het aanrecht schoon moeten maken en een derde heeft de hele bovenverdieping en de kamer gestofzuigd. Heel wat huishoudelijk werk passeert de revue.

Maar ook de jongelui die wat langer werkervaring hebben opgedaan komen aan bod: met een lach op het gezicht wordt verteld dat er op z'n stageschool glas geraapt moest worden, omdat een leraar met zijn boek een wesp tegen het raam dood had willen slaan. Een ander vertelt dat hij op 'zijn' hoveniersbedrijf per ongeluk met zijn kruiwagen tegen het winkelwagentje van de klant was aangereden.

Zo maken onze jongens en meisjes door middel van een driejarig stagetraject kennis met allerlei (on)mogelijkheden vanuit het werkveld. Maar wat is het soms moeilijk om juist voor deze jongeren een passende 'baan' te vinden. Het moet immers arbeid zijn die echt bij hem of haar past. In dit keuzeproces neemt de begeleidende rol van de stagedocent een uiterst belangrijke plaats in. Kan mijn leerling op de stageplaats aangeven of hij het werk leuk vindt of niet? Waar gaat uiteindelijk zijn interesse naar uit? Past deze vorm van arbeid wel bij haar?

Het is soms een hele zoektocht om met de leerling, in nauw overleg met de ouders, de goede weg te bewandelen. Te vaak komen ze nog in een beschermende werkomgeving terecht, terwijl ze in het "vrije bedrijf" zouden kunnen functioneren.

Trouwere werknemers dan onze leerlingen zijn veelal op de arbeidsmarkt niet te vinden. Bij eenvoudig routinematig werk kunnen het zeer gewaardeerde collega's zijn. En dan alstublieft ontdaan van een bepaalde vorm van zieligheidsgehalte. Op hun niveau mogen ze er gewoon zijn! Dit vraagt van werkgevers, leidinggevenden en medewerkers binnen een instelling of bedrijf een ruim, sociaal hart, zeker van hen die zich christenen noemen. In de christelijke levensstijl gaat het toch ook om dienstbetoon aan onze naaste? Door middel van het zesde gebod, "gij zult niet doden", plaatst de Heere de zwakke, de kwetsbare, de andersbegaafde jongeren onder de bescherming van Zijn wet. De Heere vraagt of we hen het beste gunnen. Hij leert ons liefde en respect voor onze naaste: ook voor onze zeer moeilijk lerenden. Wellicht wilt u het bovenstaande eens overdenken en daar waar het mogelijk is, onze gehandicapten -in de breedste zin van het woord- een stuk arbeidsvreugde niet onthouden.

D. J. A. de Braal, directeur van de Eben Haëzerschool voor speciaal onderwijs te Kapelle

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.