Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

„De rijke man en Lazarus" door  Brownlow North, ƒ 5,25 franco.  Uitgave: Fa. Pieters, Oostburg.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

„De rijke man en Lazarus" door Brownlow North, ƒ 5,25 franco. Uitgave: Fa. Pieters, Oostburg.

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Alweer heeft Fa. Pieters voor een niet alleen fraaie, maar vooral ook inhoudelijk, uitmuntende uitgave gezorgd: een bundel met 9 zeer practische opwekkings-meditaties over de rijke man en Lazarus (Luc. 16). Vooraf is een korte levensschets opgenomen van de schrijver: B. North, in 1810 geboren in Schotland en na een weelderig leven tot bekering gebracht om zondaren voor Christus te winnen. In 1859 ging North naar Ierland, waar toendertijd een zeer krachtige „revival", een ontwaken van duizenden zondaars door het Woord des Geestes plaats vond. Men bedenke dat dit boek in deze rijk door Gods Geest bezochte tijd is geschreven. Het woord „meditaties" misleide u dan ook niet, want u leest dit boek zonder twijfel zo geboeid alsof het bestond uit brieven aan u gericht.

De geschiedenis die behandeld wordt moge overbekend zijn, North weet echter de practische toepassing daarvan uiterst dicht bij het hart van de lezer te brengen. U moet dit boek kopen en lezen. Om u hiertoe aan te zetten geef ik een kort overzicht van de inhoud.

Rijkdom noch armoe brengen op zichzelf behoud. Alleen het geloof in Christus en het leven voor de Heere redden van de dood. De rijke man stierf om zijn zonde. Welke zonde was dat? Het antwoord hierop is, naar u zelf maar moet bemerken, verrassend eenvoudig, maar daardoor schokkend. Rond blz. 30 vinden we zeer diepe, Bijbelse gedachten over de dood. Alle oppervlakkige herhalingen van wat ieder allang weet is hier vermeden. De weg om de dood te ontgaan wordt dan indringend geschilderd: North drijft heilige spot met onze zgn. bereidwilligheid, maar wijst op de genadige gave Gods door de H. Geest. Geen angst voor de hel zal ons helpen; wel kan dat een middel zijn tot bekering. Daarom, zegt North, met die angst moet u naar Christus toe! En Christus laat Zich vinden in het Woord. Ook het gebedsleven krijgt de volle aandacht; veel van ons bidden ontmaskert hij als een ijdel gebruiken van Gods Naam!

Bewogen dringt hij aan op het geloof in de Heere Jezus. Hier is geen neutraliteit mogelijk; het is voor of tegen Hem. North laat niet na om schriftuurlijke kenmerken aan te geven van het waarachtige geloof. Zeer diepzinnig — zonder gewild moeilijk te worden — en vertroostend weet hij te schrijven over het voorwerp van het geloof. Rond blz. 60 treft ons een aangrijpende Christusprediking (let b.v. op de uitwerking van het „Mij dorst"). We zijn hier in de gezonde, apostolisch aandringende sfeer van de verkondiging der oude Schotse schrijvers. Alle menselijke redeneringen worden omver gehaald ten behoeve van de gehoorzaamheid aan Mozes en de profeten, de Schriften die van Jezus getuigen. De gedachte dat er een andere bron van zaligheid zou zijn, noemt North „in de hel geboren". Het lezen van dit boek wil ik niet alleen aanbevelen, maar ik zou erop willen aandringen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 december 1967

Daniel | 16 Pagina's

„De rijke man en Lazarus

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 december 1967

Daniel | 16 Pagina's