Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De zegen van de Godsvrucht

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De zegen van de Godsvrucht

Erken Hem in alles wat je ontving

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ken Hem in al uwe wegen, en Hij zal uw paden recht maken. Spreuken 3: 6

Wat zijn de spreuken van Salomo toch vol van de ware wijsheid. Ken Hem in al uwe wegen, en Hij zal uw paden recht maken. Salomo zegt eigenlijk: Ken de Heere erin. Waarin? In al je wegen. Dat is ware wijsheid. Niets doen, niets besluiten, niets ondernemen buiten de Heere. Geen stap doen zonder Zijn toestemming. Geen besluit nemen zonder Zijn raad. Tot in de kleinste dingen van je leven, zegt Salomo, moet je de Heere kennen. Daar hoef je je niet voor te schamen. Daarin komt juist de kinderlijke afhankelijkheid in de vreze des Heeren openbaar. En daarbij is het de Heere bijzonder aangenaam als wij Hem in alles mogen kennen. Hem er Deelgenoot van maken, met het enige oogmerk: Heere, ik wil niets buiten U om te doen. Wat een rijke les. Kinderen, ken de Heere in al de wegen van jullie leven. Als je met vragen loopt. Als je moeite hebt met het leren op school. Bovenal als je de Heere begeert te zoeken en te vinden. Vraag Hem dan om het onderwijs van de Heilige Geest door Zijn Woord. Jongeren, ken de Heere in al je wegen. Alle dingen mag je voor de Heere neerleggen. De keuze van een baan. De keuze van een levenspartner. De zorgen en het onbekende verdriet waarmee je over de wereld gaat, waarvan je niemand deelgenoot kunt maken. Vertel het maar aan de Heere. Ouders, ken de Heere in al uw wegen. Bij de opvoeding van uw kinderen. In de zorg ten aanzien van verloren zonen en dochters, die met God en Zijn dienst hebben gebroken of een godsdienst aanhangen die leidt tot het verderf. Ken Hem in wegen van ziekte, in wegen van rouw, in wegen van eenzaamheid, in wegen van tegenspoed. Laat de Heere uw Leidsman zijn. Ken Hem in al uw wegen. Ja, ken Hem bovenal in de nood van je Godvervreemding. In de nood van je zonde, die schuld voor God is. Ken Hem in de levensvraag ‘Mijn ziele, doorzie toch uw lot, hoe zult gij rechtvaardig verschijnen voor God?’ Ken Hem in de vraag of God in je leven is begonnen of dat je zelf bent begonnen. Ken Hem in de worsteling van je ziel: Hoe krijg ik deel aan Christus? Hoe word ik ooit met God verzoend? Hoe raak ik mijn schuld kwijt? Hoe komt God aan Zijn eer? Hoe zal ik ooit Gode welbehagelijke vruchten kunnen voortbengen in mijn leven? Ken Hem in al uw wegen en Hij zal uw paden recht maken. Hij zal je paden recht maken: wat een rijke belofte. Maar laat dan ook aan de Heere over op welke wijze Hij dat zal doen. Wij hebben daar vaak zo onze eigen gedachten over. Het gaat echter in het leven vaak heel anders dan wij gedacht hadden. Hij zal uw paden recht maken. Wees dan stil en weet dat Hij God is, wanneer de Heere je paden recht maakt, maar niet overeenkomstig je gedachten. Wanneer dat recht maken tegen vlees en bloed ingaat. Onderwerp je dan toch aan Zijn souvereine handelingen. Hij maakt alle dingen recht tot Zijn eer en daarin is je zaligheid gelegen. Thomas Boston schrijft in zijn boekje Het kromme in het levenslot: “Het is beter voor de Voorzienigheid te zwichten dan maar te blijven tegenstreven, al zouden wij winnen. Het is niet alleen onze plicht om te zwichten voor de souvereine beschikking, dit past ons, maar het is ook ons grootste belang. Indien wij kruisen in ons levenslot ervaren, begeer dan liever dat uw geest wordt vernederd en in de vallei van ootmoed gebracht, dan uw kruis verwijderd te krijgen. De wegneming van het kruis is alleen nodig tot voordeel van onze ziel, om haar te genezen, om haar te reinigen en in een staat van gezondheid te brengen.” Erken Hem in alles wat je ontving in voorzienigheid en genade. Ken Hem en erken Hem. Dat hoort bij elkaar. Het één kan niet zonder het ander. Tien melaatsen kenden de Heere in hun ziek zijn, maar slechte één erkende Hem: een Samaritaan. Erken Hem als je mag delen in de genade van God en de liefde van Christus. In het kennen en erkennen van de Heere hebben wij de Heilige Geest zo nodig. Smeek om die Geest.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 31 oktober 2008

Daniel | 32 Pagina's

De zegen van de Godsvrucht

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 31 oktober 2008

Daniel | 32 Pagina's