+ Meer informatie

VAD gaat bijna 300 ritten schrappen

Bezuinigingsronde dupeert honderden passagiers op de Veluwe

4 minuten leestijd

APELDOORN — Honderden, mogelijk duizenden passagiers zullen worden getroffen door het wegvallen van bijna driehonderd busritten van het streekvervoersbedrijf Veluwse Autobusdienst (VAD). Een nieuwe bezuinigingsronde van het ministerie van verkeer en waterstaat. „Wat willen we nu eigenlijk?", zo vraagt stafmedewerker A. van den Berg van de VAD zich af. Het antwoord geeft hij zelf: „Dat er een minister komt die het belang van het openbaar vervoer goed ziet zitten en die zich daar ook voor wil inzetten."

Met de nieuwe dienstregeling van de VAD, die morgen van kracht wordt, krijgen de reizigers ook te maken met een fusie tussen de VAD en de Flevodienst. De beide streekvervoerbedrijven gaan samen in de Verenigde Autobus Diensten. De naam Flevodienst zal op de haltepalen en bussen verdwijnen. VAD blijft bestaan! Een gelukkige zaak, vindt stafmedewerker A. van den Berg van de VAD. Met de fusie, die overigens geen arbeidsplaatsen kost, plaatst de VAD zich als nummer vier op de ranglijst van de Nederlandse streekvervoerbedrijven.

Overslaan

Van den Berg is niet bang dat de Haagse en Rotterdamse aöties bij het openbaar vervoer zullen overslaan naar de Veluwe. Toch hebben de chauffeurs van de VAD ook te maken met een taakwaardering en een loonsverhoging, met behoud van een ongemakkentoeslag. Van den Berg: ,,Onze chauffeurs staan minder snel te springen om te gaan staken."

Veel belangrijker vindt Van den Berg het uitvallen van 298 ritten bij de VAD. 298 ritten worden er uitgegooid, die samen goed zijn voor'zo'n 650.000 kilometer. ,,Iets wat ons nadrukkelijk spijt", aldus Van Den Berg.

Het uitvallen van de ritten is het gevolg van een aanpassing van het Normeringssysteem Voorzieningenniveau Streekvervoer (NVS). De nogal forse wijziging in dit systeem is door de Tweede kamer goedgekeurd. De normen van het NVS zijn gebaseerd op het aantal per uur vervoerde passagiers per rit. Bijna 300 ,,dunne" ritten op de VAD hebben zich voor het nieuwe NVS onmogelijk gemaakt.

,,Het reizend publiek wordt benadeeld", betreurt stafmedewerker Van den Berg. ,,Wij zijn in principe een dienstverlenend bedrijf. Wij hebben een sociale functie, wij zijn geen commercieel bedrijf. Zo zien wij het. Vanuit die filosofie, willen wij binnen redelijke grenzen, een zo groot mogelijke service verlenen aan het publiek".

Groei
De VAD die aan de ene kant bezuinigen moet, kent toch een groei van 1,5 miljoen passagiers per jaar op dit moment. Het autorijden wordt steeds duurder. Tweede en ook enige auto's gaan er uit. De mensen stappen weer in de bus. De auto blijft vaak alleen voor het weekend staan. ,,Vooral het woonwerkverkeer veroorzaakt een enorme toevloed op de bus. Die bus kost ongeveer acht cent per kilometer", aldus Van den Berg. Hij verzekert dat de VAD steeds op zoek is om een beter produkt te leveren. Op Flevoland rijden luxere bussen. ,,En nu zegt de minister, ik kan het niet meer betalen en moeten er zoveel lijnen geschrapt worden.

Het publiek heeft graag zekerheid", stelt Van den Berg. ,,Een starre uurdienst (om het uur een bus) werkt volgens hem stimulerend op het vervoer. Dat een aantal van die ritten er uit gehaald wordt, is niet gunstig voor ons." Al eerder is er een bezuinigingsronde binnen de VAD gehouden. „Wij wilden niet direct het publiek pakken", verklaart Van den Berg. Investeringen zijn vooruitgeschoven en chauffeurs dragen langer hun uniform.

,,Bij de VAD zijn we van mening dat de politiek een beslissing moet nemen over wat we met het openbaar vervoer willen. Wil je bij het streekvervoer de ,,dunne" ritten handhaven, dan zal je een politieke beslissing moeten nemen. Dat geldt nog veel meer voor de Achterhoek, Groningen, Friesland en Drenthe."

Onthand

,,Je biedt toch wel grote voorzieningen aan de mensen die niet met eigen vervoer kunnen reizen", aldus Van den Berg. ,,Er wordt een groot aantal ritten gereden voor een paar mensen. Maar die zitten wel onthand als de bus niet meer rijdt."

Vooral op zaterdag, zondag en in de avonduren zal het aantal busritten dalen. Van den Berg denkt dat daardoor het winkelend publiek getroffen zal worden. Het grote probleem ziet hij in het feit dat het per rit maar om een klein aantal mensen gaat. Toch zullen op jaarbasis uiteindelijk honderden, misschien wel duizenden mensen benadeeld worden, door het dalend aantal busritten. Hoe het schrappen van de 298 ritten financieel uitvalt kan Van den Berg nog niet precies zeggen. Dat bedrag schommelt tussen de een en twee miljoen gulden.

Lijnnummer

Vanaf morgen krijgen alle VAD-lijnen een nieuw lijnnummer. Dit is het gevolg van de invoering van de zogenaamde landelijke lijnnummering. Die nummering werd noodzakelijk door een speciaal mobilofoonnet voor de busbedrijven. Met dit systeem wordt het mogelijk dat alle bussen in rechtstreeks contact staan met de centrale. De chauffeurs kunnen met moeilijkheden, vertragingen, wegstremmingen of zieke passagiers direct om maatregelen of hulp verzoeken. In grote delen van het vervoergebied van de VAD wordt al met het nieuwe mobilofoonsysteem gewerkt. Van den Berg verwacht dat voor het einde van het jaar alle VAD-bussen met deze mobilofoons zijn uitgerust. Van den Berg: „Onze belangrijkste lijnen gaan van Lelystad en Almere naar Amsterdam. Daar worden per dag zo'n 55.000 passagiers op vervoerd. Die bussen moeten wij aan het touwtje houden. Omdat het traject lang is geven wij ook een bepaalde buszitgarantie. Niet officieel, maar als de bus vol zit roept de chauffeur via de centrale een nieuwe bus op."

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.