Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De besluiten Gods (b.)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De besluiten Gods (b.)

Vrije, wijze besluiten!

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De eeuwige besluiten Gods zijn ook v r ij e besluiten. De Heere van hemel en aarde is volstrekt onafhankelijk van alles, wat buiten Hem bestaat. Hij is de geheel Onafhankelijke, en daarom zijn Zijn besluiten ook geheel vrij en vrijwillig. Aan niets is Hij gebonden dan aan Zichzelven, aan Zijn eigen heilige natuur. Daaruit volgt, dat de vrijmacht Gods geen luim of willekeur is, maar bepaald wordt door Zijn eigen heilig en rechtvaardig Wezen. Wat met Zijn Wezen, met Zijn heiligheid of rechtvaardigheid in strijd is, kan God niet willen, en dus ook niet in een besluit vastleggen. De vrijheid Gods in het nemen van besluiten is dan ook geen despotisme, maar het heet terecht, in de Heilige Schrift: ijn welbehagen. Zo sprak ook de Heere Jezus in Matth. 11 : 26: Ja Vader, want alzo is geweest het welbehagen voor U." En de engelen in Efratha's velden juichten: In de mensen een welbehagen!" Luk. 2 : 14.

Indien we de vrijmacht Gods in Zijn besluiten willekeur en gril en luim zouden moeten noemen, ach! dan ware er voor het schepsel geen hope. En hoe vaak menen we niet, dat er bij Gods besluiten toch juist zoiets in het spel is. Alsof God de Heere iets zou besloten hebben, dat kon indruisen tegen recht en gerechtigheid; tegen Zijn liefde en goedheid! Neen, al Gods besluiten steunen op de zuilen van het allerheiligst recht, en dat recht staat zó vast, dat zelfs de verdoemden in de hel nog Gods recht zullen moeten toegeven en zichzelf schuldig zullen erkennen. Er zal niet één verloren gaan, die God kan aanklagen met te zeggen: „Ik ben verloren, omdat Gij een vrijmachtig God in Uw besluiten zijt! „Neen, ieder zal moeten belijden: „Ik kwam om door mijn eigen moedwillige overtredingen, en Uw vonnis, o Heere, is billijk en gans rechtvaardig'."

Die vrije besluiten zijn tevens zeer w ij z e besluiten. Bij al wat God besloten heeft, had Hij Zijn wijze redenen, waarom Hij het aldus en niet anders deed. Die redenen zijn voor ons meestal wel verborgen, maar niettemin zijn ze er toch. In de eeuwigheid zullen de sluiers worden opgelicht, die nu nog de wijze bedoelingen van Gods besluiten verbergen voor ons oog. God kiest het doel en ook de middelen, die tot de bereiking" van dat doel het best kunnen dienen. Dit Goddelijke wonderbare beramen en ordineren van middel en doel wordt door ons mensen eerst van achteren ingezien. Als we er vóór staan, dan zijn het voor ons de ondoorgrondelijke oordelen en de onnaspeurlijke wegen; de diepte des rijkdoms, die wij niet doorgronden kunnen. Ja, er is een diepte, een ondoorgrondelijkheid, een onpeilbaarheid in Gods besluiten en de uitvoering daarvan, die ons met aanbidding moet vervullen voor het hoge en heilige Wezen, dat zulks tot stand kon brengen.

Door ongedachte, onnagaanbare wegen volbrengt Hij Zijn raad. Hoe dikwijls is dat ons ter beschaming. Hoe vaak moeten we zeggen: at had ik nooit gedacht; dat scheen onmogelijk en toch geschiedde het. Zo is het reeds in de stoffelijke aangelegenheden, maar veel meer nog in de betoning van Gods rijke en vrije ontferming aan zondaren. Telkens moeten we het ervaren, dat Gods wegen niet onze wegen zijn cn dat Zijn gedachten hoger zijn dan onze gedachten. De mens wil zichzelf altoos helpen. Maar alle gedachten en wegen van eigen kracht en vinding zijn niet anders dan dwaasheid bij God. De wijsheid Gods heeft het anders bepaald. Zijn wijze raad en weg is, door de dwaasheid der prediking zalig te maken, die geloven. 1 Cor. 1 : 21.

En hoe wonderlijk weet de Heere aldus Zijn raadsbesluit uit te voeren! Hij kent Zijn verkorenen in alle windstreken der aarde. Niet één is er voor Zijn alziend oog verborgen. Hij weet ze te vinden, en brengt ze ook op Zijn tijd tot het licht.

Maar d' altoos wijze raad des Heeren Houdt eeuwig stand, heeft altoos kracht; Niets kan Zijn hoog besluit ooit keren; 't Blijft van geslachte tot geslacht. Zalig moet men noemen, Die hun Maker roemen Als hun Heer' en God; 't Volk, door Hem tevoren Gunstig uitverkoren Tot Zijn erv' en lot. (Ps. 33 : 6)

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 augustus 1953

Daniel | 8 Pagina's

De besluiten Gods (b.)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 augustus 1953

Daniel | 8 Pagina's