+ Meer informatie

Suez-kanaal boekte in '88 recordwinst

Vrede in het Golfgebied staat garant voor meer verkeer

5 minuten leestijd

CAIRO - Het Suez-kanaal leverde Egypte in 1988 een recordbedrag van 1,3 miljard dollar op. Dat is 120 miljoen meer dan het vorige record van 1987, zegt Ezzat Adel, voorzitter van de SCA (Suez Canal Authority, het Suez Kanaal Bestuur). Vanaf 1 januari zijn de toltarieven bovendien verhoogd met 4 tot 12,5 procent. Daardoor zullen de inkomsten uit het kanaal in 1989 naar schatting met 96,6 miljoen dollar stijgen.

Voor Egypte, dat gebukt gaat onder een buitenlandse schuld van 43 miljard dollar, is het Suezkanaal van groot belang. Na de toeristische sector en de overboekingen van in het buitenland werkende Egyptenaren is het Suez-kanaal de derde bron van inkomsten van buitenlandse valuta. Ambtenaren van het Suez Kanaal Bestuur zijn ervan overtuigd dat vrede in het gebied van de Golf en de trend in de wereldscheepvaart garant staan voor meer verkeer door het kanaal en dus meer inkomsten voor Egypte.

Op een persconferentie legde Ezzat Adel uit waarom de tarieven voor 1989 zijn verhoogd. „Het is nu twee jaar geleden sinds de laatste tariefverhoging effectief werd, vanwege een recessie in de scheepvaart". Hij wees erop dat de verhoging in overeenstemming is met de internationale inflatie en met de inflatie in de scheepvaartwereld in het bijzonder. Tarieven

De tarieven voor passerende schepen zijn hoog. Ze zijn gebaseerd op de veronderstelling dat schepen acht tot tien dagen reistijd besparen doordat ze niet om Kaap de Goede Hoop heen hoeven. Scheepvaart uit de Golf naar de Zuideuropese havens kunnen hun reis met meer dan de helft inkorten, waardoor ze niet alleen bezuinigen op de lopende kosten maar ook op brandstof.

In 1987 passeerden meer dan 17.000 schepen, die gemiddeld 70.000 dollar aan tarieven betaalden. Het exacte bedrag wordt bepaald door het type schip en de tonnage. Naarmate een schip groter is, wordt elke toegevoegde ton goedkoper. Het record is gehaald door de Griekse supertanker Hellas Voss (554.000 ton) dat volgeladen vanaf Port Said naar Suez voer voor 400.000 dollar. Dat is bijna 2500 dollar voor elk van de 162 kilometers die het Suez-kanaal lang is.

Schepen met radioactieve lading betalen hoge verzekeringspremies en oorlogsschepen betalen een toeslag van 25 procent. Kapitein Nasr Ali, plaatsvervangend directeur van de afdeling "Transit", vertelt waarom ook in 1989 nucleair aangedreven schepen taboe blijven in het kanaal. „Elk ongeluk kan maken dat het kanaal twintig jaar lang onbruikbaar is". De zorg om de veiligheid geldt ook de overige scheepvaart. „Het voordeel van het kanaal is de tijdwinst, en als ik dagen zou verliezen door ongelukken in het kanaal, gaat het voordeel verloren". De SCA beweert dat het risico van ongelukken dan ook „te verwaarlozen" is.

Maximaal 80 schepen kunnen dagelijks de route gebuiken. Ze gaan bij Port Said en in de Rode Zee in rijen voor anker om in konvooien door het kanaal te worden geleid onder leiding van zeer ervaren lokale loodsen. Dagelijks gaat een konvooi naar het noorden; twee gaan naar het zuiden. De capaciteit wordt echter lang niet gehaald: gemiddeld nemen dagelijks 50 schepen aan een van de drie 'processies' deel. Om de schepen die nu om de Kaap varen te 'lokken', heeft de SCA vanaf vorig jaar aantrekkelijke kortingen op de tarieven aangeboden.

Dr. Nabiel Hilali, hoofd van het Research Centrum van de SCA, is optimistisch over de toekomst van het Suez-kanaal. In de eerste plaats wijst hij erop dat door de wapenstilstand in de Golf scheepvaart is toegenomen. Hij verwacht bovendien toename van het aantal gebruikers van' het kanaal als Iran en Irak aan de wederopbouw gaan werken. Het januarinummer van "The Middle East" beschreef bovendien een hoopvol gegeven voor de SCA: „Veel van schepen die werden gebouwd (voor 1975, toen het kanaal door oorlogen was gesloten) zijn nu rijp voor de sloop, waaronder supertankers die werden gebouwd om te besparen op brandstof op de route om de Kaap. Scheepsbouwers beginnen nu met het Suez-kanaal rekening te houden bij het ontwerpen van hun schepen".

Egypte laat het volume van de scheepvaart door het kanaal niet alleen van externe omstandigheden afhangen. De SCA gebruikt haar Research Centrum voor onderzoek naar nieuwe scheepsontwerpen en veranderingen in de wereld van de scheepvaart en de oliemarkt, om het kanaal zo te ontwikkelen dat het gereed is voor de komende eeuw. Alle schepen behalve de grootste supertankers kunnen door het kanaal. Helaas voor Egypte zijn het juist die mammoettankers die het grootste deel van het internationale 'olieverkeer' voor hun rekening nemen. ^ Het Arabische Fonds voor Economische en Sociale Ontwikkeling heeft 1,5 miljoen dollar beschikbaar gesteld voor een onderzoek dat momenteel gaande is naar de mogelijkheid om het kanaöl te verbreden en te verdiepen, zodat schepen rriêt een diepgang tot 20,4 meter door het kanaal kunnen. Nu mag een schip geen grotere diepgang dan 16 meter hebben. Tussen 1975 en 1980 werd al 1,3 miljard dollar besteed aan verbeteringen van het kanaal, gefinancierd door gunstige leningen van Japan, Arabische fondsen en de Wereldbank.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.