Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ford Mondeo - Volkswagen Passat

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ford Mondeo - Volkswagen Passat

Twee vooraanstaande middenklassers

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Toen Ford in 1993 de Mondeo op de markt bracht, werd de auto geprezen om zijn voortreffelijke wegligging en kwaliteit. Alleen het uiterlijk was weinig spraakmakend. Daar is nu verandering in gekomen. Ongeveer tegelijkertijd heeft Volkswagen de nieuwe Passat uitgebracht. In Autotest spelen we de twee topmodellen tegen elkaar uit.

Een van de meest in het oog lopende veranderingen van de Mondeo betreft de voorzijde. De grote ovale chromen grille met de nieuw ontworpen koplampen geven de Mondeo een veel agressievere uitstraling dan voorheen. De Volkswagen Passat is totaal vernieuwd. Aan het uiterlijk is al te zien dat Volkswagen het merk wat hoger in de markt wil plaatsen. Om op een hoger niveau te komen, zijn tal van Audi-elementen in de Passat gebruikt. Zo zijn de meeste motoren afkomstig van dat merk, evenals de voorwielophanging.

Basismotoren
Bij de facelift van de Mondeo is er ook aan de motoren gesleuteld. Het vermogen bleef gelijk maar ze zouden milieuvriendelijker zijn en de auto zou 8 procent zuiniger zijn. De 1.6 16v motor in het vooronder van de testauto is een prettige en redelijk pittige motor. Hij maakt weinig lawaai en is lekker soepel. Hij levert een vermogen van 66 kW (90 pk) en heeft een koppel van 138 Nm. In 13,4 seconden bereikt de auto vanuit stilstand de 100 km/u en na lang geduld komt hij op een topsnelheid van 180 km/u. Ford geeft een gemiddeld verbruik op van 1 op 13,2. Vanwege het barre winterse weer tijdens de test kunnen wij geen reële gebruikswaarde opgeven. De Fordmotor is aan een prettig schakelende vijfbak gekoppeld en de koppeling pakt netjes op.
Zoals gezegd, zijn veel motoren van de Passat afkomstig van Audi. Zo ook de 1.6 motor in de testauto. Het 74 kW (100 pk) en 140 Nm leverende aggregaat is uiterst plezierig in de omgang. Daarmee is het mogelijk om vanuit stilstand in 12,3 seconden naar de 100 te snellen en een topsnelheid van 192 kilometer per uur te bereiken. Bij lage toerentallen is hij keurig stil en bij hogere toerentallen klinkt hij bijna als een vijfcilinder. Echter in het middengebied (rond de 4000 toeren) is het vlees noch vis, ofwel: hij is dan vrij rumoerig. Daar Volkswagen de Passat nogal korte overbrengingsverhoudingen heeft meegegeven, komt dat overeen met zo'n 130 kilometer per uur op de teller. In de Passat is verder een uitstekend schakelende vijfbak gemonteerd en de koppeling grijpt zoals bij veel Volkswagens nogal hoog aan. Het door Volkswagen opgegeven verbruik is 1 op 12,5.

Goed, beter,..
De wegligging van de Mondeo is sinds zijn debuut alom geprezen. Nog steeds behoort hij tot de beste van zijn klasse. De vering is voldoende comfortabel en hij heeft een uitstekende bochtvastheid. De remmen zijn prima. Echter, bij direct vergelijk met de Passat is hij toch de beste niet meer. Bij overstap naar de Passat heb je niet direct het idee dat je in een veel betere auto stapt, maar omgekeerd wel dat je in een mindere auto zit. Dat gevoel is wel na een halve kilometer verdwenen, maar toch... De Passat is dus geweldig. Het is alsof je in een auto van een klasse groter rijdt. Hij is ruimer, comfortabeler en voor de passagiers lijken er geen bochten meer te bestaan. Nu we het over bochten hebben: de bekrachtigde besturing van de Mondeo is wat aan de zware kant. De Passat komt een stuk dichter bij ons beeld van de ideale besturing, hoewel als klein minpuntje nog opgemerkt kan worden dat hij in het stadsverkeer een tikje aan de hchte kant is. De Passat heeft goede remmen, die standaard voorzien zijn van een ABS-systeem van de laatste generatie.

Ruim, ruimer,..
De Mondeo is een echte rijdersauto. Hij heeft een overzichtelijk dashboard en lekkere stoelen. De zitpositie is perfect in te stellen door de kantelbare stoelen en het zowel axiaal als in hoogte verstelbare stuurwiel. Het rondomzicht is goed, zij het dat de derde hoofdsteun achterin wat zicht beneemt. De Mondeo is niet klein, maar het ruimteaanbod is in vergelijking met de Passat een stuk kleiner. Dit is vooral achterin te merken. Waar Ford kunstgrepen heeft moeten uitvoeren met voorstoelen die achterin uitsparingen hebben om meer beenruimte voor de achterpassagiers te creëren, is de Passat met vlakke stoelen een stuk ruimer.
Nadeel is wel dat achter in de Passat de beenruimte wordt beperkt door een vrij lijvige cardantunnel. Voorin is de Passat een stuk groter. De stoelen zijn goed gevormd, zij het vrij hard. Dunne dakstijlen zorgen ervoor dat je in de Passat goed om je heen kunt kijken. In beide interieurs zijn, hoewel er twee airbags gemonteerd zijn, voldoende grote dashboardkastjes aanwezig en daarnaast nog vele andere opbergmogelijkheden. De kofferruimte van zowel de Mondeo als de Passat is royaal met een inhoud van respectievelijk 470 en 475 liter.

Uitrusting
De basis-Mondeo heeft een redelijke uitrusting. De auto is voorzien van centrale vergrendeling, airbag voor bestuurder, van binnenuit verstelbare spiegels, kantelbare bestuurdersstoel, in hoogte en axiaal verstelbaar stuurwiel en een in delen neerklapbare achterbank. Extra's waren er in de vorm van mistlampen voor, drie hoofdsteunen en drie rolgordels achter, bijrijdersairbag, airconditioning en een Fordaudiosysteem.
De Passat heeft behalve de deelbare achterbank dezelfde basisuitrusting als de Mondeo, met daaraan toegevoegd een tweede airbag, elektrisch bedienbare ramen voor, ABS en een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel. De deelbare achterbank en de elektrisch bedienbare en verwarmde buitenspiegels zijn niet meer standaard.

Conclusie
De basisprijs voor de Mondeo 1.6 is / 39.990,-. Worden daar een tweede airbag (ƒ 390,-), ABS (/ 990,-) en elektrisch bedienbare voorportierruiten (/ 490,-) aan toegevoegd, dan kost hij ƒ 41.860,-. De Passat verwisselt met deze uitrusting voor / 42.995,- van eigenaar. De Passat is dus zo'n duizend gulden duurder dan een vergelijkbare Mondeo. Hiervoor krijgt men een grotere, comfortabelere auto in de plaats. Conclusie: de Passat is de onbetwiste winner van dit duo. Dit wil echter niet zeggen dat de Mondeo slecht is.

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 22 januari 1997

Terdege | 84 Pagina's

Ford Mondeo - Volkswagen Passat

Bekijk de hele uitgave van woensdag 22 januari 1997

Terdege | 84 Pagina's