Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

38. Behoud u om uws levens wil

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

38. Behoud u om uws levens wil

Lot, de neef van Abraham

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Jullie weten dat er ook op de catechisatie geleerd wordt dat er een uitwendige en een inwendige roeping is. Veel mensen willen daar niet van weten. Onlangs las ik een Bijbelvertelling die op het volgende neerkwam. De Heere Jezus liep voorbij een tolhuis. Daarin zag Hij Levi zitten en Hij sprak: Volg Mij. Levi luisterde naar die roepstem. Ook jullie, kinderen, worden door de Heere op dezelfde manier geroepen. Hij zegt ook tot jullie: ”Volg Mij. Wat doen jullie nu? Levi luisterde naar die stem. Doen jullie dat ook? De tollenaar was gehoorzaam en zijn jullie Zijn roepende stem ongehoorzaam?”
We moeten echter niet vergeten dat Levi niet gehoorzaamde omdat hij uitwendig werd geroepen, maar omdat de Heere door Zijn Geest de inwendige roeping eraan toevoegde. Ds. Hellenbroek leert ons in zijn vragenboekje dat de uitwendige roeping alleen niet genoeg is tot bekering. De inwendige roeping moet er bijkomen. Net als de beide schoonzoons van Lot slapen wij onze zondeslaap als de Heere ons door Zijn Geest niet ook inwendig roept.
Dit wordt nogal eens vergeten. Alleen door een inwendige roeping werd Levi krachtdadig tot de Heere Jezus getrokken. De Heere veranderde zijn hart door het wonder van genade. De Heere trok hem uit de duisternis en daarom kon hij onmogelijk in het tolhuis blijven zitten. Gods almachtige genade greep hem aan, zoals de handen van de mannen Lot vastgrepen en hem brachten buiten het Sódom van zijn tolhuis. Het was almachtige, onwederstandelijke genade! Genade, die niet kan worden tegengestaan.

Laten we vooral in onze tijd vasthouden aan de tweeërlei roeping: een uitwendige (niet-zaligmakende) roeping en een inwendige, krachtdadige en zaligmakende roeping. Gods Woord houdt ons dat voor. We lezen in Romeinen 8:28: En wij weten dat dengenen die God liefhebben, alle dingen medewerken ten goede, namelijk dengenen die naar Zijn voornemen geroepen zijn. De kanttekening zegt over ’geroepen’: ’Namelijk (geroepen) tot het ware geloof, dat door de liefde krachtig is, niet alleen door een uitwendige, maar ook door een inwendige en krachtige roeping, waarop de gehoorzaamheid zekerlijk volgt.’ Horen jullie het? Op de inwendige roeping volgt zeker gehoorzaamheid. Levi moest gehoorzamen, toen Jezus hem riep uit het tolhuis! In Éfeze 4:1 staat: Zo bid ik u dan (…) dat gij wandelt waardiglijk der roeping met welke gij geroepen zijt. De kanttekening zegt hiervan: ’ … De apostel spreekt hier niet alleen van de uitwendige, maar ook van de inwendige en krachtige beroeping, waardoor zij tot het geloof in Christus gebracht waren.’
Zo zouden er nog heel wat meer teksten kunnen worden genoemd, waaruit duidelijk blijkt dat er een uit- en inwendige roeping is. Laten we de Heere vragen of Hij de prediking van Gods Woord (de uitwendige roeping) zó wil zegenen, dat wij door genade de brede weg van het Sódom van de zonde mogen verlaten om onze voeten te richten op den weg des vredes (Lukas 1:79). Zoals van Lydia staat geschreven: Welker hart de Heere heeft geopend, dat zij acht nam op hetgeen van Paulus gesproken werd (Hand. 16:14).
Gods kinderen, door genade inwendig en krachtdadig geroepen, mogen met Asaf instemmen:
’k Zal dan gedurig bij U zijn,
In al mijn noden, angst en pijn;
U al mijn liefde waardig schatten,
Wijl Gij mijn rechterhand woudt vatten

(Ps. 73:12).
Lot werd bij de hand gegrepen en buiten Sódom gebracht. Paulus schrijft aan de Korinthiërs dat de ongelovige vrouw geheiligd is door de gelovige man en dat zelfs de kinderen van die man geheiligd worden. Daarom mochten Lots vrouw en zijn dochters ook mee. Wat een voorrecht zo’n man en vader te hebben. Want de uitleiding uit Sódom betrof ten slotte alleen Lot, omdat de Heere hém wilde sparen en bewaren. In de Bijbel staat: Zo grepen dan die mannen zijn hand (…) over de verschoning des HEEREN over hem, en zij brachten hem uit en stelden hem buiten de stad (vers 16).
Met Lot verliet zijn hele gezin Sódom. Lot, zijn vrouw en zijn beide dochters werden bij de hand genomen door engelenhanden, want er staat uitdrukkelijk: Zo grepen dan die mannen zijn hand, en de hand zijner vrouw, en de hand zijner twee dochteren, om de verschoning des HEEREN over hem (…). En het geschiedde, als zij hen uitgebracht hadden naar buiten, zo zeide Hij: Behoud u om uws levens wil. Lot, zijn vrouw en kinderen werden uitgeleid en tot hen werd gezegd: Behoud u om uws levens wil.
Wie spoorde hen aan om nu zo vlug mogelijk uit de buurt van de stad weg te komen? Wie sprak er tot Lot en de zijnen? De Bijbel zegt: Toen zeide Hij. De kanttekening zegt: ’Te weten de Heere, Die bij Abraham was staande gebleven en van hem weggegaan’.
De HEERE gaf dus de opdracht. Hij had Zich bij de engelen gevoegd en stond hier op Lot en de zijnen te wachten om hen genadig te zijn en Hij sprak: Behoud u om uws levens wil. De kanttekening merkt bij deze kleine zin op dat hij al zijn goed moest vergeten en alleen aan zijn leven moest denken.
Het ging de Heere dus om het behoud van die mensen. Het is een treffend beeld van de verkondiging van het evangelie, waarin ons telkens wordt toegeroepen: Behoud u om uws levens wil. Er zijn weleens mensen die overgeestelijk willen zijn en die beweren: ’Een mens telt niet mee. Het gaat niet om onze behoudenis, maar het gaat om de zaak van de Heere. Als Hij maar verheerlijkt wordt, dan komt het er voor ons niet op aan of we behouden worden of verloren gaan!’ Zelfs kun je weleens in bekeringsgeschiedenissen dergelijke uitdrukkingen tegenkomen. Goed bedoeld, maar niet goed. Laten we eenvoudig naar de Bijbel luisteren. Gods Woord is onze leidraad, ons richtsnoer. Ook al is het waar dat iemand die door de Heere bekeerd wordt, belijdt en beleeft dat hij het niet waard is dat de Heere naar hem omziet en erkent de straf verdiend te hebben.

(Volgende keer D.V.: 39. Zie niet achter u om)

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 juni 2011

De Wachter Sions | 8 Pagina's

38. Behoud u om uws levens wil

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 juni 2011

De Wachter Sions | 8 Pagina's