Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gaat het om de hemel of om de Heere?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gaat het om de hemel of om de Heere?

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Vaak wordt er in de prediking gezegd: "Denk om je ziel, want ziel verloren is al verloren", of"... en dan ga je voor eeuwig verloren". Het zijn woorden die je aan kunnen grijpen. Maar toch ... als je bekeerd moet/wil worden, mag het toch geen hemelstreven zijn? Het moet toch om werkelijk berouw over je zonden gaan? Als ik heel eerlijk ben, moet ik zeggen dat het bij mij vaak om de hemel gaat en niet zo zeer om de Cod van de hemel. Het benauwende van de hel wil niemand. Hoe kun je van dat hemelstreven afkomen en werkelijk liefde voor de Heere krijgen? Door de weg van het gebed is het vaak zo moeilijk, m'n gebed is zo koud, zo ongemeend. Soms durf en wil ik daardoor niet bidden.

Er moet een wonder van God in ons leven gebeuren, anders blijven we altijd menselijk bezig met de dingen der eeuwigheid. Wij zijn immers geestelijk dood door de misdaden en de zonden en daarom is de levendmaking door de Heilige Geest onmisbaar nodig.

Nu werkt de Heere door middel van (de prediking van) Zijn Woord. En Hij wil er ook om gebeden zijn. Zo hebben wij altijd de middelen der genade ijverig waar te nemen. Want door die middelen wil de Heere werken.

Werk van de Heilige Geest nodig

Wanneer de Heere in ons leven komt, gaan we Hem liefkrijgen. Hoewel we er dan achter komen dat we Hem eigenlijk niet kennen, gaan we Hem zoeken omdat we Hem niet missen kunnen. En dan zullen we een afkeer krijgen van de zonde. Want de zonde maakt scheiding tussen de Heere en ons. Daarom gaan we de zonde haten en vlieden.

Maar we gaan ook leren dat we in alle dingen de Heere nodig hebben, want we kunnen van onszelf niets goeds. Het is de Heilige Geest Die het nieuwe leven in een mens werkt. Hij werkt het willen en het werken en zo gaat de mens zijn zaligheid werken met vreze en beven. Met vreze en beven want we hebben met een heilig en rechtvaardig God te doen en wij, wie zijn wij? Zelfs ons hart is arglistig en bedrieglijk. Daarom is het ook wel te begrijpen dat degenen in wier hart de Heilige Geest begint te werken zo vaak denken: "Zou het wel waar zijn in mijn leven? " Dan moeten we maar veel vragen: "Doorgrond me en ken mijn hart, o Heere, en als er bij mij een schadelijke weg is, brengt U mij dan op de goede weg".

Jezus kwam juist voor zondaren

Het is zo nodig dat wij grondig leren dat er uit ons niets goeds voortkomt. Ook geen godsdienstig goeds. Wij hebben vanuit onszelf geen liefde tot de Heere en eigenlijk ook niet echt tot het behoud van onze ziel. Wij kunnen niet echt bidden. Wij doen niet anders dan zonde en we zijn enkel zonde, juist als we dat leren door de Heilige Geest, wordt het wonder zo groot dat de Heere Zijn Zoon gezonden heeft. De Heere jezus kwam immers juist om zondaren zalig te maken.

Hiermee wil ik beslist niet tegen jou zeggen dat je nu maar alles aan de kant moet zetten. Zoek er toch aanhoudend naar dat je hemelzoeken mag veranderen in liefde tot de Heere en dat angst voor de rampzaligheid overheerst mag gaan worden door afkeer van en berouw over je zonden. Houd maar aan de Heere voor dat je een koud hart hebt en niet bidden kunt of het zelfs niet echt wilt. De Heere kan het veranderen; Hij kan jou bekeren. Hij wil er om gebeden zijn, maar Hij ziet naar waarheid in het binnenste.

Vlijtig middelen waarnemen

Onze Dordtse Leeregels zeggen (1, 16) dat degenen "die het levend geloof in Christus (...) in zich nog niet krachtig gevoelen en nochtans de middelen gebruiken door welke God beloofd heeft deze dingen in ons te werken, die moeten niet mismoedig worden (...) maar in het waarnemen der middelen vlijtig voortgaan, naar de tijd van overvloediger genade vurig verlangen en die met eerbiedigheid en ootmoedigheid verwachten. (...) Maar deze leer is met recht schrikkelijk voor degenen die God en Christus de Zaligmaker niet achtende, zichzelf aan de zorgvuldigheden der wereld en aan de wellusten des vleses geheel hebben overgegeven, zolang zij zich niet met ernst tot God bekeren".

Om verder te lezen...

Eigenlijk zou er naar aanleiding van jouw vraag meer gezegd moeten worden. Van harte wil ik je daarom aanraden goede boeken over deze belangrijke dingen te lezen, zoals j. Alleine - Betrouwbare gids naar de hemel; jongeren en de bekering - uitgave van onze jeugdbond; G. Wisse - De droefheid naar God.

Capelle aan den IJssel

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 mei 1996

Daniel | 34 Pagina's

Gaat het om de hemel of om de Heere?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 mei 1996

Daniel | 34 Pagina's