Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Jongerenpagina

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jongerenpagina

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een stem van de hemel
Eens werd Spurgeon uitgenodigd om in het grote Kristallen Paleis te Dydendam te preken. Hij vroeg zich echter af of zijn stem zwaar genoeg zou wezen voor zo’n grote ruimte. Op een morgen ging hij dan ook eerst naar het paleis om de proef op de som te nemen. Toen hij de preekplaats bereikt had, kwamen hem de volgende woorden in gedachten die hij dan ook luid en duidelijk uitsprak: ‘Dit is een getrouw woord en alle aanneming waardig, dat Jezus Christus in de wereld gekomen is om de zondaren zalig te maken’ (1 Tim. 1:15). Toen hij deze woorden uitsprak, was hij ervan verzekerd dat hij verstaan zou worden en herhaalde dezelfde woorden nog eens, maar nu op zachtere toon. Meer dan vijfentwintig jaar later werd Spurgeons broer, die ook predikant was, aan het ziekbed geroepen van een man, wiens einde naderde. De dominee vroeg: ‘Bent u bereid?’ ‘O ja’, antwoordde de stervende met overtuiging. ‘Kunt u mij misschien iets vertellen, hoe u de redding van uw ziel verkreeg?’ ‘Dat is zeer eenvoudig’, zei de stervende met een blij gezicht. ‘Mijn beroep is loodgieter. Vijfentwintig jaar geleden was ik in het Kristallen Paleis aan het werk. Ik dacht dat ik alleen was. Ik was toen zonder God en zonder hoop. Opeens hoorde ik een stem van de hemel die zei: “Dit is een getrouw woord en alle aanneming waardig, dat Jezus Christus in de wereld gekomen is om de zondaren zalig te maken.” Door de inhoud van deze woorden werd ik overtuigd van zonde. Ik ben in de Bijbel gaan lezen en naar de kerk gegaan en daar heb ik de Heere Jezus ook als mijn Zaligmaker leren kennen. En sinds die tijd heb ik Hem met blijdschap gediend.’

Bijbelstudie
… en zie, meer dan Jona is hier!
Matthéüs 12:41b

Heel vreemd eigenlijk: mensen die al zoveel wonderen en tekenen gezien hebben, willen opnieuw een teken. Blijkbaar leiden wonderen en tekenen niet automatisch tot geloof in Christus. De farizeeërs en schriftgeleerden beweren zelfs dat Jezus deze tekenen doet door Beëlzebul. De Heere Jezus weigert dan ook een teken en toch krijgen ze een teken, maar dan het teken van Jona de profeet. Hij verwijst ze naar het Woord! Dáár moeten ze op letten en dan zullen ze zien: zoals Jona drie dagen en drie nachten in de buik van de vis was, zo zal de Christus drie dagen en drie nachten zijn in het hart van de aarde (Matth. 12:40). De boodschap is duidelijk: wonderen en tekenen brengen mensen niet tot bekering. Het ware geloof is uit het gehoor van het Woord van God. Maar de Heere Jezus maakt nog een andere toepassing vanuit de geschiedenis van Jona. Want wie was Jona eigenlijk? Een onwillige profeet, die uiteindelijk met een harde en eenzijdige boodschap een dag lang door de straten van Ninevé trekt. Een prediking die je nauwelijks prediking kunt noemen. Nog veertig dagen, dan zal Ninevé omgekeerd worden. Geen ontkomen aan! En toch, ze hebben zich bekeerd! En dan de Joden uit Jezus’ dagen en wij! Wij hebben zoveel meer dan de inwoners van Ninevé. De Heere Jezus zegt: ‘en zie, meer dan Jona is hier!’ En zie, dat betekent altijd: let erop! Christus Jezus is immers de meerdere Jona, en Jona was slechts een vage schaduw van de Heere Jezus. Hij is oneindig veel meer en oneindig veel heerlijker. Jona was onwillig en bovendien de stad Ninevé vijandig gezind, maar Jezus was volkomen gewillig om de wil van Zijn Vader te doen. En hoe anders was de gezindheid van Christus, daar Hij tranen stortte over de onbekeerlijkheid van Jeruzalem! De verschillen zijn volgens mij veel groter dan de overeenkomsten tussen Jezus en Jona. En daarom: méér dan Jona is hier! Stel je voor dat je straks oog in oog komt te staan met een bekeerde Nineviet! Zij hebben zich bekeerd op die harde eenzijdige boodschap van Jona … En jij? Heb jij je bekeerd op die heerlijke boodschap die al zo vaak tot je kwam? ‘Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt en Ik zal u rust geven.’

Jouw vraag
Voor mij kan het niet meer.

Ik ken je niet, maar waarom denk je dit? Denk je dit omdat je bang bent dat je gezondigd hebt tegen de Heilige Geest? Dit kan de duivel je wijsmaken om je wanhopig te maken; want juist omdat je hierover inzit, is dat een bewijs dat je deze zonde niet gedaan hebt. Iemand die de Heilige Geest gelasterd heeft, heeft geen berouw en zoekt nog veel minder bekering en redding. Of denk je dat er voor jou geen hoop zou zijn, omdat je te lang de wereld gediend hebt. Luister, dan roept de Heere je ook al zo lang terug en ook vandaag roept Hij nog: ‘Gij nu hebt met veel boeleerders gehoereerd, keer nochtans weder tot Mij, spreekt de HEERE’ (Jer. 3:1) Of denk je misschien dat je zonden te groot zijn? Let dan eens op een Manasse, bijvoorbeeld. Hij offerde zijn kinderen aan de Moloch, maar kwam tot inkeer en de Heere vergaf zijn schuld. Let eens op de gelijkenis van de verloren zoon die tot zichzelf kwam, terugkeerde, en zijn vader sloot hem weer in de armen. Let eens op Paulus, die zichzelf de grootste der zondaren noemt, zodat hij een voorbeeld zou zijn van Gods reddende genade. Ja, let vooral ook op de kracht van Jezus’ bloed. Christus heeft Zijn bloed niet gestort om goede en beste mensen te redden, maar om zondaren te redden. Wanhoop aan alles wat je zelf onderneemt om de hemel te verdienen, maar wanhoop niet aan de gewilligheid van de Heere en wanhoop niet aan de kracht van Gods genade. Hij roept ook jou toe: ‘Wendt U naar Mij toe, wordt behouden alle gij einden der aarde; want Ik ben God, en niemand meer’ (Jes. 45:22).

Agenda
Je kunt je weer aanmelden! D.V. zaterdag 15 november: +16 appel- en ontmoetingsdag. Het thema is: Uitzicht! Een gevarieerd programma, zie verder de website: www.hhjo.nl --

Dit artikel werd u aangeboden door: Hersteld Hervormde Kerk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 september 2008

Kerkblad | 12 Pagina's

Jongerenpagina

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 september 2008

Kerkblad | 12 Pagina's