Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Diskussiehoek

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Diskussiehoek

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

De vrije zaterdag.

Het is opmerkelijk, hoeveel reakties over dit onderwerp uit Middelburg komen. Men heeft dit probleem daar stellig al eens behandeld. Hier volgt weer de mening van iemand uit die stad:

„Wanneer we cle 5-daagse werkweek zuiver aan de hand van Gods Woord nagaan, dan is het onmogelijk hieruit bezwaren te putten ten opzichte van de vrije zaterdag. Zeer duidelijk werd dat hier in Middelburg nog kort geleden aangetoond, toen op een openbare vergadering der S.V. een spreker hierover refereerde. Er werd dan ook zeer terecht op gewezen, dat het de mensen zijn, die dikwijls deze dag tot een vloek maken (evenals de zondag), maar daarom kan de dag op zichzelf wel een zegen zijn".

Verder wijst de schrijver er op, dat de vrije zaterdag voor veel werknemers een welkom financiëel voordeel betekent. In het gezinsleven is de opvoeding dei' (kleine) kinderen 5 dagen lang vaak alleen voor de moeder, voor wie de drukte 's zondags niet veel onderdoet voor die in de week. Dan „betekent de vrije zaterdag voor heel veel mensen van de Geref. Gem. een goede en verantwoorde ontspanning." Voor onze kinderen is de zaterdag dan ook een ware feestdag: als ouders heb je er eens echt tijd voor. Voor de gezinnen, mits op een verstandige manier aangepakt, kan cle vrije zaterdag alleen maar een zegen zijn.

Voor de opgroeiende jeugd ligt dit natuurlijk anders en zijn de gevaren groot, maar.... zijn we dan klaar met cleze zaak negatief aan te pakken? Op een manier van: „wat zijn we toch ver gezonken" en „waar moet clat toch naar toe? " Ik geloof pertinent, dat wij ouderen hiermee niet klaar zijn, maar dat we juist een zware schuld op ons laden. Laten we het toch positief bekijken. De vrije zaterdag is een feit, daar valt niets aan te veranderen. Waarom wordt van kerkelijke zijde niets gedaan om de jeugd op te vangen? Waarom kunnen er vanuit de kerkeraden en verenigingen geen initiatieven voortkomen? Enkele voorbeelden slechts: Het vormen van weekendcentra onder deskundige, verantwoorde leiding;

Contact op de vrije zaterdag met andere jeugdverenigingen uit omliggende plaatsen;

Fiets-en wandeltochten onder deskundige leiding;

Desnoods vorming van hobbyclubs; Hulp door de jeugd der gemeente aan ouden van dagen, die moeilijk ter been zijn; meisjes kunnen helpen in het huishouden etc., jongens voor de knutselkarweitjes;

Waarom niet regelmatig inleidingen in onze rusthuizen door leden der verenigingen (in M'burg geschiedt dit reeds), zangmiddagen of - avonden voor de rusthuizen;

Bij middenstanders 's zaterdagsmorgens helpen; en de verdiensten beschikbaar stellen voor goede doeleinden, b.v. kerkbouwakties, zending etc.

1001 mogelijkheden zijn er te vinden, mits verantwoord en onder goede leiding. Voor deze leiding moeten wij ouderen dan ook maar eens wat vrije tijd overhebben. Eén ding is zeker: doe iets, opdat we later niet ter verantwoording zullen geroepen worden, dat we onze jeugd aan de maalstroom van de wereld hebben prijsgegeven."

Deze schrijver geeft dus zeer positieve, verantwoorde aanwijzingen, hoe we de vrije zaterdag nuttig kunnen besteden. Ik hoop van harte, dat verenigingen en ouderen, dit niet naast zich neer zullen

leggen, maar het in de praktijk gaan toepassen. Hartelijk dank voor deze tips.

Een tweede brief, waarmee ik U zou willen confronteren, komt uit St. Philipsland. De mening van de schrijver is de volgende: „

Bij velen in onze gemeenten is de vraag gerezen: „Is de vijfdaagse werkweek geoorloofd? " Want, zegt men dan, er staat in het vierde gebod: „Zes dagen zult gij arbeiden, " en inderdaad, dat staat er, maar is dit de hoofdzaak? m.i. niet.

Ook de onderwijzer in de Heidelberger Catechismus legt hier niet de nadruk op, maar wel op de climax in dit gebod n.1. „Gedenk de Sabbat, dat gij die heiligt". Er is dus geen sprake van zes dagen „mogen" werken, dat is een groot verschil. Ook de indeling der zedelijke wet wijst in die richting, want de eerste 4 geboden spreken ons van de eer van God en cle Godsdienst en de andere 6 geboden spreken van de verhouding als mensen onder elkaar. Houdt men nu vast aan de stelling: „6 dagen zult gij arbeiden, " dan verlaagt men het 4e gebod als zijnde ten dienste van de mens opgesteld en dat is beslist niet de bedoeling, geloof ik.

Ook van een andere zijde kan men dit onderwerp benaderen met uiteindelijk dezelfde uitkomst.

Waartoe is eigenlijk de mens op deze aarde geplaatst? Wat was feitelijk Gods doel met de schepping van de mens en wat was het doel van de mens in de staat der rechtheid? Toch om het aardrijk te bebouwen en de mogelijkheden, die God op deze aarde had gegeven, tot volle ontplooiing te brengen tot Gods eer. Nu is de mens gevallen en zondaar geworden, dit betekent in de grondtaal „doelmisser." De mens heeft dus in de zondeval niet alleen God naar troon en kroon gestaan, maar heeft ook zijn doel gemist. Evenwel blijft de eis van een rechtvaardig God dezelfde als voor de val, dat wil dus zeggen, dat wij ook nu nog verplicht zijn om tot Zijn eer te leven en te werken, niet 1 dag per week, maar 7 dagen. Dat dit niet meer kan, maakt alleen onze verantwoordelijkheid groter, maar vermindert beslist niet de eis der wet. In dit licht gezien kan en moet ook ons werken „Godsdienst" zijn. Hierover immers zegt de apostel Paulus: „Hetzij dat gij eet, hetzij dat gij drinkt, hetzij dat gij iets anders doet, doet het al ter ere Gods."

Uit bovenstaande zal U hopelijk duide-

lijk geworden zijn, dat ik niet tegen de vrije zaterdag ben, maar er voor; want als men ziet, dat de mens meer en meer een mechanisme wordt, dan is het beslist goed. Dat nu deze vrije dag mis-

bruikt wordt in de wereldse vermaken en de zondedienst is m.i. voor de verantwoording van degene, die er zo lichtvaardig mee omspringt."

Aldus deze vriend uit St. Philipsland, die de kwestie principiëel benadert. Is u het er niet mee eens, dan uw bezwaren gauw geschreven.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 april 1962

Daniel | 8 Pagina's

Diskussiehoek

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 april 1962

Daniel | 8 Pagina's