Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Tweemesn of huichelaar?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Tweemesn of huichelaar?

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Omdat de persoon die door Gods genade een twee-mens werd, vrees kent wel eens een huichelaar te kunnen zijn, wil ik ter bemoediging van de één en tot waarschuwing van de ander graag wat duidelijkheid scheppen.

leder mens leeft van nature zonder God. Als Hij door Woord en Geest in het leven komt, gaat alles veranderen. Er komen zaken openbaar die er tevoren niet waren, zoals een droefheid naar God, een honger naar gerechtigheid, toevluchtnemend geloof, berouw over het kwaad, blijdschap in God. Het oude leven, dat op zichzelf gericht is, beheerst door haat jegens God en de naaste, krijgt de doodssteek. Maar het zal zich nooit gewillig overgeven. De "oude mens" wil niet bekeerd worden. Al is men overgegaan uit de dood tot het leven, toch wordt men geroepen, juist vanwege die overgang, de werken der duisternis af te leggen. „Wandelt door de Geest en volbrengt de begeerlijkheden van het vlees niet". Gal. 5:16. Een strijd volgt, levenslang. „Het vlees begeert tegen de Geest", Gal. 5:17. Het vlees stelt zich tegenover de Geest, vijandig en onwillig. Het gevolg is dat „gij niet doet hetgeen gij wildet". De wil is omgebogen, wederomgeboren. Maar die oude mens, die verdorven natuur die in mij is, strijd tegen het werk van God. De grootste vijand van Gods kind woont in hem, het is zijn oude ik. In die strijd ligt men dikwijls onder. Onze geest moge gewillig gemaakt zijn, maar het vlees is zwak. Het gebed: Leid ons niet in verzoeking, wordt nodig.

Wat is nu een huichelaar? Een man die een dubbel-leven leidt. Dat is heel wat anders dan twee-mens zijn. Een hypocriet speelt toneel. Hij roept ook wel: Ben ik het, Heere? Echter nooit als eerste, maar als naprater. Een huichelaar wordt vroeg of laat ontmaskerd. Dat geschiedt dikwijls in de tijd, maar zeker in de eeuwigheid. Zolang hij niet ontmaskerd wordt houdt hij zijn dubbel-leven vol. Een huichelaar kent geen vrede. Toch handhaaft hij zichzelf. Wat is zijn drijfveer om de rol van "kind van God" of "vrome ambtsdrager" te spelen? Eerzucht. Een zucht om mee te tellen. Eigenliefde. Er is echter een groot gevaar. Hij kan zijn toneelspel zo lang en zo goed volhouden dat hij werkelijk geloven gaat echt te zijn. Als de dominee spreekt over de strijd van Gods kind knikt hij instemmend. Daar kent ook hij iets van. Hij meent ook twee-mens te zijn. De onvrede die hij heeft, de onrust in het geweten, de zonde waar ook hij van weet, wordt als "het vlees" gezien, de oude mens. Hij meent Paulus te kunnen verstaan die uitroept: Ik weet dat in mij, dat is in mijn vlees, geen goed woont, Rom. 7:8.

Wat is het verschil tussen de man die een dubbel- leven leidt en een twee-mens? De huichelaar stilt zijn geweten en stelt zich gerust met de klacht: „Ik ellendig mens!", maar een tweemens gaat verder" „Wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods?" Rom. 7:24. Dat wordt het gebed van een tweemens. Die kan zich niet verschuilen achter de zieleklacht van een ander, maar daar wordt het „ik ellendig mens" een persoonlijke zaak. De huichelaar wil koste wat het kost zichzelf, dezelfde blijven. De twee-mens wil verandering, vernieuwing, bekering. Dit alles werkt de Heilige Geest. Want wat heeft een tweemens wat een huichelaar niet heeft? De Heilige Geest! En die Geest stelt zich tegenover het vlees. Er is een strijd gaande. En dat is wat anders dan een soms de kop opstekende onrust. De Heilige Geest schenkt de zondaar een onvrede met zichzelf, een strijden tegen de zonde vanuit de liefde, een bevindelijke kennis van Gods vergevende zondaarsliefde in Christus Jezus. Dan hoor je niet alleen: „Ik ellendig mens", maar ook „Ik dank God door Jezus Christus, onze Heere", Rom. 7:25.

V anwege de zelfkennis die Gods kind ontvangt, vreest hij soms nog eens als de grootste huichelaar ontmaskerd te zullen worden. Want hij kent immers ook andere tijden, tijden van zielsgenoegen en vrede met God. Hoe kan dat met de zonde bestaan, die ik doe? zo vraagt hij zich af. Maar het brengt tot God: Doorgrond me en ken mijn hart, o HEERE. Ontmasker me maar, ontdek me maar, bekeer me toch. En kijk, dat is nou juist iets wat een huichelaar haat. Die wil slechts dat ene: zichzelf blijven!

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 26 april 2000

Terdege | 96 Pagina's

Tweemesn of huichelaar?

Bekijk de hele uitgave van woensdag 26 april 2000

Terdege | 96 Pagina's