Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Avondmaalspraktijk in vraag en antwoord

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Avondmaalspraktijk in vraag en antwoord

(Lambertus Myseras)

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De bedoeling van Avondmaal

Vraag:

Met welk doel heeft Christus het Avondmaal voor Zijn volk ingesteld?

Antwoord:

1. Om tot hun troost en verkwikking door de tekenen van brood en wijn te denken aan het lijden en sterven van de Heere Jezus, Die hen door Zijn bloed zo duur gekocht heeft.

En Hij nam brood en als Hij gedankt had brak Hij het en gaf het hun zeggende: Dat is Mijn lichaam, hetwelk voor u gegeven wordt, doet dat tot Mijn gedachtenis (Lukas 22:19).

2. Om daardoor te denken aan God en het verbond der genade. Ik zal een eeuwig verbond met u maken (Jesaja 55:3). Om stil te staan bij de vastheid en zekerheid van dat verbond. Want bergen zullen wijken en heuvelen wankelen, zegt de HEERE uw Ontfermer (Jesaja 54:10).

Om te overdenken de schatten van het verbond. God doet Zijn liefhebbers beërven wat bestendig is en Hij zal al haar schatkamers vervullen (Spreuken 8:21). Om te overdenken de liefde des Vaders, vanwege Zijn eeuwige liefde en verkiezing. Ja, ik heb u liefgehad met een eeuwige liefde (Jeremia 31:31). Om te overdenken haar aandeel aan al die schatten en dat door het geloof waardoor zij met de Heere Jezus zijn verenigd.

Ik ben met Christus gekruist. En ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij. en hetgeen ik nu leef in het vlees, dat leef ik door het geloof in de Zoon van God, Die mij liefgehad heeft en Zichzelf voor mij heeft overgegeven (Galaten 2:20).

Deze dingen moet Gods volk overdenken bij het gebruik van het Heilig Avondmaal.

3. Het is door de Heere Jezus ingesteld opdat Zijn volk haar geloof zou oefenen. Zo zeker als dat brood gebroken en die wijn vergoten wordt, zo zeker hebben zij ook deel aan Christus en aan alle goederen die Hij voor hen verdiend heeft. Zo zeker als zij dat brood en de wijn met hun lichamelijke ogen zien en met hun mond genieten. Dat is het heerlijke voorrecht van het volk van God volgens Johannes 6 vers 55: Mijn vlees is waarlijk spijs en Mijn bloed is waarlijk drank.

4. Het is ingesteld om hen vooral in de Avondmaalstijd in het wijnhuis te leiden. Om ze te brengen in de binnenkamer van de meerdere Salomo. Om Avondmaal met hen te houden en zij met Hem. Zie Ik sta aan de deur en Ik klop. Indien iemand Mijn stem zal horen en de deur opendoen, Ik zal tot Hem inkomen en Ik zal met hem Avondmaal houden en hij met Mij (Openbaring 3:20).

Dan wordt ervaren wat David zingt in Psalm 23 vers 3: Hij verkwikt mij ziel.

5. Om hun liefde tot de drieënige Verbondsgod te versterken en bijzonder tot hun Bruidegom. Ik zal U hartelijk beminnen, Heere mijn sterkte (Psalm 18:2).

6. Om dan ook hun hart eens uit te storten in tranen van liefde, verwondering, blijdschap en dankzegging. Wat zal ik de Heere vergelden voor al Zijn weldaden aan mij bewezen (Psalm 116:12).

7. Om als een bondeling dan ook bijzonder gelegenheid te hebben om haar verbond met God eens van harte te vernieuwen en te zeggen: Och Heere, zekerlijk ik ben uw knecht, Psalm 116:16. Dat doen zij anders ook wel dagelijks, maar voornamelijk op tijden van het Avondmaal.

8. Om daar hun liefde en gemeenschap met de vromen te versterken. Dan krijgen zij gelegenheid om hun gemeenschap aan een God, aan een Middelaar, aan de goederen van het genadeverbond, aan de aanstaande heerlijkheid, als leden van een Hoofd nl. Christus, als onderdanen van een Koning, eens te bezien en zich te verwonderen over vrije genade. Dan wordt hun liefde en gemeenschap in het gebruik van het Avondmaal zodanig versterkt, dat zij denken: met dezen zal ik verheerlijkt worden. Om dan ook met blijdschap en liefde elkander eens aan te zien en elkaar te vertellen wat God aan hun ziel gedaan heeft, zoals die dichter van Psalm 66:16 Komt, hoort toe, o allen gij die God vreest en ik zal vertellen wat Hij aan mijn ziel gedaan heeft.

9. Het Heilig Avondmaal is door Christus ingesteld als een afbeelding van het hemelse Avondmaal, waar zij zullen aanzitten met Abraham. Izaak en Jakob in Gods Koninkrijk. Daartoe worden de gelovigen opgeleid, zodat zij denken en geloven: Zo zeker als wij hier aanzitten, zullen wij eens geroepen worden tot het Avondmaal van de bruiloft des Lams.

En Hij zeide tot mij: Schrijf, zalig zijn zij, die geroepen zijn tot het Avondmaal van de bruiloft des Lams (Openbaring 19:9).

En Christus heeft Zelf gezegd: En Ik zeg u, dat Ik van nu aan niet zal drinken van deze vrucht van de wijnstok tot op die dag wanneer Ik met u dezelve nieuw zal drinken in het Koninkrijk Mijns Vaders (Mattheüs 26:29).

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 september 1997

Bewaar het pand | 12 Pagina's

De Avondmaalspraktijk in vraag en antwoord

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 september 1997

Bewaar het pand | 12 Pagina's