+ Meer informatie

Schrijvers vanuit een beginsel

4 minuten leestijd

Ditmaal in deze rubriek aandaclit voor werk van enkele auteurs die in elk geval gemeen hebben dat ze duidelijk schrijven vanuit een positief-christelijke levensovertuiging. Al houdt dat niet in, dat al hun werk bol staat van leerstelligheden die het verhaal overwoekeren. Anderzijds: deze boekjes laten zich in de vakantietijd goed lezen, zonder dat men Meint R. van den Berg, Hans Werkman of Jac. Overeem schrijvers van lichte vakantielectuur mag noemen. Sommige boeken zijn al van wat oudere datum, maar ze werden heruitgegeven of bleven, door wat voor oorzaak ook, tot dusver in deze krant onbesproken. Dat geldt op z'n minst voor twee titels van de Nederlands gereformeerde predikant Meint R. van den Berg (1928), die naast zijn tfieologische publikaties onder meer de poëziebundel "Apocalypse voor kinderen" en "De aardbeving en andere verhalen", en de romans "Het ravijn" en "De bevrijding" schreef, resp. over het verzet van Korach, Dathan en Abiram tegen Mozes en Aaron en over het eind van de Tweede Wereldoorlog. Maar hij is ook de auteur van "De wedergeboorte van Richard Dreumes" en van "Portret van een oude dame", beide verschenen bij Van den Berg in Kampen, die nu ook onder de hoede van uitgeverij Kok valt.

BOEKENSCHAP
Redartie: H. H. J. van As huwelijk èn geloof raakt. Hij probeert tot zichzelf te komen door met ziekteverlof naar Engeland te reizen. Zijn sceptische instelling verhindert niet dat hij daar geheimzinnige gebeurtenissen meemaakt. En daarin vindt hij de sleutel die hem de deur naar een nieuwe toekomst kan openen. Men kan er niet omheen: dit boek doet sterk magisch realistisch aan. Een band met Hubert Lampo (met name "Stiller") is gauw gelegd. Maar het is bij Van den Berg wèl door Bijbel en geloof overschaduwde fantasie. re alleen aan niet-christenen voorbehouden zijn? Wel speelt Van den Berg met die telkens verdwijnende en weer opdoemende 'man', die Richard op het goede spoor wil zetten, te zeer leentjebuur bij Lampo's "Joachim Stiller". Over de vraag of een auteur zo'n romanfiguur zo duidelijk trekken van Christus mag meegeven, kan men z'n twijfels hebben. Aan het literair niveau waarop C. S. Lewis 'christelijke' science fiction bedreef is Van den Berg in "Dreumes" nog niet toegekomen, al zijn er soms heel mooie zinnen en beelden uit zijn roman op te diepen. Toch maar op de scholierenlijst? Daar zal ook nog wel geen ruimte zijn voor "Een avond in de Polderkamer" en andere verhalen van Hans Werkman, een uitgave van Kok. Ik heb wat moeite met sommige bijdragen, met name het titelverhaal. De kwestie is, dat er van feiten fictie gemaakt wordt en dat lukt Werkman hier niet zo goed. "Ware verhalen" zijn vaak meer waar dan verhaal. Werkman moest ooit in de Ooypolder bij Nijmegen een lezing houden en een debat aangaan met homofiele jongeren. Bij Boudewijn Büch en andere homo's had hij het met zijn uitgave van de gedichten van Willem de Mérode verkorven, omdat zijn beeld van deze christen-dichter die ook 'zo' was, maar dit anderszijn niet praktiseerde, volledig vals zou zijn.

Ooypolderverhaal
Er ontstond wat commotie en één uitvloeisel daarvan was deze avond in het nichtencafé met leden van het Genootschap van Tegennatuurlijke Letteren. Van dat optreden deed

Hans Werkman heeft tientallen boeken op zijn naam staan, waaronder ook verhalen bijeengebracht in "Een avond in de Polderkakunstmatig bijeenstaan rond het thema van een „wel of niet zachtaardige vervreemding". Dat sommige ervan al gepubliceerd werden in Woordwerk, Maatstaf, Hollands Maandblad of het Nederlands Dagblad, bewijst nog niet dat ze daardoor tot 'de letteren' verheven zijn. Dat betekent niet, dat ik geen genoegen beleefde aan verhalen als "Pension Pane", "Het hondje met de krulstaart", "Nota Bene" of "Mensen". Maar de indruk blijft, dat zo'n stuk als "Toone" meer een ietwat opgesmukt verslag is van een ervaring die Werkman als leraar op schoolreis met zijn klas in Brussel had, dan knap verwoorde fictie. Dat geldt ook voor "De dakloze" en "Pension Pa

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.