Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Regels om aan je laars te lappen?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Regels om aan je laars te lappen?

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Studieles brugklas: donderdag tweede uur. We praten samen over het verkeer en ons gedrag in het verkeer. Toen ik de vraag stelde wie er deze week nog geen verkeersovertreding had gemaakt, gingen er zeer weinig vingers de lucht in. 't Kwam hierop neer dat er eigenlijk niemand was. die zich voor honderd procent aan de regels had gehouden. Gelukkig nog zonder ernstige gevolgen. Maar wie garandeert ons dat dit altijd zo blijft? En dan?

Om met elkaar eens stil te staan bij ons gedrag in het verkeer heb ik wachtmeester eerste klas. de heer N. van Groningen uit Nieuwe Jonge (een goede bekende van me) eens een paar vragen gesteld. Regelmatig wordt de politie gekonfronteerd met jongeren en ouderen, die bewust of onbewust, de verkeersregels overtreden. Doe er je winst mee! 't Gaat om jouw veiligheid en die van anderen!

Kunt u zeggen welke regels er het meest door jongens en meisjes worden overtreden? Als we dan kijken naar de overtredingen die door fietsers begaan worden, is er niet zoveel verschil tussen jongens cn meisjes. Denk in de eerste plaats maar eens aan het veranderen van richting en dan je hand uitsteken naar links of rechts. Hoe vaak wordt dit nog gedaan? De meeste fietsers vinden deze regel waarschijnlijk niet belangrijk genoeg. Ik breng daar toch een ander niet mee in gevaar! Maar vaak wordt cr dan niet bij nagedacht dat cr ook nog andere weggebruikers zijn (bestuurders van auto's, bromfietsers, vrachtauto's). Voor deze mensen is het wel belangrijk om te weten wat een fietser voor hem van plan is. Maar ook voor dc veiligheid van de fietser zelf. Ik denk dat deze regel vaak onbewust niet wordt nageleefd.

Hetzelfde geldt voor het rijden zonder licht binnen en buiten de bebouwde kom tussen ccn halfuur na zonsondergang en een half uur voor zonsopgang. De fietsers die 's avonds zonder koplicht en/of acherlicht rijden, zijn niet te tellen. Als de politie je hierover aanspreekt en zegt dat je verder moet gaan lopen, dan zeg jc dat je dit zult doen. Is de politie-auto dan de hoek om. dan ga je gewoon weer fietsen. Gelukkig is dc rcflcktor achterop de fiets een grote vooruitgang voor wat betreft het opmerken van een fietser in het donker. Echter alleen een rcflcktor is niet voldoende. Ook een veel gehoorde smoes bij een kontrole is: , .Er is hier toch voldoende openbare straatverlichting". of: ..Als ik mijn licht aan heb staan, trapt mijn fiets zo zwaar'. Je weet wel dat je in overtreding bent. maar je stapt toch op de flets. We lappen deze verkeersregel dus vaak bewust aan onze laars.

Ook in groepen naar school rijden en dan met meer dan twee fietsers naast elkaar rijden. Vaak zie je ze gaan met drie. vier of soms wel vijf fietsers naast elkaar, zodat het overige verkeer wordt gehinderd in hun doorgang. Of het rijden zonder de handen aan het stuur te houden. En wat dacht je van het jc voort laten trekken door ccn landbouwvoertuig of bromfietser. Maar ook het rijden op een bromfiets en je bent nog geen 16 jaar. of het rijden op een bromfiets zonder een helm te dragen.

Tot verkeersregels rekenen wc' ook het in orde zijn van je fiets. Op welke wijze wordt daar vaak tegen gezondigd?

Tijdens kontrole op straat of bij ccn fictsenkcuring op de basisschool zie je vaak dat de verlichting niet in orde is. De bedrading is stuk of de dynamo werkt niet goed. Ook wordt de bel vaak gemist of deze is dele kt. Verder ontbreekt een gedeeltelijk wit achterspatbord, zelfs bij nieuwe fietsen zoals de op dit moment erg in trek zijnde mountainbikes. En ook een goed werkende rem laat wel eens te wensen over.

Hebt tt weieens meegemaakt clat door een roekeloze verkeersovertreding een ernstig ongeluk is gebeurd?

Jazeker. Ik denk aan een geval waarbij een fietser ernstig werd verwond. Wat was het geval? Twee fietsers naderden druk pratend en niet op het verkeer lettend ccn voorrangskruising. Zonder tc sloppen en te kijken of de weg vrij was reden ze de kruising op. Daar naderde

ccn personenauto die één van dc fietsers niet meer kon ontwijken. Deze werd door de auto geschept, door de lucht geslingerd cn kwam vervolgens op het wegdek terecht. Dc fietser werd zwaar gewond naar het ziekenhuis gebracht.

Hoe zou u de jongeren willen adviseren om toch niet stoer te doen maar de verkeersregels in acht te nemen?

In de eerste plaats zou ik willen zeggen: denk eens terug aan dc verkeerslessen en het praktisch verkeersexamen op dc basisschool. Iedereen kreeg in groep 7 en/ of 8 verkccrsles. Tijdens het examen kende iedereen de verkeersregels en bracht deze ook in praktijk. Maar wat komt er dan later nog van terecht. Het staat zo dom tegenover je vrienden om je hand uit te steken. ..Dat durf ik wel. om mij door een landbouwvoertuig te laten trekken. Het verkeer achter ons zoekt maar een andere weg of wacht maar even als wij met z'n vieren naast elkaar rijden." Doe er niet aan mee! Denk aan de veiligheid van jezelf cn aan die van ccn ander! Breng een ander en jezelf niet onnodig in gevaar.

In de tweede plaats maar daarom niet minder belangrijk. je eigen verantwoordelijkheid cn die ten opzichte van ccn ander in het verkeer. Want wat voor leed kun jc jezelf of een ander aandoen door de verkeersregels aan je laars te lappen. Denk maar eens aan de vele verkeersongelukken, die er jaarlijks in Nederland gebeuren. Hierbij zijn veel dodelijke slachtoffers te betreuren en mensen die blijvend letsel oplopen.

Worden verkeersregels alleen door jongeren aan hun laars gelapt? Kunt u een voorbeeld geven?

Zeer zeker niet alléén door jongeren. We moeten niet denken door wat er zojuist allemaal is gezegd, dat er geen jongeren meer zijn die zich korrekt gedragen in het verkeer. Dil is gelukkig wel het geval. Bij de meeste verkeersongevallen zijn oudere weggebruikers betrokken. Vooral het gedrag van automobilisten, die met té hoge snelheden rijden of gevaarlijk inhalen en verkeersborden negeren waarbij andere weggebruikers, zoals fietsers, over het hoofd worden gezien. Ook het alkoholgebruik in het verkeer is hoofdzakelijk ccn probleem van ouderen.

Om ccn voorbeeld te noemen denk ik aan een automobilist die om verkeerslichten te ontwijken gebruik maakte van de secundaire weg. Het was voor de automobilist verboden om gebruik te maken van deze weg. Toen hij een stuk op deze weg gereden had, wilde hij via dc berm weer de hoofdweg op. Tijdens deze manoeuvre kwam hij in aanrijding met tegemoetkomende fietsers die hij niet had opgemerkt. De twee fietsers werden met ernstige verwondigen naar het ziekenhuis gebracht.

Verkeersregels? Aan je lappen? Nee toch? ! laars

En boven deze regels van de overheid (Gods dienares!) staat nog een duidelijke regel van de Heere. Lees maar mee in vraag en antwoord 105 van de Catechismus: ..Dat ik mijn naaste noch met gedachten, noch met woorden of enig gebaar, veel minder met de daad. door mijzelf of door anderen, ontere, bate, kwetse of dode. maar dat ik alle wraakgierigheid ajlegge: ook mijzelf niet kwetse of moedwillig in enig gevaar begeve. waarom ook de overheid het zwaard draagt om de doodslag te weren."

Laat het dit jaar niet blijven bij goede voornemens, maar probeer daadwerkelijk naar deze regels te leven en ze in de praktijk van elke dag in te passen!

H.I. Ambacht

B. S. van Groningen

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 januari 1991

Daniel | 32 Pagina's

Regels om aan je laars te lappen?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 januari 1991

Daniel | 32 Pagina's