+ Meer informatie

United Bus verwacht stijgende resultaten

„Beursnotering binnen enkele jaren"

2 minuten leestijd

EINDHOVEN (ANP) - United Bus, een samenwerkingverband van autobusfabrikanten, venvacht voor de komende jaren een flinke stijging van de resultaten.

In 1990 bedroeg de omzet van het nog jonge bedrijf naar schatting ƒ 510 miljoen en dat zal volgens de prognoses in de jaren 1991 tot en met 1993 toenemen via ƒ 566 miljoen en ƒ 643 miljoen naar f ƒ 711 miljoen. De nettowinst, vorig jaar ƒ 12 miljoen, gaat dan via ƒ 15,5 miljoen en ƒ 19,8 miljoen naar ƒ24 miljoen. Dit staat in het memorandum inzake de al eerder aangekondigde onderhandse plaatsing van ruim 2 miljoen nieuwe aandelen en een achtergestelde lening van ƒ 16,2 miljoen met warrants. ren negentig kan dit belang mogelijk dalen naar 25 procent.

United Bus nam vorig jaar op de markt voor complete autobussen in West-Europa met 1030 geproduceerde bussen de zevende polaats in. Nummer een is het Duitse Mercedes met 2500 stuks, gevolgd door KSssbohrer/Setra/Abenraa, RVr(RenauIt)/HeuIiez, Van Hooi, Neoplan en Volvo/Leyland/Steyr/Saffle.

United Bus heeft 1648 werknemers in dienst. In Nederland bestaat de groep uit United Bus, Bova, Den Oudsten en DAF Bus. Verder is men actief in Denemarken, Engeland, Frankrijk en Duitsland.

Slagvaardig

United Bus wil over enkele jaren notering op de Amsterdamse effectenbeurs. Het bedrijf keert over 1990 geen dividend uit. Over het toekomstige dividendbeleid wordt in het memorandum gezegd dat in 1992 16 procent van de winst zal worden uitgekeerd en in de volgende jaren respectievelijk 25 en 35 procent. Als voorwaarde geldt, dat het garantievermogen na winstverdeling ten minste 35 procent bedraagt.

DAF houdt na de nu aangekondigde emissie een belang van 35 procent in de groep. In het midden van de ia

De Rabobank zegt in een researchrapport, dat het management van United Bus een slagvaardige indruk maakt en dat de groep technologisch goed bij is. Het karakter van het produkt. gericht op groepsvervoer, geeft volgens de bank een specifiek argument om United Bus te beschouwen als een „groene belegging". Dit zou United Bus in aanleg geschikt maken als een belegging in de portefuille van „groene" fondsen, hetgeen bij een beursintroduktie in de aandelenmarkt enige premie in de beurskoers zou kunnen opleveren. SYSTEMEN T/VAL&TAAL BEGROTINGEN BOUWMANAGEMENT UDNVBK/DACE INGENIEURSBUBO

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.