Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het gebed in de binnenkamer

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het gebed in de binnenkamer

Over het persoonlijk gebedsleven

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Jij bent zo geschapen, dat je alleen maar echt gelukkig kunt zijn, als je leeft in gemeenschap met Cod. Helaas gaf de zondeval daar een dikke streep door. Maar... Cod zocht Adam op en beloofde Zijn Zoon. Zo zoekt de Heere nog zondaren op door Zijn Woord en Ceest. Alleen om Jezus' wil kunnen we weer iets beleven van de gemeenschap met Cod. Dat kan door te luisteren naar Cod als je in de Bijbel leest. Dat kan ook door te spreken met Cod in het gebed. Dan luistert God naar jou. Omdat Christus als de grote Hogepriester na Zijn volbrachte werk de hemel is binnen gegaan, is er voor ons zondige mensen weer een geopende toegang tot de troon van Cods genade. Hij wil mensen die niet meer kunnen bidden, weer leren bidden, zoals Hij ook Zijn discipelen leerde bidden. Om Jezus'wil mogen wij met al onze noden en zorgen tot Hem gaan, maar ook met onze vreugde en dank. Het gebed is een middel om gemeenschap te hebben met Cod en zo weer gelukkig te zijn. Ken jij dat geluk?

Het gebedsleven is een heel tere en ook een heel persoonlijke zaak. De Heere jezus spreekt daarover in Mattheüs 6. Laat ik die woorden uit de mond van de Heere Jezus hier even helemaal uitschrijven: Maar gij, wanneer gij bidt, gaat in uw binnenkamer, en uw deur gesloten hebbende, bidt uw Vader, Die in het verborgen is; en uw Vader, Die in het verborgen ziet, zal het u in het openbaar vergelden" (Mattheüs 6 : 6). De Heere jezus spreekt hier over het persoonlijke gebed.

Ga in de binnenkamer

Uw binnenkamer... Wat is dat? Jezus gebruikt hier een woord, dat wij kunnen vergelijken met ons woord 'kelderkast'. In Israël had men in die tijd in huis een kleine ruimte, die werd afgesloten door een deur. Zover mogelijk verwijderd van muren en ramen in verband met de temperatuur. Zo kon je een koel plekje krijgen om het eten tegen bederf te bewaren. De binnenkamer ofwel de binnenste kamer was een plaats, waar niemand je kon zien. Daar kon je helemaal alleen zijn zonder gestoord te worden.

De bedoeling is duidelijk. Het gaat erom dat het gebedsleven een persoonlijke zaak is, waar je alleen bent met God. Onder vier ogen met God. Je kent die bekende psalmregel wel: Gods verborgen omgang vinden zielen, waar Zijn vrees in woont" (Psalm 25 : 7, berijmd). Het persoonlijke gebedsleven en bijbellezen en de overdenking daarvan noemen we wel 'de verborgen omgang met God'. Dat kun je niet doen in een drukke winkelstraat of met een walkman die aanstaat. Daarvoor moet je zijn op een plaats waar je stil kunt zijn voor God. Een plaats waar niemand je kan bespieden, zodat je heel je hart voor de Heere kunt uitstorten. Dat is dus een binnenkamer. Het is heel belangrijk dat je zo'n 'bidvertrek' hebt, een plaats waar je je kunt afzonderen van alles wat altijd om je heen is en waar je met de Heere alleen kunt zijn.

Als je verkering hebt of verloofd bent en je kunt nooit eens 'samen-alleen' zijn, dan zou je dat toch een groot gemis vinden. Zo is dat ook in de verborgen omgang met God. Hoe zou je de Heere kunnen liefhebben zonder van tijd tot tijd in stilte met Hem alleen te zijn in je binnenkamer. Dat is erg belangrijk, jezus zegt: ga in je binnenkamer. Daar ziet niemand je en daar zijn geen kritische oren. Daar kun je je diepste noden aan God vertellen. Daar durf je dingen te zeggen, die verder voor niemands oren bestemd zijn. Onder vier ogen met God, daar kun je vrijuit spreken. Daar kun je je hart

binnenste buiten keren. Daar zou de aanwezigheid van anderen alleen maar hinderlijk zijn.

In je binnenkamer. Daar kun je de teerste woorden van liefde en verwondering uitspreken. In die stille afzondering van de binnenkamer hoef je je niet meer groot te houden of je voor je tranen te schamen. Onder die begrijpende blik van de alwetende God mag je de zwartste bladzijde van je levensboek openslaan en om vergeving vragen. Daar mag je naar toe vluchten na een bedreven zonde. Daar mag je tot God roepen en je nood aan de Heere bekend maken, je mag Hem daar ook prijzen en dankzeggen vooral Zijn goedheid. Als er een is, die ons daar graag wil hebben en ontmoeten, is dat de Heere Zelf wel.

Achter gesloten deuren

Als je bidt, ga in je binnenkamer, en je deur gesloten hebbende... Dat zegt jezus er niet voor niets bij. Het gevaar is zo groot dat we de deur maar wat 'aan laten staan'. Op zulke deuren komen de dieven af. Ongewenste gasten komen je gebedskamer binnen: e telefoon rinkelt, je gedachten dwalen af omdat je stemmen in de gang hoort, de muziek staat nog aan en noem maar op. Voorkom al die zaken, die je in je alleen-zijn met God zouden kunnen storen. Vandaar jezus' advies: oe de deur achter je dicht. Dat is best moeilijk. Zoveel mensen kunnen geen deuren meersluiten. Ze leven gejaagd, vlug en rusteloos, je moet al je huiswerk nog maken en je hebt morgen een repetitie. En ook nog catechisatie vanavond! Vlug even dies.o. voor morgen nakijken. Voor je repetitie aardrijkskunde heb je maar een half uur en biologie laat je een keer zitten. 'Op hoop van zegen'. Of je hebt een nieuwe baan als timmerman. Je bent moe van het werk de afgelopen dag. Je moetje gereedschapskist nog opruimen en je gereedschap schoonmaken. Om negen uur zou je bij je vriend langs gaan. Om elf uur ben je pas thuis. En morgenochtend gaat de wekker om zes uur. Je rolt moe in bed en denkt: ls ik een andere keer wat vroeger thuis ben, zal ik wel lezen en bidden. Dat meen je toch niet? Zo kun je geen zegen verwachten, jakobus schijft: Gij hebt niet, omdat gij niet bidt" (Jakobus 4:2). Van Luther is bekend, als hij een overvol programma had voor een bepaalde dag, dat hij juist dan extra tijd nam voor het gebed. Hoe minder tijd hij beschikbaar had, des te langer hij bad om Gods hulp en leiding voor die dag. Ga in je binnenkamer en sluit de deur achter je toe. Achter die gesloten deuren mag geworsteld worden om genade en vergeving. Daar mag het beleefd worden: Ongerechtige dingen hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen, die verzoend Gij" (Psalm 65:4).

God is in het verborgen

Bidt uw Vader, Die in het verborgen is... Waar is God? Op bergen en in dalen, ja overal is God! In het bruisende wereldleven, onder de volkeren, in Israël. Waar is God eigenlijk niet? Overal is Hij! ja, en toch.... Waar is Hij vooral? Waar is Hij juist? Waar is Hij het liefst? Jezus zegt: in het verborgen. In de binnenkamer. In de stilte. Daar waar jij de eenzaamheid zoekt. Daar worden de zaken behandeld 'achter gesloten deuren'. Heb jij zulke zaken lopen bij God? Niemand weet ervan, alleen de Heere. Elia ontmoette de Heere in het suizen van een zachte stilte. In de stille binnenkamer mag je Gods vergevingsgezindheid ontdekken.Daar wordt Hij ontmoet. Daar is Hij in Zijn majesteit en genade. Daar mag jij Hem ontmoeten en voor Hem buigen in diepe eerbied.

Daar staat de tijd stil en wordt iets geproefd van de eeuwigheid. Daar komt je veroordeelde hart tot rust en daar mag je Gods vergevende liefde smaken. Dan wordt alles stil van binnen. Daar in het verborgen is de Heere nabij met de kracht van Zijn Geest.

Stil zijn voor God

Ken jij die 'stilte' ook? Hoe lang is het werkelijk stil bij jou? Zodat er tijd en gelegenheid is, dat je alles van jezelf aflegt en dat God naar je toe kan komen. Zorg bewust voor momenten, dat het werkelijk stil is. Ga gerust de stilte van de natuur in, als het bij jou thuis niet echt stil kan zijn. Het 'stil worden' voor God is zo belangrijk in deze drukke en jachtige tijd. We leven in een haastcultuur. Wat we moeten leren is, dat in de wereld van God de tijd geen rol speelt. Dat merk je als je via het gebedsleven die wereld mag binnenkomen. God heeft de tijd om naar ons te luisteren en met ons te spreken. Een ogenblik van bezinning om eens even tot jezelf te komen kan zo heilzaam zijn, niet alleen voor het geestelijk leven, maar ook gewoon voor je gezondheid. Het gaat er niet om dat het gebedsleven en de 'stille tijd' een wettisch karakter moet hebben. Dat moet het juist niet. Als je op een dag vroeg ergens heen moet en je bent niet aan een ogenblik van bezinning in de binnenkamer toegekomen, behoef je jezelf echt niet schuldig te voelen. Eigenlijk moet heel je leven een doorlopend gebed zijn. Hoeveel keer per dag kun je niet aan God denken en Hem om raad vragen.' Het gaat niet om een paar daden, die we stellen, maar om onze levenshouding. Het gaat om een leven in levensverbondenheid met God. „Gods verborgen omgang vinden zielen, waar Zijn vrees in woont" (Psalm 25 : 7, berijmd).

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 maart 1996

Daniel | 32 Pagina's

Het gebed in de binnenkamer

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 maart 1996

Daniel | 32 Pagina's