Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ik heb een vriend(in)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ik heb een vriend(in)

Het zevende gebod (2)

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wanneer Adam de dieren in paren door het paradijs ziet gaan. merkt hij dat hij alleen is.

Er komt een verlangen bij Adam om met een ander een paar. een echtpaar te gaan vormen. God Zelf legt dat verlangen in Adam, Hij immers schiep Adam zo dat hij ccn hulp tegenover zich ging verlangen.

God Zelf ging Adams verlangen vervullen. In de slaap werd hij door God geopereerd met het resultaat, dat een deel van zijn lichaam gebouwd werd tot medemens, beter nog wederhelft. Wat een wonder! Daar staat Adam met de vrouw die de Heere hem gegeven heeft, wat een geluk, wat een zegen.

Echt menselijk

Verlangen naar een ander is dus echt menselijk. In het paradijs was het er ook al. Nu is het er nog. Je hoeft jc dan ook niet te schamen voor dat verlangen. Het is een gave van God als in de puberteitsjaren het verlangen naar ccn vriend of vriendin gaat ontluiken. Daarover hoeven we ons niet schuldig te voelen.

Er is echter nog iets anders 'echt menselijks' met ons aan de hand. Namelijk dit: de zonde heeft ook vat op onze verlangens gekregen. Vandaar dat er allerlei zondige verlangens (boze lusten) en tegennatuurlijke verlangens (homo-seksualitcit) in ons hart kunnen zitten. Over die zondige verlangens, dromen en fantasieƫn moeten we ons wel schuldig gaan voelen. In hel paradijs was Adam op een koninklijke manier baas van zijn verlangens. Wat was zijn begeerte naar een vrouw zuiver en rein. Door de zonde zijn wij geen koningen meer. slaven zijn we geworden. Daarom is bekering zo nodig! Want dat is de weg waarlangs we leren strijden tegen de zonde en de duivel, en ook weer met een vrij en goed geweten mogen leven.

Nemen of krijgen

Tussen nemen of krijgen zit een wereld van verschil. Adam nam Eva niet. hij kreeg haar. Het huwelijk is geen ontmoeting, maar een samenvoeging. Het huwelijksformulier spreekt van toegebracht en gegeven. Vooral staat daarin die mooie zin 'dat Hij nog heden ten dage aan een iegelijk zijn huisvrouw als met Zijn hand toebrengt'.

Ik geloof dat dit jullie denken over verkering, verloving en toekomstig huwelijk zal moeten stempelen. Verkering neem je niet, dat kri jg je.

We belijden toch dat de Hccrc ons leven leidt en regeert. Wel. dat geldt dan toch ook zeker voor een belangrijke zaak als het huwelijk. Als je dit alles beseft dan zal verkering geen spelletje voor jc zijn cn zal een jongen er niet op uit zijn om zoveel mogelijk meisjes te verslijten cn dan zal een meisje er niet op uit zijn om zoveel mogelijk jongens ccn blauwtje te laten lopen.

Gebed

Bidden om een vriend(in). om ccn toekomstige man/ vrouw is niet overdreven vroom maar is eren van God Die het huwelijk heeft ingesteld en het naar Zijn raad ook schenkt. Trouwens, we mogen nooit zonder het gebed zijn. In de verkeringscn verlovingstijd die aan het huwelijk voorafgaan, mag het samen bidden niet ontbreken. Het is een slecht teken als dat ontbreekt en er alleen het lichamelijke is. Gebed is juist nodig om samen binnen de grenzen te blijven die de Heere met betrekking tot de seksualiteit gegeven heeft. De Bijbel zegt duidelijk dat geslachtsgemeenschap voor het huwelijk niet mag.

Dc Heere Jezus heeft juist het gebed als wapen aangewezen tegen de verzoeking. Wat ccn zegen is een verkerings-en verlovingstijd waarin je reeds voor het huwelijk biddend verantwoordelijkheid mag dragen voor elkaar. Dan zijn we niet krampachtig tegenover elkaar, want het gebed geeft juist ontspanning. Zoals bij elk gebod, hoort ook bij het zevende het gebed. Het gebed om vergeving en bewaring.

Tenslotte

In Efeze 5 trekt Paulus de lijn van het aardse huwelijk door naar het geestelijke: ik zeg dit ziende op Ghristus en de gemeente". Het aardse huwelijk ziet op het geestelijke huwelijk tussen Christus en Zijn Bruid. Zijn kinderen. Hoe gelukkig een aards huwelijk ook zijn kan. hoe mooi het samenleven van man en vrouw ook is onder Gods zegen, het gaat voorbij. De dood maakt een einde aan het mooiste huwelijk. Het geestelijke huwelijk met Christus is voor eeuwig. Dc dood brengt de zwarte bruid van Christus eeuwig bij Hem in de hemel. Hoe jouw verdere leven ook gaat. zoek Deze Zaligmaker!

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 januari 1994

Daniel | 32 Pagina's

Ik heb een vriend(in)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 januari 1994

Daniel | 32 Pagina's