Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

STAAT EN MAATSCHAPPIJ

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

STAAT EN MAATSCHAPPIJ

OPENBARE MIDDELEN VAN VErVOER OP ZONDAG.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

OP ZONDAG. Het vraagstuk van de Zondagsrust is, voor wat de dienst bij de Spoorwegen betreft, niet gemakkelijk tot oplossing te brengen.
Algeheele stopzetting van den treinenloop op Zondag, hoe sympathiek deze gedachte voor velen en ook voor ons zou zijn, schijnt niet voor verwezenlijking vatbaar. Daarvoor staat de Spoorwegwet in den weg, zoodat deze wet zou moeten worden gewijzigd en voorts zouden de moeilijkheden in verband met het verkeer naar het buitenland overwonnen dienen te worden.
Hoogstens zal de eisch kunnen worden gesteld, dat het aantal treinen, dat op werkdagen loopt, op Zondag tot het uiterste minimum wordt teruggebracht en dat onder geen beding het inleggen van extra-treinen tegen goedkoop tarief plaats heeft.
Voor dien eisch werd bij elke gelegenheid, die zich in de Tweede Kamer voordeed, èn door de Antirevolutionairen èn door de Staatkundig Gereformeerden het pleit gevoerd. Meenen intusschen de laatstgenoemden, dat het opkomen voor een berperkten treinenloop op Zondag niet voldoende is en dat op algeheele stopzetting der treinen dient te worden aangestuurd, dan kan daarvoor een motie niet dienen, immers is een motie in dit geval niet veel meer dan „een schoon gebaar", maar zal een initiatiefvoorstel tot wijziging van de Spoorwegwet moeten worden ingediend. Reeds een enkel lid der Kamer kam zulk een wetsvoorstel aanhangig maken.
De voorstanders van het stopzetten van de openbare middelen van vervoer, spoortreinen, dagelijksche autobussen enz. op Zondag, hebben inmiddels de gevolgen te overwegen, die zulk een maatregel hebben zal.
De zaak van de Zondagsrust ten dienste van de openbare vervoersmiddelen is toch niet zoo eenvoudig, als zij er oppervlakkig uitziet, omdat 't stilleggen van de spoorwegen, de autobusdiensten en dergelijke middelen van vervoer op Zondag, het vervoer met private middelen belangrijk zal doen toenemen met het gevolg, dat de Zondagsrust in veel sterkere mate zal worden verstoord, dan op dit oogenblik het geval is.
Een sprekend staaltje van wat te wachten staat, wanneer de openbare vervoermiddelen op Zondag zullen worden stopgezet, troffen wij aan in het orgaan „Spoor-en Tramwegen". Dit blad meldt: Een Nijmeegsche voetbalvereeniging vroeg eenige malen om inlegging van een bepaalden trein op Zondag, teneinde van Arnhem naar Nijmegen op een geschikten tijd te kunnen terugkeeren. Het antwoord der Nederlandsche Spoorwegen moest telkens luiden, dat de (vorige) Minister van Waterstaat geen toestemming tot uitbreiding van den treinenloop op Zon-en feestdagen wilde geven. Het gevolg was, dat de voetballers met supporters ten getale van 1500 man voortaan thuis bleven ? Natuurlijk niet. Ze reden toch, maakten echter geen gebruik van den spoorweg, maar van autobussen. Terwijl bij spoorvervoer ongeveer 4 man den dienst op de machine en in den trein hadden kunnen uitoefenen, waren thans ± 40 chauffeurs enz. in touw. De Minister van Waterstaat verkreeg alzoo ten opzichte van de Zondagsrust juist het omgekeerde van wat hem voor oogen stond.
Wij zijn van meening, dat het standpunt van den Minister van Waterstaat, waarop ongetwijfeld de Tweede Kamer haar invloed heeft uitgeoefend, alleszins juist was om de Nederlaii'dsche Spoorwegen geen toestemming te verleenen tot uitbreiding van den treinenloop op Zondag. Doch dit neemt niet weg, dat het geval, dat hier genoemd werd, er duidelijk op wijst dat de zaak van het stopzetten van openbare middelen van vervoer op Zondag niet zoo eenvoudig is als wel wordt gedacht. Daarbij komt dan nog dit, dat de drukte bij de Spoorwegen op Zondag, omdat dit vervoermiddel buiten de bebouwde kom der gemeente loopt, voor een belangrijk gedeelte de rust der bevolking ongestoord laat, terwijl het trekken van groote aantallen autobussen en automobielen door de straten en langs de wegen op de Zondagsrust der burgerij inbreuk maakt.
Om de Zondagsrust te handhaven, zou dan ook het rijden van autobussen en automobielen moeten worden verboden.
Zij, die de openbare middelen van vervoer op Zondag willen verboden zien, zijn er met dezen maatregel dan ook niet af. Zij zullen eveneens moeten eischen, dat het autoverkeer op Zondag wordt stop gezet. Doch daaraan denken zij niet.
Het vraagstuk van de Zondagsrust voor het verkeer in het algemeen is ontegenzeggelijk een ingewikkeld probleem.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 april 1935

De Waarheidsvriend | 8 Pagina's

STAAT EN MAATSCHAPPIJ

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 april 1935

De Waarheidsvriend | 8 Pagina's