Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

ENKELE IMPRESSIES VAN DE HUISHOUDELIJKE VERGADERING

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

ENKELE IMPRESSIES VAN DE HUISHOUDELIJKE VERGADERING

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

5 oktober: er heerst een gezellige drukte in de bovenzaal van het kerkgebouw te Utrecht Zoals gewoonlijk zijn er weer heel wat handwerken meegebracht om te tonen. Er worden patronen uitgewisseld en adressen genoteerd.

Toch is dat voor velen niet het voornaamste. Voor de meesten van ons is zo'n vergadering een gelegenheid om familieleden, vrienden en kennissen te ontmoeten. Het valt dan ook niet mee om iedereen op de aangegeven tijd in de kerkzaal te krijgen.

THEMA ?

Zonder dat dit op het programma vermeld staat zouden we als thema van deze vergadering kunnen aangeven: „ Wandelen in het licht Zijns aanschijns!" De noodzaak van dit „wandelen" komt immers de gehele dag en iedere keer weer naar voren:

in het voorstellen van ds. H. Hofman als nieuwe voorzitter:

Mevrouw Crum spreekt daarin o. a.: „De Heere schenke u liefde en krachten stelle u tot een rijke zegen".

Zij richt zich tot de vergadering met de woorden: „De Heere geve dat wij in liefde en eensgezindheid het goede voor elkaar zoeken". (Dat kan alleen in dat licht).

ds. Hofman in de aanvaarding van cleze taak:

„We hebben nodig dat de Heere ons genadig zij en ons verbindt aan Zijn Woord. We moeten het niet van mensen verwachten, dan komen we vaak beschaamd uit. Als we het van de Heere verwachten zal er zegen zijn".

in het openingswoord:

Na een gebed waarin ds. Hofman vraagt om genade voor schuldige zondaren en afhankelijkheid in zijn nieuwe taak, houdt de voorzitter een meditatie naar aanleiding van Psalm 119:105: w woord is een lamp voor mijn voet en een licht op mijn pad (slechts een paar regels geven wij er van weer).

„De leiding en het licht van Gods Woord is nodig voor ons persoonlijk, voor het verenigingsleven, maar ook voor de Bond. De Heere geeft de lamp van Zijn Woord en wij verkeren onder dat licht, maar hoe nodig is het om het te gebruiken. De weg door dit leven is vaak zo gevaarvol, er zijn veel kuilen en stenen. Velen struikelen dan ook omdat zij geen gelovig gebruik maken van Gods Woord. Door de zorgvuldigheden van het leven wordt het licht door ons als het ware onder de korenmaat gezet Neem de tijd om Gods Woord te lezen, ook buiten de vaste tijden om.

Buigen onder dat Woord is een rijke genade, dan wordt de weg weer gezien, dan worden de raadselen opgelost".

Ds. Hofman sluit deze meditatie met de woorden: „Mijn wens bij het aanvaarden van het voorzitterschap is: Maak in Uw Woord mijn gang en treden vast".

Hij laat daarna zingen: salm 32 : 4: ij zijt mij Heer' ter schuilplaats in gevaren; Gij zult mij voor benauwdheid trouw bewaren !

in het referaat van cis. A. Bac:

Als titel heeft ds. Bac gekozen: Neemt de Heere de kandelaar uit ons land weg? " een titel die om een antwoord vraagt. (Ook nu moeten wij ons beperken tot enkele hoofdlijnen). Onze taak en roeping is te leven tot Gods eer en het heil van de naaste. Dat betekent, water staat in Matth. 5 : 15 en 16, dat wij ons licht moeten laten schijnen.

De kerk moet lichtdrager zijn en Gods Woord uitdragen, maar in het bijzondere geldt dit voor Gods oprechte volk voor wie de Heilige Geest dat Woord heeft geopend, de levende kerk, wiens Koning de Heere Jezus Christus is Die hen regeert door Zijn Woord en Geest Zij zijn het wettig eigendom van de Heere, die Hij leidt door Zijn Woord.

Lichtdragen betekent jezelf verloochenen opdat de Heere verheerlijkt wordt Er waren tijden in Nederland dat ons volk dicht bij de Heere leefde. En nu? Denk aan de schrifkritiek, aan de veranderende moraal, aan abortus en euthanasie. Men wil een prediking die naar de mens is. Er is een verslapping in de uitleving, onverschilligheid en vervlakking.

Ds. Bac vraagt aan ons ieder persoonlijk: Zijn wij lichtdrager? Wordt onze naaste door onze wandel voor Christus gewonnen? Hoe is het kerkbezoek? Is er een honger naar Gods Woord?

Is het te veel gezegd: Zou de Heere de kandelaar wegnemen en bij de heidenen neerzetten? Dan is het omdat wij het er naar gemaakt hebben!

Na het referaat zingen we: salm 89 : 1, 7 en 8: elgelukzalig is het volk hetwelk het geklank kent o Heere! Zij zullen in het licht van Uw aanschijn wandelen.

in de beantwoording van de vragen:

Iedere keer klinkt weer door: Er is nog veel meer te krijgen, wees niet tevreden met een flikkerlichtje, het struikelen is een gevolg van een niet of te weinig gebruiken van het ware licht Houd aan tijdig en ontijdig!

Luther schrijft in een van zijn „Paarlen" (222) o.a.: Maak u Gods genade en Zijn Woord ten nutte, terwijl gij het hebt Want dit moet gij weten: Gods Woord en genade is een zwevende plasregen, die niet wederkomt waar Hij eenmaal geweest is ( ) Gij Nederlanders moet niet denken, dat gij Hem eeuwig zult hebben. Want de ondankbaarheid en de versmading zal Hem ook bij u niet laten blijven.

Wat is ons volk gezegend als er armmakende genade is! (Dan wandelen wij in het licht van Gods aanschijn!)

HET HUISHOUDELIJK GEDEELTE

Zoals gewoonlijk komen ook nu weer enkele vaste agendapunten aan de orde: de notulen, bestuursverkiezing en de jaarverslagen.

Hier alleen iets over de bestuursverkiezing. Na 31 jaar trouwe dienst als hoofdbestuurslid heeft mej. A. M. de Feyter uit Axel gemeend dat haar tijd gekomen is om plaats te maken voor een jongere kracht zodat zij zich niet meer herkiesbaar heeft gesteld.

Is Axel zo ongeveer de meest zuidelijk gesitueerde vereniging, in haar plaats wordt gekozen mevr. J. J. van Willigen-Kirpestein uit het hoge noorden, uit Groningen.

De beide andere aftredende bestuursleden de dames van der Spek en Hulsman worden weer herkozen.

Mej. de Feyter, van wieD.V. op de bondsdag in 1983 afscheid genomen zal worden, spreekt een paar hartelijke woorden van welkom tot haar opvolgster.

RONDVRAAG

Tijdens de rondvraag wordt voorgesteld om een telegram te zenden aan H.M. Koningin Beatrix in verband met de moeilijkheden waarin zij verkeert, zowel wat de regering van

ons land betreft als de ziekte van Prins Claus. Hieraan wordt gehoor gegeven.

Ook een suggestie om kaarten te zenden naar Prins Claus wordt graag ondersteund.

Tevens wordt er aandacht gevraagd voor de nood van de tijden: ekonomische zorgen, de kabinetsformatie enz. enz. Kan er een bidstond worden gehouden? De voorzitter antwoordt hierop dat het bestuur er zich over buigen zal, maar dat het ook de persoonlijke aandacht moet hebben en dat wij in onze thuisgerneente ook om gebed mogen vragen wanneer dit zou worden verzuimd.

KOLLEKTEN

In een tijd, zoals deze, waarin de kosten van het levensonderhoud zo omhoog gaan is het voor ons als bestuur een zaak van vreugde dat de koliekten zo veel mogen opbrengen.

Ter dekking van de kosten wordt gekollekteerd ƒ 1.880, 15 en ten behoeve van de vakantieweken voor gehandicapten ƒ 2.771, 50. Dames hartelijk dank !

SLUITING

Na een mooie en bovenal leerzame dag spreekt ds. Hofman nog een bemoedigend slotwoord:

„We gaan weer naar huis. Wordt er op u gewacht? Of is er niemand die naar u uitkijkt en ziet u tegen het thuiskomen op?

Hebt u in uw huis de Heere wel eens ontmoet? Dan is uw huis niet leeg! We wensen u een eeuwig thuiskomen toe. Is er voor u een huis bereid, eeuwig in de hemelen? Dan bent u hier een vreemdeling zoals Abraham die een stad zocht die fundamenten heeft.

Hebt u dat niet, zoek het dan vandaag nog in het Woord van God dat onze gerechtigheid ongerechtigheid doet zijn en ontdek de kracht die in Christus woont liefde en barmhartigheid.

Hij staat nodigend achter ons en voor ons: „Wend u naar Mij toe en wordt behouden".

Zoek het dan en laat dat uw werk mogen zijn, ook op de vereniging.

De Heere zegene u in uw persoonlijk leven, in het gezin en op de vereniging !

Ds. Bac eindigt met dankgebed.

Nieuwer ter Aa,

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 29 oktober 1982

Daniel | 28 Pagina's

ENKELE IMPRESSIES VAN DE HUISHOUDELIJKE VERGADERING

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 29 oktober 1982

Daniel | 28 Pagina's