+ Meer informatie

Momentje

3 minuten leestijd

Telefonisch contact zoeken met een wat grotere organisatie is vaak geen pretje. Wie zakelijk of privé veel belt, zal dit van harte beamen. Als de naam van de persoon die gezocht wordt bekend is, weet de telefoniste er meestal nog wel weg mee. Alhoewel, mensen lijken wel voortdurend „aan het lunchen" of „in bespreking". Maar daar kan de dame die de inkomende telefoontjes op haar bord krijgt, natuurlijk ook niets aan doen.

Erger wordt het als je heel gewoon met een concrete vraag bij een instantie aanklopt. Op dat moment start gewoonlijk een eindeloze periode van stiltes en doorverbinden, ingeleid met de nietszeggende vraag of je „een momentje" hebt. Er rest niets anders dan vingertrommelend of poppetjes tekenend te wachten op de dingen die komen gaan. De beller ervaart zoiets al heel snel als tijdverspilling. De steeds meer opduikende tingelende wachtmuziekjes maken die ergernis hoogstens groter. Maar al te gemakkelijk vergeet je dan dat iemand op dat moment elders zich het vuur uit de sloffen loopt om je met het juiste bureau door te verbinden. „Het toestel is in gesprek, wilt u wachten?"

Telefoontoestellen met druktoetsen maken het mogelijk dat de beller zélf zich een weg zoekt in een onoverzichtelijke organisatie. Daar hoeft geen telefoniste meer aan te pas te komen. Een organisatie als Megapool maakt hier bij voorbeeld gebruik van. Achter het in advertenties vermelde telefoonnummer gaat geen humeurige of vriendelijke juffrouw, maar een antwoordbandje schuil. De stem somt een stuk of wat keuzemogelijkheden op, en de klant moet vervolgens door middel van de nummers op zijn toestel aangeven waar hij voor belt. Informatie over service bij voorbeeld, of een opsomming van de weekaanbiedingen. Na het kiezen van een nummer volgt een andere keuzelijst. Met een beetje geluk kom je ten slotte waar je wezen wilt. Soms ook niet. Het is heel goed mogelijk dat een vraag in geen enkele categorie valt onder te brengen. Alleen kom je daar pas na verloop van tijd en het proberen van een aantal alternatieven achter. Ondertussen tikt de teller door.

In Nederland heeft de gecomputeriseerde telefoonbeantwoorder nog niet zo'n geweldige vlucht genomen. Goed, .de Postbank oefent er wat mee, ten gerieve van buiten kantooruren opererende thuisbankierders. Ook reisbureaus maken er wel gebruik van, om de belangstellenden voor cruisevakanties en voor een midweekje in een bungalowpark ergens in Nederland al in een zo vroeg mogelijk stadium te scheiden. Elders in de wereld is het verschijnsel echter al heel wat meer verbreid. Bedrijven vervangen zelfs hun telefonistes door een elektronisch alternatief. Dergelijke apparaten zijn nogal prijzig, maar dat schijnt tegen de nadelen die aan het bezit van een levende telefoniste kunnen kleven, best op te wegen. Machines hebben nog nooit van 38-urige werkweken, koffiepauzes en slechte buien gehoord. Of de mensen die er mee te maken krijgen voor die voordelen wel zo gevoelig zijn, is vers twee... GO

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.