+ Meer informatie

Maak zelf een Lamborghini

Twee ondernemers maken jongensdroom betaalbaar

4 minuten leestijd

Haast iedere autoliefhebber droomt wel eens van een Porsche, Ferrari, Lamborghini of ander exotisch voertuig. Op autotentoonstellingen loopt men verlekkerd langs de stands waar deze voertuigen uitnodigend staan tentoongesteld. Maar ja, die prijs. Neem nou een Lamborghini Countach. Die kost nieuw meer dan driehonderdduizend gulden. Onbereikbaar.

„Toch niet", zegt John van der Kogel uit Hilversum. Hij heeft samen met zijn zwager Han Timmers een bedrijfje opgezet dat jongensdromen op een betaalbare manier verwezenlijkt, zoals ze zelf zeggen. „Iedereen kan in een Lamborghini of een Porsche rijden en dat voor betrekkelijk weinig geld". Wat je nodig hebt, is doorzettingsvermogen, een beetje handigheid en... een oude VW Kever.

Kitcars

Het geheim van het bedrijfje PBS (Professionally Built Sports cars) is dat het bouwpakketten kan leveren van alle mogelijke exotische auto's. Met groot enthousiasme laten John en Han in brqchures zien wat er op het gebied van de zogenaamde kitcars mogelijk is: een Lamborghini Countach, een Porsche 911, een Ferrari 308 GTS, een Jaguar E-Type. En dat allemaal op basis van het chassis van een oude Kever. Speciale gereedschappen of speciale kennis heb je niet nodig. Iedereen die een schroevedraaier kan vasthouden, kan ook een Porsche in elkaar zetten.

De carrosserie die John en Han leveren, is volledig gemaakt van kunststof en wordt geïmporteerd uit Engeland. In Engeland bevinden zich tientallen bedrijfjes die zich met het maken van dit soort kunststof carrosserieën bezighouden. „Daar zie je ook de meest vreemdsoortige auto's rijden", zegt John. „Auto's die bij ons nooit en te nimmer zouden worden goedgekeurd. Doordat daar aparte eisen gelden voor „zelfbouwauto's" kan er veel meer dan bij ons".

Tweejaar

In Nederland komt bij voorbeeld een auto heel moeilijk door de keuring, als hij gemaakt is rond een zogenaamd buizenchassis. „Daar moet je eigenlijk een aparte typegoedkeuring voor aanvragen. Omdat dat nogal prijzig is, beginnen we daar voorlopig maar niet aan". John en Han beperken zich tot de zelfbouwauto's die op het chassis van een VW Kever kunnen worden opgebouwd. Bij de keuring worden die auto's namelijk gekeurd volgens de eisen die aan de Kever gesteld werden, en die zijn niet zwaar.

In hun werkplaatsje in het Betuwse Beneden-Leeuwen zijn John en Han nu halverwege met de bouw van een Lamborghini Countach. Deze wagen moet het visitekaartje van het bedrijf worden, zodat iedereen kan zien wat er mogelijk is als je zelf de handen uit de mouwen steekt. Erg snel vordert het werk niet, want zowel John als Han heeft een volledige baan (John als werktuigbouwkundig tekenaar, Han als computerprogrammeur), die ze nog niet willen opgeven. Wie in zijn vrije tijd een wagen bouwt, is al gauw twee jaar bezig.

Ondanks het feit dat ze nog geen echte auto's kunnen laten zien, zijn er inmiddels vier bestellingen binnen: twee voor een bouwpakket van een Lamborghini, twee voor dat van een Porsche Speedster. Een van de sterke punten van het bedrijfje van John en Han is dat ze niet alleen een bouwpakket leveren, maar ook een volledig Nederlandstalige handleiding en een videoband waarop alle stappen duidelijk zijn vastgelegd. En komt men er dan nog niet uit, dan kan men altijd de hulp van de beide ondernemers inroepen.

Niet moeilijk

Volgens John van der Kogel is het bouwen volstrekt niet moeilijk. John van der Kogel en Han Timmers bevestigen de imposante spoiler op de achtersteven van de Lamborghini. „Er zijn geen speciale gereedschappen nodig als compressors of lasapparaten. Alleen wat handigheid om bij voorbeeld zelf een oud Keverchassis op te duikelen en op een sloperij onderdelen te halen. Zo kun je de achterlichten gebruiken van een oude Alfetta en het raammechanisme van een Fiat 127. Maar als je dat niet wilt of alles volledig nieuw wilt hebben, kun je ook alles bij ons bestellen".

John en Han leveren afhankelijk van de wensen van de klant pakketten van verschillende omvang. Een basispakket waarbij eigenlijk alleen de carrosserie en het bevestigingsmateriaal geleverd wordt, kost 9300 gulden. Maar iemand kan ook een zeer uitgebreid pakket bestellen, waarbij ook een Keverchassis en verschillende andere onderdelen, zoals de complete verlichting, geleverd worden. Zo'n pakket komt op 19.000 gulden.

Natuurlijk kun je het dan nog extra duur maken door een speciale, opgevoerde Lancia-motor te bestellen. Nodig is dat niet: je kunt je ook behelpen met de oude Kevermotor. Met een speciale uitlaat kun je dan zelfs het ronkende geluid krijgen van de echte twaalfcilinder Lamborghini's. Alleen zijn de prestaties dan niet opzienbarend. „Maar dat is voor veel mensen ook helemaal niet belangrijk", zegt John. „Die willen alleen maar in een auto rijden die er heel apart uitziet. En die ze zelf hebben gebouwd".

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.