+ Meer informatie

loudefs Strenge aanpak

2 minuten leestijd

van de Domstad in de nota "Hoofdlijnen verkeers- en vervoerbeleid", die vandaag is gepresenteerd.

Om die wens te realiseren, moeten de eigen bijdragen van de toch al armlastige gemeente aan infrastructuur, leefbaarheid en bereikbaarheid met miniipaal 15 miljoen gulden per jaar omhoog.

Om de doelstelling te bereiken, zal vanwege de groei van het aantal inwoners en het aantal arbeidsplaatsen het „gemiddelde autogebruik" in de spitsuren met 30 procent omlaag moeten naar het niveau van 1987. De daling van het autogebruik buiten de spits is geringer, waardoor er in 2015 even veel auto's in Utrecht zullen rijden als in 1990. Zonder ingrijpen zal Utrecht over enige jaren onbereikbaar zijn. In 1989 kwamen er in de ochtendspits dagelijks 22.000 auto's de stad in. Over een hele dag gemeten waren dat er 185.000. Meer dan

In de nota zet het college een aantal reeds bekende beleidsvoornemens op een rij. In 1993 moet het doorgaande verkeer uit de binnenstad zijn verdwenen. Het ligt in de bedoeling om aan de rand van de stad drie zogenoemde transferia te bouwen, waar automoblisten kunnen overstappen op het openbaar vervoer. De parkeermogelijkheden zullen worden beperkt, het parkeren wordt duurder en parkeerovertreders zullen streng worden aangepakt. Daarnaast moet het autoverkeer zich concentreren op een hoofdwegennet.

Tot slot is er in de plannen ruim aandacht voor het openbaar vervoer. Het Centraal Station van Utrecht staat een ingrijpende verbetering te wachten. Naar het oosten en westen van de stad zijn -al dan niet ondergrondse— tramverbindingen gepland. Veel van de plannen bevinden zich nog in de voorbereidingsfase. Van uitvoering is voorlopig nog geen sprake.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.