Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Brand in Bremen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Brand in Bremen

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het zal niet dikwijls voorkomen dat een preek onderwerp van gesprek op straat is. In Bremen was dat dit jaar wel het geval. Ds. Olaf Latzel (1967) had in ‘zijn’ kerk, de historische Sankt Martini, op 18 januari een preek gehouden die in en buiten de kerk veel stof deed opwaaien.
Op straat werden mensen er zelfs over geïnterviewd. Wat vond men van die preek over Gideon? Men toonde zich geërgerd. De één was nog bozer dan de ander. Zij (de preek) zaaide haat en hitste het volk op, werd gezegd.
Van staatswege werd een onderzoek ingesteld of de dominee geen strafbaar feit had gepleegd. En moest de kerkleiding geen tuchtmaatregelen toepassen? De Martinigemeente staat dan wel bekend als aartsconservatief en de predikant is vierkant tegen de vrouw op de kansel, maar nu die Gideonpreek …?
Wat was er dan met die preek? Dominee Latzel had als tekst Richteren 6, de roeping en het optreden van Gideon. In korte, glasheldere bewoordingen trok hij de lijn van de reiniging die Gideon in opdracht van Israëls God voltrok door naar onze tijd.
De rode draad door die preek was de uniciteit van Israëls God en een grondig verzet tegen iedere vorm van het nieuwe heidendom en syncretisme. De HEERE is een ander dan Allah van de moslims. Wie Hem naast andere goden plaatst en Hem met hen gelijkstelt, dwaalt.
Wie christen is, heeft geen talisman, geen amulet, geen Boeddhabeeld in huis en houdt zich niet met occultisme op. Die gaat niet samen met moslims in gebed, en viert niet samen met hen het Suikerfeest. Dat wel doen is “Blödsinn”.
Ook de roomse aflaten en relikwieverering stelde Latzel aan de kaak en hij hekelde het streven in Bremen, zoals in Berlijn, een gebedshuis voor de drie monotheïstische godsdiensten, een ‘house of one’ te stichten.
Jezus én … - dat kán niet. Het is Jezus alléén, de Weg, de Waarheid en het Leven. Wat daarvan afwijkt in de christelijke kerk is valse leer.Dat de islam bij Duitsland hoort, zoals de Door ds. L.J. Geluk bondskanselier heeft gezegd, is niet waar. Ieder die de geschiedenis kent, kan dat weten. Moslims, ja, die horen nu bij Duitsland.
Dit alles was tegen het zere been van de meerderheid in de kerk van Bremen. En van de overheid, want ook de burgemeester en senaatspresident van de Vrije Hanzestad Bremen, Jens Böhrnsen (1949, SPD), toonde zich verontrust. “Dit is niet wat wij voor de sociale vrede in onze stad nodig hebben. Hier wordt tot godsdienststrijd opgeroepen.”
“Geestelijke brandstichting”, was het commentaar van ds. Renke Brahms (1956), de scriba van de kerk van Bremen. “Hier wordt haat gepredikt”, werd voor Radio Bremen namens de kerk gezegd. “Pastor Latzel sluit andere godsdiensten uit en die van hem is de ‘enig ware’ godsdienst.” “Dit is een intolerante preek”, was vanuit de linkse politiek te horen.
Beledigend voor andere religies, middeleeuws. De Frankfurter Rundschau bracht het nieuws onder de kop: “De haatprediker aan de Weser.”
Ruim 60 (m/v) van de ongeveer 120 predikanten stonden op 4 februari in hun ambtsgewaad op de trappen van de dom van Bremen te protesteren. Op hun spandoek was te lezen: ‘Bremen ist bunt. Wir leben vielfalt’. Zij distantiëren zich volstrekt van hun collega en van zijn fundamentalistisch verstaan van de Bijbel, aldus hun zouteloze verklaring.
Vriendelijkheid en medemenselijkheid is voor hen de inhoud van het Evangelie. De naam van God ontbreekt in hun verklaring.
Dominee Latzel heeft in een radiogesprek toegelicht dat hij zich niet tegen mensen met een andere religie verzet, maar dat het christelijk geloof de vermenging met andere religies niet verdraagt. De kerkenraad en gemeente van Sankt Martini staan geheel achter hun predikant.
Ook via een website krijgt hij bijval, soms onder de leus “Ich bin Olaf” en “Je suis Olaf Latzel”. Gesignaleerd moet worden dat de overgrote meerderheid van de kerk van Bremen het spoor bijster is. Het geldt helaas voor bijna heel de Evangelische Kirche in Duitsland. Haar enig Evangelie schijnt medemenselijkheid en tolerantie te zijn.
Maar dan geen tolerantie voor wie vasthoudt aan de Bijbel en onverkort aan Jezus Christus als de enige Verlosser. Het is overigens niet voor het eerst dat de Duitse Kerk blindelings de ideologie van de politiek volgt.

Dit artikel werd u aangeboden door: Protestants Nederland

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 maart 2015

Protestants Nederland | 28 Pagina's

Brand in Bremen

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 maart 2015

Protestants Nederland | 28 Pagina's