+ Meer informatie

NS „buitengesloten" bij plannen Schiphol

Alternatieve studie samen met SNM

2 minuten leestijd

AMSTELVEEN (ANP) - Het heeft de NV Nederlandse Spoorwegen „zeer bevreemd" dat zij ondanks een herhaald verzoek geen zitting heeft gekregen in de stuurgroep en de projectgroep die het Plan van Aanpak voor Schiphol en omgeving hebben samengesteld. Dat zei NSbeleidsmedewerker L. J. van Dalen zaterdag tijdens een inspraakbijeenkomst die de provincie Noord-Holland in Amstelveen had belegd voor het Plan van Aanpak.

Het is volgens Van Dalen zeer twijfelachtig of het mogelijk is om zo veel luchtreizigers vanaf Schiphol met een Europese hoge-snelheidstrein te laten reizen als in de plannen wordt aangegeven: zo'n tien miljoen in het jaar 2015. Als alternatief overweegt de NS nu om samen met de Stichting Natuur en Milieu (SNM), die fel oppositie voert tegen het Plan van Aanpak, een studie op te zetten naar de mogelijkheden voor een zogenoemde rail-luchthaven.

In de stuurgroep en de projectgroep zijn wel de provincie NoordHolland, de gemeenten Haarlemmermeer en Amsterdam, de ministeries van VROM, verkeer en waterstaat, economische zaken en binnenlandse zaken vertegenwoordigd, alsmede de luchthaven Schiphol en de KLM.

In de projectgroep zitten de (ambtelijke) deskundigen van deze instellingen, in de stuurgroep de bestuurders die het met elkaar eens moeten worden over de mogelijkheden en onmogelijkheden voor de uitbreiding van Schiphol tot een van de economische motoren van de Nederlandse economie, zoals is voorzien in de Vierde Nota RuimteUjke Ordening van het Rijk.

Doelstelling van het Plan van Aanpak is dat Schiphol groeit, maar tevens dat het milieu rondom de luchthaven verbetert. Een van de manieren om dat te bereiken is ervoor te zorgen dat op den duur 18 procent (tien miljoen) van de reizigers die via Schiphol reizen van de hoge-snelheidstrein gebruik maken in plaats van het vliegtuig. Die trein zou met name voor de kortere Europese vluchten een alternatief vervoermiddel zijn.

Volgens Van Dalen heeft de NS op grond van eigen onderzoek echter sterke aanwijzingen dat de rail- en stationscapaciteit op Schiphol daartoe onvoldoende is, ook al wordt de railtunnel onder Schiphol momenteel uitgebreid. De aanleg van aparte regionale railverbindingen voor forensen en voor goederenvervoer is daarbij ingecalculeerd.

Als 9 tot 10 procent van de transferluchtreizigers (overstappers) op Schiphol de trein pakt en bovendien 40 procent van de mensen die op Schiphol moeten zijn met het openbaar vervoer komt in plaats van met de auto, „dan zit de Schipholtunnel al behoorlijk vol", aldus Van Dalen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.