Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boekbespreking

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekbespreking

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Dr. D. Batten e.a., Hoe bestaat het! 60 vragen over schepping, evolutie en de Bijbel. Uitgeverij de Banier – Apeldoorn, 333 blz.; € 9, 95

Veel boeken komen op de markt met als doel de wijdverspreide acceptatie van het evolutiedenken te bevorderen. De schrijvers van dit genre gaan van de gedachte uit dat alles door natuurlijke processen uit zichzelf is ontstaan. Zij beweren wijs te zijn, maar door het bestaan van God te ontkennen, vallen zij onder de bijbelse definitie 'dwazen'. Het boek dat we thans hebben te recenseren kan als een bijbelse en wetenschappelijke reactie op het evolutiedenken worden aangemerkt. De vier auteurs, allen wetenschappers van naam, geven aan hoe zij op een wetenschappelijke en verantwoorde manier met Gods Woord in de hand de evolutietheorie beoordelen.

Met klimmende verbazing hebben we dit standaardwerk op het gebied van het creationisme doorgenomen. We willen eerlijk bekennen dat we ons ontzaglijk onkundig en nietig gevoelen als we lezen hoe oneindig wijs en almachtig de Schepper van hemel en aarde is, Die alles in zes (gewone) dagen heeft geschapen uit niets. Als nietig mensenkind kunnen we ons maar moeilijk voorstellen hoe de wereld van voor de zondeval nu daadwerkelijk is geweest. Met ons eindig verstand kunnen wij Gods verstand niet doorgronden (Jes. 40:28). We moeten ons daarom niet inbeelden op alle vragen een antwoord te kunnen geven. Niet alles wat ons nieuwsgierig gemoed kan bevredigen staat in Gods Woord verklaard, maar wel wat tot zaligheid nodig is. Dat zal voor Gods volk niet vreemd blijven. Zij toch zijn niet alleen ontdekt aan hun diepe zondeval, maar ook hoe heerlijk en volmaakt alles was voor de val. Zij mochten zich toen in de Schepper en Zijn schepping verheugen. Doch ze weten ook bij zielsontdekking dat de Heere hen daarna inleidde in die diepe val van Adam, waardoor zij zelf oorzaak werden van de gescheiden staat tussen God en hun ziel, en dat het ganse schepsel zucht en in barensnood is. Maar daarna werden zij opgeleid hoe Christus is gekomen om diepgevallen adamskinderen op grond van Gods eeuwig welbehagen op rechtsgronden te zaligen. Al zijn zij dan geen wetenschappers, maar zij zijn wel rechte godgeleerden wat hun geloofskennis betreft.

Toch is het een bijzonder groot voorrecht dat de Heere wetenschappers geeft die op grond van Zijn Woord een dam opwerpen tegen de bestaande ongeloofstheorieën. Dit geldt ook van de vier wetenschappers die gezamenlijk gewerkt hebben aan het boek met als titel 'Hoe bestaat het'. Zij geven antwoorden op veelgestelde vragen over schepping, evolutie en de Bijbel. Voor de auteurs is het duidelijk dat niet de historische 'wetenschap' maar Gods Woord ultieme autoriteit heeft. Zij stellen Gods Woord als gezaghebbend boven de wetenschap, en oordelen dat degenen die de historiciteit van Genesis ontkennen, ook het vertrouwen ondermijnen voor de overige hoofdstukken van Gods Woord. Duidelijk geven zij aan dat de Bijbel niet alleen betrouwbaar is rond zaken als geloof en moraal, maar ook van de wetenschap in zoverre de Heere dit geopenbaard heeft. Weten deze bijbelse wetenschappers dan overal een antwoord op te geven? Nee, deze pretentie hebben zij niet, want zij schrijven eerlijk: Hoewel we niet alle antwoorden hebben, hebben we al wel veel antwoorden. En we hebben het betrouwbare getuigenis van het Woord van God over de ware geschiedenis van de wereld'. Als de wetenschap het antwoord schuldig blijft, bevestigt dit ons de waarheid van Mozes' woord, namelijk dat de verborgen zaken voor de Heere zijn en de geopenbaarde voor ons en onze kinderen (Deut. 29:29). Het ongeloof trekt alles in twijfel, maar het geloof gelooft dat God de wereld door Zijn Woord heeft toebereid (Hebr. 11:3). Het indringen in verborgenheden is vermetelheid. Hugo Binning zegt zo duidelijk: Een gelovige onwetendheid is beter dan een ongelovige vermetelheid'.

Het boek geeft heldere, eenvoudige en bijbelse antwoorden op meer dan zestig vragen. Vragen die bij ons opkomen waarop we zo maar geen antwoord weten. We denken onder andere aan: Is de aarde echt in zes dagen geschapen? Wie was de vrouw van Kaïn? Hoe zijn de verschillende rassen ontstaan? Was de ark groot genoeg om alle benodigde diersoorten te herbergen? Waren er nog dinosauriërs na de zondvloed? Waarom zijn er wel dierlijke maar geen menselijke fossielen na de zondvloed gevonden? U kunt in dit boek duidelijke antwoorden krijgen die niet in strijd zijn met Gods Woord. We denken dat genoemde vragen onze lezers wel nieuwsgierig zullen maken om het boek aan te schaffen. We wensen dit boek in veler handen om de waarheid van Gods Woord bevestigd te zien. De uitvoering van het boek is in paperback. Het bestaat uit twintig hoofdstukken; elk hoofdstuk eindigt met een korte conclusie. Behalve een overzich­ telijke index en inhoudsopgave, worden ook enkele boeken en dvd's aanbevolen. Dit laatste raden we niet aan, daar het gebruik ervan drempelverlagend is. Hoofdstuk twintig handelt over de vraag Hoe kan ik de God van de Bijbel leren kennen. Het had dit boek meer gesierd wanneer de auteurs inhoudelijk dieper waren ingegaan op het feit dat God naar Zijn eeuwig welbehagen een volk verkoren heeft tot zaligheid voor wie Christus op aarde is gekomen. Zonder dit te vermelden, komt men tot de algemene opmerking zoals: 'Jezus nam de straf op Zich die wij verdiend hadden voor onze zonden. Omdat Hij God (en tegelijkertijd ook mens) was, was Zijn lijden en sterven van voldoende waarde om te betalen voor de zonden van alle mensen'. Onze Dordtse vaderen hebben dit ook gesteld tegen de Remonstranten, maar er wel aan toegevoegd dat het nochtans Gods wil is om alleen de uitverkorenen met het zaligmakend geloof te begiftigen. Behalve deze opmerking kunnen we de bijzondere en leerzame inhoud van de overige hoofdstukken zeer aanbevelen.

Gebeden - Calvijn, Uitgeverij De Groot Goudriaan-Kampen, 80 blz.; Prijs € 12, 50

Het zal onze lezers wel bekend zijn dat in dit jaar 2009 de grote reformator J. Calvijn wereldwijd herdacht wordt. De uitgever van bovenvermeld boekje achtte het waardevol om aandacht te geven aan verschillende gebeden die Calvijn uitsprak na het geven van een college over een Schriftgedeelte. Het resultaat is dat zevenenzeventig korte maar inhoudsvolle gebeden zijn samengebundeld. Hierdoor kunnen de lezers een blik slaan in het hart van Calvijn. Bij het doornemen ervan, lezen we de ootmoed van een door Gods Geest onderwezen zondaar, die de Heere smeekte of Hij hem en zijn studenten zo wilde geleiden dat men zich aan Hem mocht overgeven. Maar zijn gebeden getuigen ook van het rusten alleen op Christus' werk, en het verlangen naar de eeuwige rust. Het blijkt dat Calvijn meestal zijn gebeden begon met: 'Geef, o almachtig God'. Van de zevenenzeventig gebeden begon hij slechts tweemaal anders. Het eerste gebed begint met: 'Laten wij, smekelingen geworden voor de majesteit van God de Allerhoogste en Allergrootste', om vervolgens de reden te vermelden. De aanhef van het laatste gebed luidt: 'Almachtig God, hemelse Vader'. De reden die Calvijn vervolgens noemt is ook voor Gods kerk in 2009 van toepassing:

(Vervolg op pag. 282)

(Vervolg 'Boekbespreking')

'Daar heden Uw arme Kerk zo misvormd is dat zij ons allen de moed kan doen verliezen, moge Gij ons de genade bewijzen, dat wij leren zien op Uw hand en dat wij werkelijk gevoelen dat wij het rechte loon voor onze gerechtigheid ontvangen'. De grote reformator sloeg geen hoogdravende toon aan, maar was bedroefd over de toestand van Gods Kerk. Hoe treffend gaat hij verder, door vervolgens de toevlucht te nemen tot God de Vader in het aanroepen van God de Zoon. Hij eindigt zijn gebed met de zekerheid van verhoring: 'Totdat wij zullen ondervinden, dat de gebeden van hen nooit tevergeefs zijn, die steunend op Uw beloften, geduldig het medicijn van U alleen verwachten in hun uiterste noden, ja zelfs in de dood. Amen'. Geve Gods Geest ook ons in deze verwarde tijden zulk een oprecht gebedje voor het kerkelijk, maatschappelijk, gezins-en persoonlijk leven! Hoewel de inhoud waardevol is, vinden we de prijs niet gering.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 april 2009

De Wachter Sions | 8 Pagina's

Boekbespreking

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 april 2009

De Wachter Sions | 8 Pagina's