+ Meer informatie

Explosie en brand aan boord tanker

Bemanning verlaat brandend schip

2 minuten leestijd

DEN HAAG — Deskundigen van het gemeentelijk havenbedrijf van Rotterdam zullen aan boord van de Neqlerlandse gastanker „Prins Maurits" gaan, zodra het schip voor Hoek van Holland ligt. Zijn ze ervan overtuigd dat de brand die zondagmorgen aan boord ontstond na een ontploffing in de machinekamer uit is, dan mag de gastanker naar het tankschoonmaakbedrijf Verolme Tankcleaning in het Botlekgebied. Daar kunnen de resten uit de lege tanks worden verwijderd.

De ontploffng in de machinekamer van de „Prins Maurits" een schip van de Rotterdamse rederij Anthony Veder dat pas één maand in de vaart is, vond zondagmorgen vroeg plaats op twintig mijl ten westen van Den Helder door nog onbekende oorzaak. Twee van de dertien bemanningsleden liepen door de explosie en de daaropvolgende brand brandwonden op. Een helikopter van de Marine Luchtvaart Dienst haalde ze van boord en bracht ze naar het brandwondencentrum van het Rode Kruis-ziekenhuis in Beverwijk. Eén van de gewonden is er ernstig aan toe. „ .

Aanvankelijk leek het erop dat de brand bedwongen was, maar later laaide het vuur weer op. Dat ging gepaard met nogal wat rook. De bemanning kon daardoor niet meer op achterschip en brug. De MLD-helikopter haalde daarop nog eens vier man van het schip, die daar niet meer nodig waren. Ze werden naar het marine-vliegkamp De Kooy bij Den Helder gebracht.

Nadat de sleepboot „Gelderland" van Wijsmulier uit IJmuiden had vastgemaakt en ook de reddingsboot, „Prins Hendrik" in de buurt was versphenen, besloot de gezagvoerder de resterende zeven bemanningsleden (hijzelf inbegrepen) van boord te laten halen. De wind wakkerde het vuur zo aan, dat langer aan boord blijven niet verantwoord was. De zeven stapten over op de „Prins Hendrik". De kapitein is later op de „Gelderland" overgegaan en volgt daar het sleep- en bluswerk.

Gevaar

Onduidelijk was zondagmiddag enige tijd waar de „Prins Maurits" heen zou gaan. Aanvankelijk leek dat IJmuiden, maar later wilde de reder het schip naar Rotterdam hebben. Gezien het ontploffingsgevaar van het in de tank achtergebleven gas — de lading propyleen was in Hamburg gelost, het schip was op weg naar Temeuzen — voelde Rotterdam daar niet veel voor. Overleg tussen Anthony Veder, het havenbedrijf en de milieudienst Rijnmond, leidde er zondag aan het eind van de middag toe dat Rotterdam akkoord gaat, mits de brand bedwongen is. Onmiddellijk voer een tweede sleper het blusmaterieel uit, om het vuur te bestrijden. Het schip lag- toen tien mijl uit de kust voor IJmuiden. Hoelang de sleepreis en het blussen gaan duren was zondagavond niet duidelijk.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.