Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De roomse mis 1

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De roomse mis 1

De Reformatie en Rome

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

John Knox, de grote Hervormer van Schotland, was een man Gods, een held des geloofs. De Heere heeft de vurige Knox gebruikt voor een heerlijk werk, hij heeft met Gods hulp zijn volk verlost van de roomse dwlngelandij  Schotland leefde in de donkerheid en het bijgeloof van de roomse kerk Knox heeft in de kracht des Heeren en bezield met heilige ijver voor zijn volk wakker geschud, en hun het Evangelie der zaligheid verkondigd. Met leeuwenmoed en heldenkracht heeft hij gestreden tegen de leer van het pausdom en het bedrog van de roomse kerk. De strijd tegen de pauselijke hiërarchie was zeer zwaar, de tegenstand van de roomse geestelijkheid geweldig, maar Knox heeft in de kracht des Heeren de overwinning behaald. Knox was door God begiftigd met grote gaven van hoofd en hart, en een ontembare moed. Door de vreze des Heeren, die in zijn hart leefde, was hij niet bevreesd voor een sterveling. Ja, zelfs bestraft hij Maria Stuart, de koningin van Schotland, zowel persoonlijk als van de predikstoel wegens haar zondig leven.

Weet u waarvoor Knox bevreesd was, wat zijn hart met benauwdheid vervulde? De bediening van de roomse mis in zijn geliefd Schotland. De Reformatie was door de prediking van het Evangelie in Schotland doorgebroken. Het volk van Schotland wierp de dwinglandij van de roomse geestelijikheld af en koos voor de prediking van vrije genade. De kerken werden gezuiverd van de beelden en de roomse mis werd officieel afgeschaft. Overal In Schotland klonk het van de kansels, dat de roomse mis het teken van het beest uit de afgrond was. Maria Stuart, de koningin, die rooms opgevoed was, liet door een Franse priester de mis bedienen in Holyrood Chapel, het kerkgebouw dat bij het paleis behoorde. Knox, onverschrokken als 'hij was, en vervuld met heilige ijver, protesteerde tegen deze handelingen van Maria Stuart. Weet u wat Knox zei? Eén mis in ons land gehouden Is veel vreselijker en gevaarlijker dan de inval van een vijandelijk leger. De roomse mis is een gevaar voor ons volk en het brengt de toorn Gods op 'Onze natie. Dit Is het getuigenis van de Hervormer Knox, de held van de Schotse Reformatie. De mis werd door hem beschouwd ais een goddeloze afgoderij en een 'groot gevaar voor zijn volk.

Zo we de zonen der Reformatie zijn, dan is het onze heilige roeping om te strijden voor het geloof eenmaal de vaderen overgeleverd. De wereld strijdt met natuurlijke wapenen voor haar beginselen, de roomse kerk heeft haar tegenstanders te vuur en te zwaard vervolgd, de kerk des Heeren moet met geestelijke wapenen strijden. De kerk des Heeren mag niet met het zwaard worden uitgebreid, zoals het mohammedanisme leert, maar door de prediking van Gods heilig Woord. Gods volk strijdt met het zwaard des Geestes, dat Is het Woord des Heeren, tegen de wereld en alle vijanden. We moeten eerlijk strijden in liefde en zachtmoedigheid voor de eer des Heeren en de komst van Gods Koninkrijk. Wat is de roomse mis? Er Is een machtig verschil van opvatting over de mis tussen Rome en de zonen der Reformatie. De kerk van Rome beschouwt de mis voor een bijzondere heilige handeling, een middel om zalig te worden, en 'de kinderen der Reformatie verklaren, dat de mis een goddeloze zonde is, ja zelfs een vervloekte afgoderij. Er Is een kloof tussen de Reformatie en Rome, welke geweldig diep is, en nimmer overbrugd kan worden. Laat ons eens een eerlijk onderzoek instellen naar de waarheid, wie heeft gelijk Rome of wij? Welke maatstaf moeten we gebruiken om tot een goede uitspraak te komen omtrent ons geschil met Rome? Natuurlijk de Heilige Schrift. Wij en de roomse kerk erkennen de Bijbel als het geïnspireerde Woord van God. Christus heeft Zelf de sakramenten ingesteld, zowel de doop als het Heilig Avondmaal. Het Heilig Avondmaal is door Christus ingesteld in de laatste nacht nadat Hij het pascha gehouden had met Zijn discipelen. De roomse kerk heeft in de loop der eeuwen het Avondmaal des Heeren veranderd en ontwikkeld tot de leer van de mis.

De kerk heeft dienaren, dat zijn de herders en leraars, Rome heeft hen de naam van priesters gegeven. Christus heeft Zichzelf- opgeofferd aan het kruis van Golgotha, Hij was het Godslam, dat de zonde der wereld wegnam. Na de dood van Christus Is het altaar en het offer niet meer nodig om voor de zonde te betalen. Rome heeft het altaar opnieuw ingevoerd, dit is in flagrante strijd met de offerande van Christus. Bij een altaar én een priester behoort een offer. Wat zal de offerande zijn? De roomse kerk heeft Christus gekozen als de offerande om door hun priesters geofferd te worden op het altaar, dat door toen zelf uitgevonden is. Hoe is het mogelijk, dat de roomse 'kerk tot deze dwaze onschriftuurlijke leer gekomen is, dat Christus opnieuw door een priester op een altaar geofferd moet warden. De Heilige Schrift leert ons zeer duidelijk, dat Christus met één offerande in eeuwigheid volmaakt heeft allen die geheiligd worden. Ongetwijfeld, doch zo Gods Geest ons niet leidt komt de mens tot allerlei dwaasheden en onschriftuurlijke leerstellingen.- Rome heeft de priester gesteld op een bijzondere plaats, ze heeft hem een onmisbaar persoon gemaakt voor de zaligheid der zielen. De priester wordt door Rome met goddelijke macht bekleed.

Capelle a.d. IJssel

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 november 1961

De Saambinder | 4 Pagina's

De roomse mis 1

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 november 1961

De Saambinder | 4 Pagina's