+ Meer informatie

SneHieidsbeperking heeft slechts tijdelijk effect

„Aantal ongevallen opnieuw gestegen"

2 minuten leestijd

DEN HAAG - De veranderingen van de snelheidslimiet op Nederlandse autosnelwegen in combinatie met extra voorlichting, publiciteit en een verscherpte controle door de politie hebben als gevolg van een verlaging van de rijsnelheden geleid tot een vermindering van de verkeersonveiligheid Sn 1988. I De snelheidslimieten die op 1 mei a988 werden ingevoerd, hebben echSer slechts een tijdelijk effect gehad, BIdüs de Stichting Wetenschappelijk lOnderzoek Verkeersveiligheid tSWOV), die in opdracht van de Hienst verkeerskunde van het ministewie van verkeer en waterstaat hierjiiaar onderzoek heeft verricht.

Na de zomer van 1988 hielden veel [weggebruikers zich niet meer aan de snelheidslimieten en steeg het aantal «mgevallen weer als gevolg van hoge&e snelheden. Deze tendens heeft zich Volgens de SWOV in 1989 doorgezet, Öioewel men dit niet systematisch ongterzocht heeft. Voor mei 1988 mocht op rijkswegen 100 kilometer per uur gereden worden. Per 1 mei gold voor een deel l/an de (snel)wegen een limiet van stOO kilometer, voor een ander deel gvas de hoogste toegestane snelheid 120 kilometer. Die gedeeltelijke verhoging van de maximumsnelheid leidde aanvankelijk tot een gemiddelde verlaging van de rijsnelheden omdat de automobilisten zich beter aan de regels gingen houden. Daling

Volgens een woordvoerder van de SWOV daalde als gevolg van die maatregel alleen het aantal ongevallen niet op de autosnelwegen maar ook op andere wegen. Op de wegen waar 120 kilometer gereden mocht worden, daalde vooral het aantal ernstige ongelukken; op de 100 km/uurwegen namen vooral de lichte ongevallen af.

Volgens de SWOV helpt het strenger en vaker bekeuren van automobilisten niet voor de handhaving van de maximumsnelheid als ook aan andere maatregelen niet voldoende aandacht wordt besteed. Verhoogd politietoezicht zou vooral gedoseerd moeten worden: een opvallende aanwezigheid van de politie op bepaalde tijdstippen en bepaalde plaatsen, en regelmatig terugkerend. De voorlichting en publiciteit daarover, in combinatie met de sanctie van boetes, zouden de automobilist het gevoel moeten geven dat er op hem of haar gelet wordt. Die maatregelen moeten zo lang worden volgehouden, dat zich een „stabiel nieuw snelheidsgedrag" kan vormen, aldus de SMOV.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.