Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Pinksteren

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Pinksteren

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

m W "m///'' 'iïW/W Maar dit is het, wat gesproken is door den profeet Joel: n het zal zijn in de laatste dagen, zegt God, Ik zal uitstorten van Mijn Geest op alle vlees; en uw zonen en uw dochters zullen profeteren, en uw jongelingen zullen gezichten zien, en uw ouden zullen dromen dromen. En ook op Mijn dienstknechten, en op Mijn dienstmaagden, zal Ik in die dagen van Mijn Geest uitstorten, en zij zullen profeteren. En Ik zal wonderen geven in den hemel boven, en tekenen op de aarde beneden, bloed en vuur, en rookdamp. De zon zal veranderd worden in duisternis, en de maan in bloed, eer dat de grote en doorluchtige dag des Heeren komt. En het zal zijn, dat een iegelijk, die den Naam des Heeren zal aanroepen, zalig zal worden. HANDELINGEN 2:16-21.

Bloed, vuur, rookdamp. Komen die woorden niet vreemd over? Sterker nog: wat zijn dat voor zwaargeladen woorden op zo'n blij feest als Pinksteren is? Lijkt dat feest met zulke woorden niet haaks te staan op het Kerstfeest? Wees eerlijk: wat moet je hier nou mee? Op Kerstfeest klonk de boodschap van vrede en met Pinksteren van bloed en van oorlog. In de 'stille, heilige nacht' zongen de engelen hun lied van vrede op aarde. Maar nu op deze drukke Pinksterdag schieten woorden door de lucht als 'bloed', 'vuur' en 'rookpilaren'. Wie had dat gedacht van Petrus. Moet hij niet tot de orde worden geroepen: Man wat doe je? Hou op! Je ondergraaft met je woorden de boodschap van de engelen in Efratha's velden! Zo kan het niet!

Weetje: zo kan het wel, zo moet het zelfs. Hoe dan? Wel, de grote bedoeling van de Heere met Zijn schepping is: Vrede op aarde. Maar de weg waarlangs de Heere door Zijn Heilige Geest die vrede tot stand brengt, is de weg van bloed, vuur en rookdamp. De weg van Gods koninkrijk is de weg van vrede, maar die ligt in het strijdperk van dit leven. We kennen de trefwoorden in dit verband van de laatste jaren: Kosovo, Irak, Bosnië, Israël, Amerika met z'n elfde september. Wat is jouw reactie? Wat zeg je: nog meer internetten, nog meer computerspelletjes, nog meer verstrooiing? Kom, morgen is er weer een dag? Maar besef je dan nog niet, dat dit woord van Petrus één hartstochtelijke oproep tot bekering is? Hoor je niet hoe hij met al de liefde van Christus in het hart uitroept: Laat je met God verzoenen? Te midden van die zwaargeladen woorden van bloed en rookdamp en vuur luiden op Pinksteren de klokken van het evangelie. " Dit is het!", zegt de apostel. God stort van Zijn Geest uit op alle vlees. Zo waarachtig als Ik leef, spreekt de Heere HEERE, zo Ik lust heb in de dood van de goddeloze! Maar daarin heb Ik lust dat de goddeloze zich bekere van zijn weg en leve. Hoor je niet het zware zuchten van de wereld die als in barensnood is? Kent het beest uit de afgrond niet de weg van het terrorisme? En het beest drukt door! Maar de Heilige Geest laat Zich door het beest niet gezeggen. Hij betuigt ook nu nog: Ik, Ik zal Jezus verheerlijken. Daartoe ben Ik gekomen. Daarvoor is het Pinksteren geworden. En terwijl de wereld in doodsnood is, zegt Jezus tot Zijn dienaren: Ga heen en roep het uit: bloed! Ja, het bloed van Jezus Christus, Gods Zoon, reinigt ons van alle zonde. Preek het bloed van het Lam van God, dat de zonde der wereld wegneemt. In een wereld vol vuur en rook staat het kruis van Christus als de boom des levens, 't Is Pasen geweest: het graf is open. 't Is Hemelvaart geweest: de poorten van het Vaderhuis staan open. 't Is Pinksteren geworden: Harten gaan open. Jongeren blijken er in het bijzonder bij betrokken te zijn. De Geest van Pinksteren komt op zonen en dochteren. Hij wil jullie wijs maken tot zaligheid. Hij wil je God leren kennen in Zijn algenoegzaamheid, Jezus in Zijn dierbaarheid en jezelf in je vloekwaardigheid. Wat er dan gebeurt? Dan ga je profeteren. Nee, dat is geen toekomst voorspellen, maar dat is goed van God spreken en slecht van jezelf. Je gaat schuld belijden en om genade roepen. Je buigt voorde hoogheilige God en je smeekt Hem om de vrede. Je gaat gezichten zien. Je oog wordt verlicht zodat je ziet de wonderen van Gods wet. Je krijgt oog voor Gods heerlijkheid en voor de rijkdom van Gods genade en ontferming in Christus Jezus. Is dat ook jouw leven? Gaat je hart uit naar de Heere en Zijn dienst? God openbaart de vastheid van Zijn Woord in het woordje "zullen", 't Is niet: misschien. Nee, God zegt: 't is vasten zeker. Zeg het: Heere, doe dan gelijk Gij gesproken hebt. En het zal zijn dat een ieder die de Naam des Heeren zal aanroepen, zalig zal worden.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 juni 2003

Daniel | 28 Pagina's

Pinksteren

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 juni 2003

Daniel | 28 Pagina's