Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het hemels troongezicht

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het hemels troongezicht

Bijbelstudie Openbaring

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

En terstond werd ik in de geest; en zie, er was een troon gezet in de hemel, en er zat Een op de troon. Openbaringen 4: 2

In onze moderne tijd denken wij dat de politici de wereld regeren. Aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog stond in een Engelse krant een foto met Hitler en Chamberlain. Onder de foto stond geschreven: “Het lot der wereld rust op hun schouders.” Openbaring 4 wijst ons echter naar boven, naar de troon van God! Na deze zag ik, en ziet, een deur was geopend in de hemel (vers 1). Johannes ziet een deur openstaan in de hemel. Terwijl hij omhoog kijkt, spreekt dezelfde stem als in hoofdstuk 1 tot hem: Kom hier op! Johannes mag dus als het ware naar boven klimmen, tot voor de troon van God. Hij ziet met geestesogen. De aardse zintuigen doen nu niet meer mee. Johannes ziet de hemelse werkelijkheid in aardse beelden. Het echt hemelse zou hij niet kunnen bevatten.

Heilige Drie-eenheid
En ziet, er was een troon gezet in de hemel. En Die daarop zat, was in het aanzien de steen jaspis en sardis gelijk (vers 3). Om de troon glanst een veelvoud aan kleuren. We gaan bij al die kleuren geen betekenis zoeken. Het gaat om de totaalindruk die deze kleuren maken: het is de glans van Gods heerlijkheid. En wij u verkondigen, dat God een Licht is, en gans geen duisternis in Hem is (1 Johannes 1: 5). Johannes ziet dat God gezeten is op de troon. Hij regeert! In de taal van de oude tempel wordt uitdrukking gegeven aan de Drie-eenheid. De Vader is gezeten op de troon, zoals in het Oude Testament de HEERE troonde boven de ark. De zeven lampen voor de troon herinneren aan de zevenarmige kandelaar. Zij zijn de zeven geesten Gods, de volheid van de Heilige Geest. Voor de troon is een zee. Het koperen wasvat werd ook een zee genoemd, en was een beeld van Christus. En voor den troon was een glazen zee, kristal gelijk (vers 6).

Ouderlingen en dieren
En rondom den troon waren vier en twintig tronen; en op de tronen zag ik de vier en twintig ouderlingen zittende (vers 4). Hier wordt de Kerk van Oude en Nieuwe Testament mee bedoeld. De twaalf aartsvaders en de twaalf apostelen vertegenwoordigen de Kerk van alle tijden en plaatsen. Ze dragen witte kleding van heiligheid en op hun hoofden kronen van overwinning. Ze zijn de strijd te boven en zetelen vlak bij de troon van God. En in het midden des troons, en rondom den troon, vier dieren (vers 6). De vier levende wezens staan op de vier windrichtingen. Wie verbeelden zij? In Ezechiël 1: 5 worden deze vier dieren ook genoemd met gezichtsuitdrukkingen van een man, een leeuw, een stier en een adelaar. De profeet Ezechiël helpt ons de bedoeling van de dieren te begrijpen. Hij zegt in hoofdstuk 10: En ik bemerkte, dat het cherubs waren (vers 20). De vier dieren vertegenwoordigen dus de engelenscharen. Zij staan daar als wachters van Gods troon. Gezichten verraden meestal veel. De engelen zijn sterk als een leeuw, werkzaam als een stier, wijs als een mens en vlug als een adelaar. Het lied dat ze zingen is het bekende ‘trishagion’, driemaal heilig: Heilig, heilig, heilig is de Heere God.

Troost
Ondanks alle tumult op aarde zal Gods koninkrijk niet wankelen, noch bezwijken. De troon van God staat in het midden van al het geschapene. Gods kinderen mogen zitten op de 24 tronen van overwinning. Alle engelen zingen Gods lof. Wat een heerlijk troostvol gezicht voor Johannes! De Koning en Zijn koninkrijk zijn tot in eeuwigheid. Een troostvol gezicht ook voor de Kerk in de strijd in 2008! Want bergen zullen wijken, en heuvelen wankelen; maar Mijn goedertierenheid zal van u niet wijken, en het verbond Mijns vredes zal niet wankelen, zegt de HEERE, uw Ontfermer (Jesaja 54: 10).

Vragen
1. Noem eens andere voorbeelden uit de actualiteit waaruit blijkt dat mensen denken te wereld te besturen?
2. Weet je ook voorbeelden uit de geschiedenis waar duidelijke bleek dat de Heere regeert?
3. Zijn er die voorbeelden ook in je persoonlijk leven?
4. De Heilige Geest wordt afgebeeld door zeven lampen. Probeer eens zeven aspecten van het werk van de Geest in de Bijbel te vinden.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 mei 2008

Daniel | 32 Pagina's

Het hemels troongezicht

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 mei 2008

Daniel | 32 Pagina's