Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boekennieuws

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekennieuws

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Sterven in bijbels licht

Het boek “Sterven in bijbels licht” biedt een bundeling van integratie-colleges, gegeven aan de Theologische Universiteit te Apeldoorn. Een zevental scribenten belicht het thema van het sterven vanuit zijn eigen vakdiscipline.
Prof. dr. J. Dekker geeft zijn visie op “Sterven en stervensangst” in het Oude Testament. Volgens de auteur herleidt het Oude Testament de sterfelijkheid van de mens in Genesis 2 en 3 tot een gevolg van de zonde. Op andere plaatsen is dat volgens hem niet direct het geval. Als hij spreekt over de genezing van Hizkía is het echter de vraag of Hizkía - en met hem anderen - dat verband ook niet zagen. Hizkia spreekt immers in zijn danklied na de genezing over de noodzaak van een Borg en het werpen van de zonden achter Gods rug (Jes. 38:14, 17). Een andere auteur legt een duidelijk verband tussen de vloek van God over de zonde in het Oude Testament en de dood. Ook had de auteur mijns inziens krachtiger kunnen spreken over de verwachting van het leven na de dood in het Oude Testament.
Dr. T.E. van Spanje bespreekt het sterven van een christen vanuit 2 Korinthe 4:16–5:10. Paulus schrijft over het sterven als een voorgoed ‘Thuiskomen’ in het hemels vaderland. Achter de ‘kleine horizon’ van hun verwachting in het stervensuur ‘Thuis te komen’ ligt voor christenen in het Nieuwe Testament de verwachting van hun vaste hoop ‘de grote horizon’: de komst van hun Zaligmaker op Zijn glorieuze dag.

De vragen die de dood aan de ethiek stelt, worden belicht door prof. dr. G.C den Hertog. Hij legt de vinger onder meer bij de huidige cultuur. Als de dood het laatste woord heeft, is een cynische verheerlijking van het leven zo ongeveer de enige mogelijkheid.
De plaats van Gods Woord tijdens een begrafenis en de plaats van de dood krijgen ook aandacht in het boek evenals de doodsangst en het doodsverlangen in de cantates van Bach. Vanuit de geschiedenis horen we ook de stem van Calvijn: ‘dat niemand goede vorderingen heeft gemaakt in de leerschool van Christus wanneer hij niet de dag van zijn dood en van de laatste opstanding met vreugde verwacht’.

ds. L Terlouw, De Meern

”Sterven in bijbels licht”, dr. H.J. Selderhuis (red.), uitg. Theologische Universiteit, Apeldoorn; 147 blz., € 9,95.


Rechtvaardig door het geloof

Evert Barten, jongerenredacteur bij het Reformatorisch Dagblad, heeft dit keer een bewerking geschreven van Luthers verklaring van de Galatenbrief. Aan de hand van de gangbare Nederlandse vertaling van dit boek geeft Barten een weergave in eigen woorden door middel van vragen en antwoorden. Hij slaat de bestrijdingen van dwalingen en herhalingen over, in een kader staat in dat geval dan een verwijzing naar het oorspronkelijke boek. Door deze werkwijze komt Luther voor 21-ste eeuws publiek op een indrukwekkende manier tot leven. Al lezend kom je tal van pakkende uitspraken tegen. ‘Er gaat niets boven Christus. Hij moet je grootste Schat zijn, zo groot, dat al het andere vies en klein wordt. Dat Hij zo’n groot Licht is in je leven, dat je niet eens meer kunt zien dat er een wet is’.
Door sommige voorbeelden van Luther wat aan te passen aan onze tijd, komen ze extra krachtig over: ‘De wet is als een enorm dure jas van honderdduizend euro. Nou, dan kun jij met je vijf cent wel thuisblijven’.
De stijl van Luther (en ook die van Barten) is fris en vaak gaat het op het scherpst van de snede. Ds. C. Harinck wijst er in het “Ten geleide” op dat sommigen dit misschien moeilijk kunnen plaatsen, maar dat dit hoort bij Luther. Niet alleen Luther komt tot leven, maar ook de boodschap van de apostel Paulus. Wie de Galatenbrief beter wil begrijpen, heeft in Luther een betrouwbare gids.
In de uitleg van Galaten 1–4 benadrukt Luther vooral het rechtvaardig worden door middel van het geloof. In de hoofdstukken 5–6 spreekt hij over de goede werken en legt hij grote nadruk op de liefde. Persoonlijk ben ik bij het lezen meerdere keren getroffen door de gloedvolle en loepzuivere weergave van de leer van zonde en genade. Van harte aanbevolen, vooral voor onze jongeren.

J.N. Mouthaan, Veenendaal

”Rechtvaardig door het geloof. Luthers verklaring van de Galatenbrief uitgelegd”; Evert Barten, uitg. Den Hertog, Houten, 162 blz.; € 19,95.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 februari 2017

De Saambinder | 24 Pagina's

Boekennieuws

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 februari 2017

De Saambinder | 24 Pagina's