Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Onverhinderd

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Onverhinderd

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Door

Ds. C. Harinck

„Predikende het Koninkrijk Gods, en lerende van den Heere Jezus Christus met alle vrijmoedigheid, onverhinderd". Hand. 28:31.

Het boek der Handelingen heeft een merkwaardig slot. Het verhaal lijkt abrupt afgebroken. We hadden graag nog gelezen hoe het met Paulus is afgelopen. Hij is een gevangene in zijn eigen woning. Een romeins soldaat bewaakt hem dag en nacht, totdat zijn zaak aan de keizer zal voorgelegd worden.

Maar Lukas vertelt ons alleen, dat Paulus twee jaar in de door hem gehuurde woning op zijn proces bleef wachten en dat hij het Koninkrijk Gods predikte tot allen, die hem bezochten.

Het gaat Lukas er niet in de eerste plaats om hoe het met Paulus afloopt, maar hoe het gaat met de verkondiging van het Koninkrijk Gods. Lukas heeft ons verteld hoe het begonnen is in Jeruzalem na de uitstorting van de Heilige Geest en nu vertelt hij ons hoe het eindigt met de prediking van het koninkrijk van Jezus Christus. Het lijkt maar een triest einde.

Zeker, de wereldstad Rome wordt uiteindelijk bereikt met het evangelie van Jezus Christus, maar de gezant Gods is een gevangene in zijn eigen huis. Hij kan de stad niet ingaan en de mensen opzoeken. Hij moet afwachten wie er tot hem komt om de boodschap van het heil van God in Jezus Christus te kunnen prediken.

Het lijkt in niets op een triomftocht. Het is veeleer een afgang. Wat met Pinksteren zo krachtig begonnen is, lijkt doodgelopen in de gevangenis te Rome.

Hoe lijkt het in onze tijd precies eender te zijn als toen in Rome bij de apostel Paulus en zijn medearbeider Lukas. Wat eens zo krachtig begon in de Reformatie en ons gehele volksleven scheen te doortrekken is uitgelopen op een diep verval. Hoeveel mensen gaan er nog naar de kerk in ons land? Hoe weinigen leven er nog bij het Woord van God en de leer der Reformatie? Wat voor kracht hebben de normen en waarden van het christelijk geloof nog in ons volksleven? Het is om moedeloos te worden!

Heeft het nog wel zin om met prediken verder te gaan? Is het niet allemaal verloren energie? Heeft het werk van de Staatkundig Gereformeerde Partij nog wel nut? Is het niet allemaal verloren tijd en inspanning?

En toch is Paulus met zijn werk doorgegaan. Hij ging verder met de prediking van het Koninkrijk Gods en met te leren wie de Heere Jezus Christus is. Wat een moed! Hij heeft de joden tegen en de heidense wereld dreigt en vervolgt de christenen en toch. . . Paulus preekt en leert. Lukas vertelt ons dit echter niet om de durf en de geloofsmoed van Paulus te verheffen. Lukas' boek is een boek waarin de handelingen van de Heilige Geest beschreven worden. Dit wat Paulus doet is het werk van de Heilige Geest. Het is de Geest, die vrijmoedig maakt en met het werk doet doorgaan al is de gezant een gevangene in zijn eigen gehuurde woning en al woeden heidenen en joden tegen de boodschap van zaligheid door Jezus Christus. Hoe beschamend is Paulus' arbeid in Rome voor ons. Paulus gaat gewoon verder met zijn werk. Hij gaat door met prediken en leren. Maar... is daar nog wel iets van te verwachten? Indien Paulus nu nog de scholen der filosofen kon bezoeken en op de markten van Rome zijn krachtig getuigenis aangaande Jezus van Nazareth kon laten horen en beiden joden en romeinen kon betuigen dat door Dezen vergeving van zonden wordt ontvangen door een iegelijk, die gelooft. Ja, dan zou er misschien nog verwachting zijn. Maar wat is er te verwachten van een gezant, die niet eens gaan en staan kan waar hij wil!

Het is maar een armelijke boel. Er is niets spectaculairs in te vinden. Hoe moet zoiets de aandacht van de wereld trekken? Want om de wereld met het evangelie te bereiken wilde Paulus toch naar Rome toe? En toch lezen we. . . „onverhinderd".

Wonderlijk slotwoord van het boek Handelingen. Het evangehe was nog nooit zo gehinderd als toen. De gezant Gods is een gezant in ketenen en zijn boodschap is de joden een ergernis en de romeinen een dwaasheid. En toch. . . onverhinderd!

De loop van het evangelie begonnen in Jeruzalem gaat verder in Rome en wel onverhinderd, door niets belemmerd. Vergist Lukas zich hier niet? Het is toch in strijd met wat er aan feiten aanwezig is?

Nee, Lukas vergist zich niet. Gods werk gaat door. Het is door niets en niemand te stuiten. Wie kan de regen, die uit de hemel neerdaalt tegenhouden? Nu, zo zal ook niets en niemand Gods werk tegen kunnen houden. Het werk gaat door al is Paulus een gevangene. Ja, wonderlijke wijsheid van God, juist vanuit de gevangenis gaat het werk voort en verovert door Gods Geest het evangelie de harten van de mensen en het rijk van Rome.

Onverhinderd. Wat een rijke troost voor de kerk van alle eeuwen. Wanneer wij met Paulus getrouw ons werk doen, al moet het ook gedaan worden als een gevangene in ketenen, dan gaat Gods werk door. . . onverhinderd. Laten we zo ook in 1986 ons werk doen als Staatkundig Gereformeerde Partij, wetende dat onze arbeid niet ijdel is in de Heere.

Oostkapelle

Ds. C. Harinck.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 mei 1986

De Banier | 20 Pagina's

Onverhinderd

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 mei 1986

De Banier | 20 Pagina's