+ Meer informatie

Vervoersbond FNV dreigt SVZ met aparte cao's

Werkgevers houden vast aan akkoord met CNV

2 minuten leestijd

ROTTERDAM (ANP) - De Vervoersbond FNV dreigt de havenwerkgevers vereniging SVZ dat hij afzonderlijke cao's gaat afsluiten met de acht Rotterdamse sjorbedrijven. De FNV is woedend, omdat de SVZ een gisteravond overeengekomen principe-akkoord tussen bond en sjorbedrijven heeft geblokkeerd.

Doordat de SVZ en vervoersbond CNV de sjorbedrijven afgelopen nacht tijdens intern beraad hebben overgehaald om niet in zee te gaan met de Vervoersbond FNV, zijn de arbeidsverhoudingen ernstig verstoord. Volgens bondsbestuurder Joop Verroen krijgt de SVZ tot middernacht de tijd om zijn standpunt te wijzigen, anders is het te laat.

Bemiddelingspogingen van onder anderen de voorzitters van de vakcentrales FNV en CNV, respectievelijk Stekelenburg en Hofstede, en directeur van het havenbedrijf Molenaar zijn vooralsnog op niets uitgelopen. Volgens Verroen wordt er echter achter de schermen intensief overlegd en bemiddeld.

De vervoersbond FNV zocht gistermiddag het overleg met de Rotterdamse sjorbedrijven. Er is daarover niets gezegd tegen SVZ en CNV. Volgens bestuurder Heilig zijn tijdens het gesprek zaken gedaan met Slegt van Oceana, met ongeveer 80 man het grootste sjorbedrijf in de Maasstad, en Sonneveld van TWM. Op de achtergrond zou Molenaar van het havenbedrijf hebben bemiddeld.

Volgens Heilig was in ongeveer twee uur tijd alles geregeld, er lag een akkoord op tafel. Daarna, zo omstreeks 18.00 uur, zou Slegt de andere werkgevers in de sjorsector bij elkaar hebben geroepen.

„Slegt zou de SVZ bellen en ik de CNV. Ik dacht dat het zo voor elkaar zou zijn, maar om kwart over elf had ik nog niets gehoord. Ik werd ongeduldig. Kort voor middernacht waren alle afspraken door de SVZ van tafel geveegd. Het was over. Slegt draaide zich vervolgens in allerlei bochten, er zouden geen afspraken zijn gemaakt", aldus Heilig.

Geen akkoord

De vervoersbond FNV stelt dat er met de sjorbedrijven een principe-akkoord is bereikt, maar Slegt van Oceana en SVZ-onderhandelaar P. van der Sluis ontkenden dat al kort na middernacht. Op papier staan inderdaad zeven belangrijke hoofdpunten voor een nieuwe cao, maar volgens de SVZ zijn die door de bond „ingebracht" tijdens dat overleg.

SVZ en vervoersbond CNV houden vast aan hun eerder overeengekomen tweejarige cao. Daarom is het volgens Van der Sluis volstrekt onmogelijk dat de sjorbedrijven op eigen houtje een akkoord met de FNV zouden overeenkomen. Die noodzaak is er dus niet, zo concludeert hij.

Bij de twee grootste Amsterdamse stukgoedbedrijven CTA (Container Terminal Amsterdam) en VCK (Verenigd Cargadoors Kantoor) is vanmorgen een wilde staking uitgebroken. De staking is bedoeld om de onderhandelingen tussen de havenwerkgevers en de vakbond over de nieuwe cao in de Amsterdamse stukgoedsector kracht bij te zetten.

Zie ook pag. 3: "Rotterdam onbetrouwbaar voor doorvoer fruit".

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.