+ Meer informatie

Rivierengebied ten strijde tegen zomerse overlast

3 minuten leestijd

VARIK - Ook dit voorjaar trekken de inwoners van het Rivierengebied ten strijde tegen de overlast door motorrijders en wielrenners op de dijken.

Zo komt in Neerijnen aanstaande maandag een burgerpanel samen om te zoeken naar een remedie. In de Geldermalsense kern Gellicum verzamelen inwoners zich rond een soortgelijk initiatief van de ChristenUnie.

Het is elk voorjaar raak. Vanaf het moment dat de bloesem het fraaie rivierenlandschap betovert, daveren motoren over de dijken van Waal en Linge. Met in hun kielzog groepen wielrenners die voor hun trainingsuren of toertochten kiezen voor de idyllische dijkjes met hun prachtige vergezichten. Met name in de weekenden met mooi weer zuchten de inwoners onder de terreur van het dijktoerisme.

Sinds jaar en dag trekken gemeenten, aangespoord door hun 'opstandige' onderdanen, ten strijde tegen de overlast die dit teweegbrengt. Twee jaar terug overlegden de Motorrijders Actie Groep (MAG) met bestuurders van Lingewaal en Neerijnen hoe men een dreigende afsluiting van de Waaldijk tussen Gorinchem en Tiel kon voorkomen.

De MAG deed vervolgens een beroep op het gezonde verstand van zijn leden en lanceerde de slogan "Lage toeren, minder overlast". Borden met die tekst hadden eerder langs de Lek tussen Schoonhoven en Amerongen en in de Bommelerwaard hun waarde bewezen.

Vorige maand presenteerden de gemeenten in het Rivierengebied de leus "Gedraag je of blijf weg". Via een uitgebreide campagne eist men normaal en verantwoord rijgedrag van de motorrijders op de smalle, kronkelige dijken waarbij rekening gehouden moet worden met omwonenden en het overige verkeer.

Ondanks alle maatregelen sterven de goede bedoelingen vaak in schoonheid. Vandaar dat het gemeentebestuur van Neerijnen nu doorpakt. Dat is overigens uitgerekend de gemeente waar de roep om afsluiting van de dijken regelmatig weerklinkt.

"Al die acties bieden doorgaans weinig soelaas. We zijn bezig de klachten van de bewoners langs de Waalbandijk te inventariseren. We vormen een panel waarin we met die bewoners gaan kijken hoe we de narigheid zo veel mogelijk kunnen beperken", vertelt woordvoerder Dollekamp.

Volgens hem zijn het zeker niet alleen groepen motoren die voor overlast zorgen. "Die hebben de naam, maar die hoor je tenminste nog aankomen. Bromfietsers die voorbijscheuren en wielrenners zijn veel gevaarlijker. Die denken net zo goed dat de dijk alleen van hen is, maar die zoeven ineens voorbij." Dollekamp signaleert de grootste problemen in het oosten van Neerijnen bij Opijnen, Varik, Heeselt en Ophemert.

Ook de Geldermalsense kern Gellicum heeft ermee te kampen. Bewoners van de Lingedijk hebben niet alleen last van wielrenners en motoren, maar ook van auto's die zich niet aan het geldende 30 kilometerregime houden.

Inmiddels is bewoner A. van den Berg, gesteund door de plaatselijke afdeling van de ChristenUnie, bezig de dorpsbewoners te mobiliseren. Een recente inspreekbeurt tijdens de raadsvergadering zette geen zoden aan de dijk.

"We laten het er niet bij zitten. We gaan als inwoners om de tafel om te kijken wat we kunnen doen. We voelen ons niet serieus genomen. Voor wandelaars en fietsers is de situatie allerminst veilig. Je kunt met goed fatsoen je hond niet uitlaten. Er moet wat gebeuren."

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.